Visszaesés várható idén az európai turizmusban

2011 rekordév volt az európai turizmus szempontjából, bár a növekedés az év második felében lelassult. Az idei évre csökkenést várnak az ETC szakértoi.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az európai országokba történo utazások száma 2011-ben meghaladta a korábbi, 2008-as csúcsot. A vizsgált európai országok többsége a nemzetközi turistaérkezések számának növekedésérol és a szállodai foglaltság emelkedésérol számolt be a múlt évben.

A vendégéjszakák számának alakulása

Európában 2011 második felében a növekedés lassult, 2012-re pedig kismértéku csökkenést valószínusítenek az ETC által felkért szakértok – derül ki abból az összefoglalóból, amelyet a Magyar Turizmus Zrt. készített a kutatásról. Az ETC szerint 2011 minden valószínuség szerint rekordévnek bizonyul majd az európai országokba történo utazásokat tekintve, amelyek száma az elozetes adatok szerint 6,0%-kal növekedett 2010- hez képest, és így meghaladta a 2008. évi csúcsot. A szállodák is jó eredményeket értek el: az STR Global European Hotel Review adatai szerint 2011. január– novemberben az átlagos foglaltság 3,2%-kal, a Revpar 6,0%-kal nott az elozo év azonos idoszakához képest. A foglaltság lassabb ütemu növekedése ugyanakkor azt jelzi, hogy a belföldi kereslet alakulása elmaradt a nemzetközi mögött.

Az európai légi forgalom szintén megélénkült: 2011. január–november között az európai légitársaságok 5,0%-kal több utast szállítottak, mint 2010 azonos idoszakában, és kapacitásaikat növelve javították a desztinációk elérhetoségét. A kedvezo folyamatok 2011-ben szinte valamennyi desztinációban éreztették hatásukat, az év utolsó hónapjaiban – a várakozásoknak megfeleloen – azonban lassult a növekedés. Ennek oka kettos: egyrészt a viszonylag magas bázisérték miatt lehet lassabb az ütem (hiszen 2010 második fele már kedvezobben alakult), másrészt a költségvetési megszorítások és az eurózónában tapasztalható bizonytalanság érezteti hatását a szabadidos és az üzleti turizmusban egyaránt. 2011 második felében Európa legfontosabb régión belüli küldopiacain is csökkent a kereslet növekedési üteme. Ennek ellenére például Németországból és Hollandiából a vizsgált országok 80%-a a vendégszám növekedését jelezte. A francia és olasz vendégforgalmat illetoen már kevésbé egységes a kép. A brit vendégek száma az adatszolgáltató desztinációk 60%-ában emelkedett, tartózkodási idejük csökkenését jelzi ugyanakkor, hogy a vendégéjszakák száma csak a desztinációk felében nott. Oroszország továbbra is a legjobb mutatókkal rendelkezo küldoország, csaknem minden európai desztináció az orosz vendégforgalom növekedését tapasztalta. A legnagyobb tengerentúli küldopiacok közül az Amerikai Egyesült Államokból érkezo vendégek száma – hasonlóan a németekéhez – a desztinációk 80%-ban növekedett. A japán kereslet szintén erosödni látszik az országot ért katasztrófák után.

A makrogazdasági folyamatok következtében mind a régión belüli, mind a régiók közötti turizmusban komoly „ellenszéllel” kell megküzdeni az elkövetkezendo két évben. Ha az eurózóna felbomlik, a Tourism Economics rövid távon a GDP akár 10%-os csökkenését is elképzelhetonek tartja a kilépo országokban. Emellett a nagy fejlodo küldopiacokon tapasztalható lassuló keresletnövekedés sem kedvez a nemzetközi turizmusnak. E folyamatok a turizmus területén a globális recesszió kockázatát rejtik magukban. A Tourism Economics elorejelzése szerint az Európába irányuló nemzetközi turistaérkezések száma 2012-ben 1,1%- kal csökkeni fog, 2013-ban pedig mindössze 0,8%-kal növekszik. Különösen a nyugat- és dél-európai desztinációkat fenyegeti a visszaesés, míg Észak-Európában mérsékelt növekedést, a Magyarországot is magába foglaló Közép- és Kelet-Európában pedig 2012-re stagnálást, 2013-ra 2,2%-os növekedést valószínusítenek. A legközvetlenebb versenytársakat jelento közép-európai és balti országok csoportjában (Csehország, Bulgária, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia és Szlovákia) 2012-re 0,5%-os csökkenést, 2013-ra pedig 0,8%-os növekedés vár a kutatóintézet.

A Tourism Economicsnak a kiutazások éves növekedési ütemére vonatkozó elorejelzése a következoképpen alakul a világ régióiban:

Az ETC kutatói munkacsoportjának (Market Intelligence Group, amelyben a Magyar Turizmus Zrt. Kutatási Irodája is képviselteti magát) megbízásából a Tourism Economics (az Oxford Economics leányvállalata) készítette el a 2011. évi negyedik negyedéves elemzését az európai turizmus helyzetérol és kilátásairól. A tanulmány a kutatói munkacsoport adatai mellett számos egyéb forrásra is támaszkodik, így a Turisztikai Világszervezet (UNWTO), az STR Global, a Nemzetközi Valutaalap (IMF), a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA), az Association of European Airlines (AEA), az Eurostat, illetve a Tourism Economics Tourism Decision Metrics (TDM) adataira, továbbá az ETC saját statisztikáit is tartalmazó adatbázisra, a TourMIS-ra (www.tourmis.info). A független elemzés nem szükségszeruen azonos az ETC és tagsága álláspontjaival, várakozásaival.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.