Akárcsak azok a színes pintyek, papagájok és egyéb egzotikus szárnyasok, melyek a dohai Waqif bazárban várják gazdáikat. A bazári ketrecek némelyikén még ott a szállítólevél: Bangkok-Doha. Ugyanilyen ketrecek köszönnek vissza a Hamad 2014-ben átadott, 55 ezer négyzetméteres cargo-termináljának, főépülettől elkülönülő, ragyogóan tiszta élőállat részlegén. A Qatar Airways Cargo büszkesége a QR Equine-ként hivatkozott termék, melynek főszereplői nagy értékű lovak a milliárdos üzletág lóversenyzésnek köszönhetően. Megtudtuk: sok paripa annyit utazik, hogy több pontot gyűjtene be törzsutas programban mint az emberek jó része. Bár a hátasok a gyors átrakodás miatt ritkán töltenek negyed óránál többet a cargo-terminálon, előfordul, hogy várniuk kell. Ilyenkor klimatizált, hangszigetelt istállóban, kvázi lounge-ban időzhetnek, ami mellett „konditerem” gyanánt egy kisebb karám is rendelkezésre áll egy pihentető galoppra. A fedélzeten gondozó kíséri őket, így ha az út során haragosak lennének a lovak, nem a kapitánynak kell dühösen suhogtatnia az ostort, hanem a gondozó nyugtatja a jószágot.
Műtárgy, lazac, orvosság
A több millió dollár értékű festmények, műtárgyak a lovakhoz hasonlóan kényes holmik, így többnyire ezekkel is - múzeumi - kísérő repül. A műtárgyak már a terminál főépületéből indulnak útjukra csakúgy, mint 25-30 tonnás ipari szerelvények. E két véglet között gyakorlatilag mindennel találkozni, ami cargo-terminálon csak előfordulhat. Akár olyannal is, hogy egy csoport vámos könyékig merül el egy dobozban. A Katarban dolgozó külföldiek sok csomagot kapnak az otthon maradottaktól, de nem minden - főképp étel - engedhető be az országba. Nem úgy a lazac, mely lepapírozva, legálisan érkezik az olajtestvér Norvégiából akkora mennyiségben, hogy a napi oslói cargo járat nem elég. A szintén naponta repült Amszterdam és Frankfurt teherjáratairól is jut Dohába illetve azon túlra is. Ez esetben átrakodásra vár a hal a bázis hűtőházában, ahol hőmérséklet szerint osztják el a ki- és továbbszállításra váró árut. Egy helyiségben a gyümölcs-zöldség, melyből értelemszerűen bőven érkezik a sivatagi országba. Megint más hőmérsékleten tárolnak holland tulipánt, bolgár rózsát, vagy argentin marhát. Lényeg, hogy úgy érkezzen a portéka a végfelhasználóhoz, mintha az éppen a piacon venné frissen. Nagyobb kihívás a gyógyszerszállítás QR Pharma-val. A megfelelő tároláson és pontos szállításon emberek élete múlhat - vallják. Hogy senki se várjon a hiába az orvosságára, az európai gyógyszeripari fellegvárakat, Bázelt és Brüsszelt Dohával összekötő, 2015 január 28-án debütált Pharma Express járat alkalmanként 65 tonnányi gyógyszert szállíthat Hamadra, ami innen 54, a tárolási elvárásoknak megfelelő reptérre megy tovább.
Nem szeretetszolgálat
Alaposan megpakolva lomhán emelkedik egy Boeing 777 Freighter. A cargo flotta gerincét adó típusból jelenleg 8 szolgál. 6 repül a kisebb Airbus A330F-ből. A legnagyobb gép wet lease formában üzemeltetett 1 darab Boeing 747-400F, a túlméretes ipari szerkentyűk részére. A 15 géppel jelenleg 48 desztinációt repülnek. Van kizárólag cargo úticél, míg máshova utasszállító is repül, mint Budapestre másfél éven keresztül. Nem verték nagy dobra 2013-as felfüggesztését, de Őexcellenciája Akbar al Baker, a légitársaság vezérigazgatója érdeklődésünkre annyit mondott múlt hét kedden Dohában, hogy cégük nem szeretetszolgálat, a cargo üzletág szerinte akkoriban épp lejtmenetben volt Budapesten. Ugyanakkor hozzátette: vizsgálják a visszatérés lehetőségét önálló cargo úticélként, vagy a szélestörzsű A330-as utasforgalomba állításával, melynek csomagterébe nagyobb „belly cargo” fér. Utóbbi révén voltaképpen a teljes Qatar Airways útvonalhálózat a teherfuvarozás része. A belly cargo-t az utasterminálról a bázisra szállítják. Rengeteg időt spórolnak meg azzal, hogy a két épület egymástól mindössze 300 méterre fekszik.
A pályán épp a Cargolux Jumbo-ja lódul neki. Nem csak a korábban a Qatar által részben felvásárolni kívánt Cargolux gépeit szolgálják ki, de a forgalom 90%-át így is a Qatar Cargo jelenti. A 11, épület előtti állóhelyet jellemzően ők használják. Változhatnak az arányok 2017-ben, amikor a flotta 21 gépesre nő, a mostani terminál bővítésre szorul. Vagyis már bővül és 2018-ra a jelenlegi tőszomszédságában startvonalhoz áll a 2-es terminál évi 3 millió tonnás kapacitással. A kettőn együtt évente már 4,4 millió tonna teher mozgatható meg. Ezzel, mint azt Ulrich Ogiermann, a légitársaság cargo-üzletági igazgatója elmondta: egy másik ligában játszik majd a Qatar. Akbar al Baker odáig ment, hogy a jelenleg a tonnakilométerek alapján a IATA szerint 3. helyre befutó Qatar Cargo piacvezetővé váljon, valamint csoportszinten a bevételek 25-30%-át termelje.
A konténereket tessék rögzíteni!
„Szenvedélyem a matematika” - mondja a bázis rakodásért felelős vezetője (loadmaster) az egyik 777-es csarnoknyi rakterében. Hajszálpontos számításokon alapuló, tetris játékhoz hasonlatos munkájának fontosságát nem lehet eléggé kihangsúlyozni. Nagyon nem mindegy, hova kerül a ló és hova 2 mázsa csicsóka. Végzetes lehet, ha súlypont nem a megfelelő helyen van. Ahogy az is, ha a konténereket elfelejtik rögzíteni. Emlékszünk még a National Airlines 747-esének 2013-as katasztrófájára? Az ehhez hasonló események azonban meglehetősen ritkák. Qatarék gépein az emberi munkát a raktérbe valamint a vízszintes vezérsíkba szerelt kamerák is felügyelik, a kapitány és a loadmaster felszállás előtt együtt mindent leellenőriz és indulhat a menet!