hirdetés
hirdetés

9000 km, 20 ország: Vasfüggöny kerékpárút

Az Európát a Varsói Szerződés tagállamainak nyugati határánál 1989-ig elválasztó ’Vasfüggöny’ a közelmúlt történelmének egy olyan darabja, ami egyre inkább turisztikai attrakcióvá válik. A két világrendszer közötti korábbi határvonal jelenleg EuroVelo13 Vasfüggöny kerékpárút néven születik újjá teljes, mintegy 9000 km-es hosszában.

hirdetés

Az útvonal 20 országot érint, melyből manapság 15 már az Európai Unió tagja. Ez a kiterjedtség igencsak magában hordozza a kulturális sokszínűséget, amit csak fokoz a természeti értékek megléte. Ha jobban belegondolunk ugyanis, akkor itt egy olyan Európán átívelő, német nyelvterületen "zöld szalagnak" is nevezett tengelyről beszélünk, ami évtizedekig volt a "senki földje", így a természet a műszaki létesítmények környezetében háborítatlanul élte mindennapjait. Nem utolsósorban pedig a vasfüggönyhöz, az elválasztott Európához csatlakozó számtalan emlék is összekötésre kerül. A kerékpáros turizmus fejlesztése pedig egyúttal a fenntarthatóság és ezen értékek megőrzését szolgálja, kiegészítve a tömegközlekedéssel való összeköttetési lehetőségek fejlesztésével.

Magyarországot a nyugati és déli határai mentén érinti az útvonal, azaz az osztrák, illetve a korábbi jugoszláv, manapság szlovén-horvát-szerb hatászakaszon kerül kialakításra az EuroVelo 13. A nemzetközi kerékpárút jelenleg inkább szakaszaiban járható, Észak- és Közép-Európában már előrehaladottabb a fejlesztése, míg Délkelet-Európában inkább a tervezése és az alapfokú infrastruktúra és tájékoztatás fejlesztése zajlik.

Tekintettel arra, hogy a teljes szakasz EuroVelo útvonal is, így az európai kerékpárúthálózat minőségi feltételeinek is meg kell majd felelnie. Ez vonatkozik többek között a maximális forgalomsűrűségre (ha nem elkülönített kerékpárútról beszélünk), a pihenők távolságára, az emelkedők maximális mértékére, az egységes kitáblázásra, a turisztikai és kerékpáros szolgáltatások meglétére.

A Vasfüggöny EuroVelo útvonal esetében a fentieken túl további cél, hogy minél többször keresztezze a határt, fűzze fel a témakörhöz kapcsolódó emlékeket, mint például a nyugati határaink mentén a vasfüggönyhöz kapcsolódó emlékhelyeket, rekonstruált szakaszokat vagy déli határaink mentén a hidegháborús időszakban kiépített bunkerhálózatot. Ezek részben már látogathatók, de sok esetben csupán az EuroVelo útvonal kiépítése után válik lehetővé. Magyarországi különlegesség, hogy az EuroVelo 13 találkozik a Duna mentén futó EuroVelo 6 és a Tisza-menti Eurovelo 11 útvonallal is, ami további kombinációs lehetőségeket jelent.

Elhagyott határőrtorony a magyar-szlovén határon
Elhagyott határőrtorony a magyar-szlovén határon
Bunker a röszkei állomáson
Bunker a röszkei állomáson

Mindez a fejlesztés arra a gyorsan növekvő kereslete épít, amit 2012-ben az Európai Parlament felmérése támasztott alá. Ezek szerint Európában évente mintegy 20 millió többnapos – és sokkal több egynapos – kerékpártúrára kerül sor, aminek összesített gazdasági hatása 44 milliárd euró. A számokon túl a kerékpáros turizmus számos felmérés szerint elsősorban vidéki térségekben jelenik meg, helyi szolgáltatásokat, termékeket vesz igénybe, így szerepe önmagában a gazdasági mutatóknál is jelentősebb. Ennek a keresletnek egy része tehát remélhetőleg a hazai EuroVelo útvonalakon is érezteti hatását.

A Vasfüggöny EuroVelo 13 hazai megnyitására egy kerékpártúra keretében kerül sor augusztus második felében, amire ide kattintva szabadon lehet jelentkezni.

Weboldal: www.eurovelo13.com

Projekthonlap: www.ict13.eu

Vasfüggöny Múzeum, Felsőcsatár
Vasfüggöny Múzeum, Felsőcsatár


’Határtalan madár’ a vasfüggöny darabjaiból, Hetés – Bödeháza, Barátság Park
’Határtalan madár’ a vasfüggöny darabjaiból, Hetés – Bödeháza, Barátság Park


Víg Tamás
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai