Turizmusonline.hu felmérés: Hogy látják a helyzetet a munkavállalók? 1. rész

Megkérdeztük a hazai turisztikai, vendéglátós szektor területén működő hazai cégek munkaadóit, munkavállalóit, hogyan látják jelenlegi helyzetüket, ez évi kilátásaikat. Most a munkavállalói oldal bemutatásával folytatjuk kérdőívünk elemzését. 

Bár felmérésünk nem reprezentatív jelleggel készült, azonban örömmel tapasztaltuk, milyen sokan küldték vissza az anonimitást biztosító kérdőíveket, amelyeket a turizmusonline.hu oldalunkon osztottunk meg: a munkadók közül 258-an, a munkavállalók köréből pedig  526-an töltötték ki, így jelentős mintavétel alapján dolgozhattunk, és ez alapján adhatjuk közre az eredményeket.

Az adatok kiértékelésével, és mostantól folyamatos közlésével az a célunk, hogy mind a szakma képviselőit, mind a szektor döntéshozóit és érdekképviseleti szerveit segítsük abban, amint lecseng a harmadik hullám, a legjobb, leghatásosabb módon történhessen minden területen az újranyitás. A munkaadói és munkavállalói oldal pedig ismerje meg jobban egymás igényeit, elvárásait annak érdekében, hogy sikeres legyen köztük az együttműködés.

Kik küldték vissza a munkavállalók közül a válaszokat?

Alapvetően a szállodaipar (39,7 %) és az utaztatás területéről (30%) érkeztek vissza szerkesztőségünkbe a kitöltött kérdőívek, de a vendéglátásban dolgozók közül is jöttek válaszok szép számban (8%)  (1. chart)

 

 

Az aktív korosztály tagjai közük kerültek ki többségben (összességében 91,6%), akik visszaküldték kérdőívünket, közel azonos mértékben (40-50%-ban), a legfiatalabb és legidősebb korosztály egyaránt 4-4 százalékban válaszolt kérdéseinkre. (2. chart)

 

Fontos adat a munkavállalói oldalt vizsgálva, hogy arányait tekintve a legtöbb munkavállalónak (31%-nak) változott az első hullám óta a státusza, sokan részmunkaidősök lettek - a korábbi teljes munkaidőben történő foglalkoztatás helyett.(3. chart) 

Kinek maradt meg a munkája, kinek változott a státusza?

A visszaküldött válaszokból kiderül, hogy 20,5 százaléknak nem változott idén februárig a státuszuk, 14,3 százaléknak viszont nagyonis, mert sajnos elvesztették időközben az állásukat.

A munkavállalók ttöbbsége szerint munkaadójuk nem vett igénybe semmiféle bértámogatást annak érdekében, hogy tovább tudja fizetni alkalmazottainak a béreket. (61,3 % jelezte ezt)  (4. chart) 

Legtöbb válaszadónknak a részmunkaidőben való foglalkoztatás miatt csökkent a jövedelme (35%). Jelentős azok száma is, akik bár teljes munkaidővel vannak továbbra is bejelentve, azonban munkaadójuk csökkentette  a fizetését (17%). És egyenlő mértékű (16-16%) azok aránya, akiknél egyik oldalról nincs semmilyen változás, illetve ugyanilyen arányban jelezték válaszadóink azt is, hogy jelenleg nincs semmilyen jövedelmük. (5. chart)

És mivel az utcára küldött alkalmazottak nagyrésze nem helyezkedett el más területen az elbocsájtás óta, (78,5 5-uk), így nagy az esély arra, amint engedélyezett az újranyitás - ismét visszatérnének eredeti munkakörükbe, ha erre lehetőségük adódik. (6. chart)

Felmérésünkből egyértelműen kiderül, a munkavállalók nagy többsége már az első hullám idején elvesztette állását (44,2 %), de azóta is, mind a második, mind a harmadik hullám idején, továbbra is küldtek el a szektorból sajnos alkalmazottakat. (7. chart)

Lesz-e újrainduláskor elegendő szereplő a munkaerőpiacon? 

Erre a kérdésre a visszaküldött válaszok alapján kijelenthető, igen, minden bizonnyal lesz, bár hogy miképp találja majd meg a munkavállalót a gyors iramban alkalmazottakat kereső munkaadó - erre majd a későbbiekben még visszatérünk. Ami biztos: az elküldött munkavállalók többsége rendszeresen átnézi az álláshirdetéseket, igaz, nem feltétlenül határozott célból, inkább csak rálátással legyen a helyzetre. (7. chart)

 

És akkor jöhet a bónusz?

Most pedig mind a kérdőívet beküldők, mind az értékelést végigolvasók körének felajánljuk, hogy a korábban meghirdetett két nyereményt kisorsoljuk azok körében, aki a következő LINKRE kattintva kitölti nevét, e-mail címét.

Egy-egy Karrier coaching csomagot sorsolunk ki: a munkaadók és a munkavállaók köréből, amelyet a Business Drive Hungary Kft. ajánlott fel.

Vezetői coaching: A coaching folyamat során igyekszünk feltárni a vezető látható és rejtett erőforrásait, felhasználva személyes fejlődésük, magabiztosságuk és teljesítményük növelésére. Személyre szabottan nyújt segítséget.

Karrier coaching: Sok mindennek kell a tudatában lennünk ahhoz, hogy rátaláljunk a nekünk való munkára és el is nyerjük azt. Ebben fognak segíteni.

Visszaküldési határidő: 2021. március 26.

A két nyertest emailben értesítjük, és a turizmusonline.hu oldalon is közzétesszük. 

Ezúton is köszönjük a közreműködésüket és a felajánlást!

 

 

 

 

 

Forrás: Turizmus Online


Színes madarakkal repülünk idén a Szabadság Szigetére

Színes madarakkal repülünk idén a Szabadság Szigetére 

Új fejezet nyílik a Sziget életében, megőrizve a különleges atmoszférát és a változatos programokat, miközben látványos újításokkal is várják a látogatókat.
Befutóékszer és kávés pezsgés – izgalmas párosítás a 30. ALDI Női Futógálán

Befutóékszer és kávés pezsgés – izgalmas párosítás a 30. ALDI Női Futógálán 

„Ez Magyarország legszebb szabadidősport-rendezvénye”, hallhattuk az ALDI Futógála beharangozó eseményén május 8-án, a Cafe Frei BudaParton lévő egységében.
75 helyszín, 300 program, világsztárokkal – jön a SopronFest

75 helyszín, 300 program, világsztárokkal – jön a SopronFest 

Idén Sopronban indul a fesztiválszezon.
Különleges ereklyék a veszprémi Gizella-napokon

Különleges ereklyék a veszprémi Gizella-napokon  

Az idei Gizella Napok keretében, május 10-én és 11-én vezetett sétákon fedezhetjük fel a Szent Mihály Főszékesegyházat, ahol Szent István király hitvesének két ereklyéjét is őrzik.
Szipál 101: programsorozat a fotóslegenda nyomában

Szipál 101: programsorozat a fotóslegenda nyomában 

Hamarosan az ország több pontján is megtekinthető a Szipál-univerzum.
TKI: az ágazat szereplői negatívan látják helyzetüket

TKI: az ágazat szereplői negatívan látják helyzetüket 

Bár a turizmus bizalmi mutatói még így is kedvezőbbek, mint a nemzetgazdasági átlag vagy más ágazatok indexei, a szálláshely-szolgáltatás, a vendéglátás és az egyéb turisztikai szektor is visszaesést mutat.
Együttműködési megállapodás az erdő és a természet védelméért

Együttműködési megállapodás az erdő és a természet védelméért  

Célja, hogy a terület ökológiai, klímavédelmi és turisztikai szempontból is megújulhasson.
Új szakember a HotelPremio Group csapatában

Új szakember a HotelPremio Group csapatában 

Senior event szakember érkezett az ügynökséghez.
Fesztiválszervezők, taxisok, szórakozóhely üzemeltetők a célkeresztben

Fesztiválszervezők, taxisok, szórakozóhely üzemeltetők a célkeresztben 

Mindezek fokozott ellenőrzésére készül a fogyasztóvédelmi hatóság a tavaszi-nyári turisztikai szezonban.
Művészeti pályázat Tokajon

Művészeti pályázat Tokajon 

A világörökségi ranggal büszkélkedő borvidék helytörténeti jeleneteit, kulturális jelképeit ábrázoló művészi mozaikok tervezésére írt ki pályázatot Tokaj Város Önkormányzata.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.