Egy új repülőgép illata

Március 23. Seattle. Az USA Skóciája. Esik. A Boeing gyár repülőgépátadó repterén, Everett-Paine Fielden vagyunk. A betonon kész, vagy már majdnem teljesen kész Boeing 787 Dreamlinerek, a US Air Force-nak készülő Boeing 767-esek várnak gazdáikra. Előbbiek közt várakozik aznapi leszállítására a kis terminálépület egyik utashídján a LOT Polish Airlines első Boeing 787-9 Dreamlinere. 

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

„Gyönyörű repülőgép” — jegyezte meg Monty Oliver, a Boeing európai értékesítésekért felelős elnökhelyettese a terminál előtt várakozó Dreamlinerre mutatva „Csodálatos kép” — mondta a korábban már általunk is idézett molinóra, kiemelve, hogy a LOT nem csupán Varsóból, hanem Budapestről is üzemel majd. „Részben én is magyar vagyok és büszke, hogy ezt a képet láthatom” — húzta ki magát az apja nyomdokain haladó ifjabb Steven Udvar-Hazy. Lízingcége, az Aviation Capital Group adja bérbe a LOT-nak a 787-9-eseket. Pilóták, utaskísérők, a LOT vezetői és a nemzetközi sajtó vár izgatottan az átvételre. Kicsit olyan, mint amikor az egész család nagymamástól ment a Merkúrba a kombi Zsigáért. Na jó, annál egy kicsit összetettebb. De az biztos, hogy akár egy új autóét, egy még utast soha nem vitt, „szalonból kigördülő” repülőgép illatát is mélyen magába szippantja az ember, és elraktározza ínségesebb időkre.

A többség számára a Dreamlinert aligha kell részleteznünk. Ha valaki esetleg átaludta volna az elmúlt 4-5 évet: a Boeing 787, avagy Dreamliner a Seattle-i gyár karbonszálas kompozitból készült szélestörzsű gépe. A forradalmian új anyagfelhasználás miatt a gép könnyebb, ezért kevesebb üzemanyaggal megy messzebbre alu-titán vetélytársainál. Gazdaságosabb, és a nagy ventilátorfokozatú, sajátos kialakítású hajtóművek miatt csendesebb is. A formálható kompozitnak köszönhetően a törzskeresztmetszet kialakításával kreatívabban lehet bánni. És szintén a karbon könnyebb alakításának betudhatóan tartható a kabinnyomás és a páratartalom olyan szinten, hogy az utas nem zombiként kerül elő egy tizeniksz órás út után. Európában a LOT állította a típus kisebb változatát, a Boeing 787-8-ast elsőként forgalomba.

Bár a 2013-as bemutatkozást követően a Dreamlinereket az akkumulátorok meghibásodása miatt egy ideig világszerte a földre parancsolták. A hibát a gyár kijavította, a gépek azóta is repülnek; a LOT flottájában egyre több. És immár egyre vagyis eggyel nagyobb, a 787-9-es. A 9-es 294-et, 42-vel több utast visz el, mint a 8-as. A business osztályra egy sorral, négy ággyá váló üléssel több került. A premium economy-n maradt a 21 ülés. A turista 38-cal egészült ki. Utóbbin megnövelték a fedélzeti szórakoztató elektronika ezúttal már érintőképernyőit. A 3-3-3 elrendezésű sorokban az üléstávolság egészen kényelmes. Sőt, az economy minden ülésén is jár a dugaszoló aljzat az ülésekhez. Lehet tölteni a kütyüt. Ne vádoljon minket senki sem azzal, hogy PR-kedünk itt, de a lengyelek 2-3-2 elrendezésű premium economy-ja remek ár érték arányú termék. A térélmény, a kényelem, a kiszolgálás önmagáért beszél. Ahogy az is, hogy itt a 8-assal ellentétben az osztálynak jut saját mellékhelyiség. A business pedig teljesen korrekt módon teszi a dolgát a versenytárs európai business osztályoknak megfelelően. Az ember még a hosszúra nyúlt Seattle-i hazarepülést követően is frissen ébred a gombnyomásra ággyá avanzsáló ülésből, amit tovább fokoz az elé tálalt változatos reggeli. Elrendezés: 2-2-2x4.

A 9-esek egyelőre Varsóból a New York, Toronto, Szöul útvonalokon repülnek majd. Belefér: a gép több mint 13 ezer kilométert tud megtenni egy tankolással. A LOT-Dreamliner Seattle-i átvételéről, A Boeing gyárról a Turizmus & Vendég áprilisi számában részletesebben is beszámolunk. Előfizetett már rá?

 


Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.