Az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye Turisztikai Irodája azzal a céllal jött létre, hogy az egyházmegyéhez tartozó épített és szellemi örökségeket, kulturális és szabadidős létesítményeket összefogja és egységes turisztikai koncepció mentén mutassa be, tegye ismertebbé. A létesítmények célcsoportja az egyéni és csoportos kül- és belföldi látogatók, iskolai csoportok, és az üzleti turizmus terén egyre erősödő szerepet kívánnak betölteni.
„A vallási turizmus a MICE, a vendéglátás és az egészségturizmus mellett különálló fejezetet, azaz kiemelt szerepet kapott az átdolgozott Nemzeti Turizmusfejlesztési Startégiában – hangsúlyozta a bemutatkozó sajtótájékoztatón Treer Éva, az iroda vezetője, turisztikai projekt menedzser.
Az egyházmegye összesen 203 plébániával rendelkezik, ezek között valódi turistamágnesek, zászlóshajók is találhatóak (Esztergomi Bazilika, Szent István Bazilika, Mátyás templom, Budapest-Belvárosi Főplébánia-Templom) és akadnak olyan templomok is, amelyek még kiaknázatlan turisztikai potenciállal rendelkeznek, mint például az Avilai Szent Teréz templom Budapesten. A Szent István Bazilika hamarosan önálló pénztárat kap a Starbucks kávézó szomszédságában, zajlik a jegykiadó rendszerének reformja, sőt, a Turisztikai Iroda tagjai számára kombinált jegyeket is szeretnének majd a jövőben kialakítani.
A múzeumok közül az esztergomi Főszékesegyházi Kincstár és a Keresztény Múzeum a húzónevek, és új törekvés, hogy a könyvtárak kincseit is feltárják a szélesebb nagyközönség előtt: a Pálos könyvtárban az egykori szerzetesek által gyönyörűen kimunkált bútorzat lehet egyedi vonzerő, az Esztergomi Főszékesegyházi Könyvtár, a Bibliotheka falai között pedig számos olyan kötet megtalálható, amelyek fontos részét képezik a középiskolai tananyagnak. Két különlegességet is őriznek: a Jordánszky-kódex, az egyik legfontosabb magyar nyelvemlékekünk az 1500-as évek elejéről, a Bakócz graduálé pedig a földkerekség egyik legnagyobb és legnehezebb kódexe. Itt egyébként tervezik múzeumpedagógiai foglalkozások bevezetését, amelyek az Esztergomi Bazilikában, a Főszékesegyházi Kincstárban, a Keresztény Múzeumban, a Mátyás templomban és a Budapest-Belvárosi Főplébánia-Templom már nagy sikerrel zajlanak.
Az egyházmegyéhez tartozik az esztergomi Hotel Adalbert tavaly átadott új szárnya, a háromcsillagos Szent Tamás Ház, valamint a családok által különösen kedvelt Szent György Ház is. A három csillagos superior szálloda és rendezvényközpont a budapesti D50 vadonatúj termék az egyházmegye palettáján. Ezenkívül zarándokszállásokkal, táborozóhelyekkel is a vallási turisták rendelkezésére állnak. Vendéglátó egységekkel is rendelkezik az egyházmegye: az esztergomi Rondellával, Prímás Pincéval, és a Szent Adalbert Étteremmel. A Szent Adalbert Központ pedig hivatásturisztikai rendezvények kedvelt helyszíne.
Számos új, jelenleg kidolgozás alatt álló turisztikai termék van, amelyet az iroda szeretne piacra dobni, ilyen például a kisgyermekes családok, 8-12 éves általános iskolások számára kidolgozott tematikus rejtényfüzet Pesten (Szervita tér -Ferenciek tere -Egyetemi templom -Szent Mihály templom) és Budán (Szent Ferenc sebei -Szent Anna templom-Kapucinus templom-Mátyás-templom) 2 fő tematikára felfűzött kalandos feladatokkal várja a családos érdeklődőket. A jövőbeni tervek szerint Esztergomra is készül majd egy ilyen füzetke.
Az Imagine Budapesttel közösen alakítanak ki az egyházmegyei együttműködés szereplői tematikus sétákat a helyi látogatók, belföldi turisták számára, amelyek nyáron, ősszel már el is indulnak. Ezek a következők lesznek:
- Egyházi dokumentumok, melyek megváltoztatták a világot// Pergamentől szentképekig
- Titkos templomok, a templomok titkai
- Randevú a hangszerek királynéjával - belvárosi orgonatúra minikoncerttel
Az összefogás résztvevői egységes arculatú, igényes ajándéktárgy kínálat, reprezentációs ajándékok kialakításán is dolgoznak. A kor igényeihez és az európai színvonalhoz igazodó kínálatban lesznek LEGO ® elemekből összeállított, saját terveztetésű és kiadású templomok, fakocka templomok, memóriakártya a Főegyházmegye templomainak freskóiból, faldíszítő motívumokról, mozaikokról, kézműves logózott csokoládék levéltári emlékek alapján az egyháznál hagyományosnak tekinthető fűszerek tömjén, sáfrány, rozmaring felhasználásával, recepteskönyv régi, prímási receptek aktualizált változataival.
Közös honlap is készül a Turisztikai Iroda számára, jelenleg a mobilverzión dolgoznak a szakemberek és augusztusban élesedik a portál, amelyen különféle létesítmények eseményei egy helyen lesznek majd megtalálhatók. A közös arculat kialakításakor inspirációnak szolgáltak a fenntartásuk alatt lévő iskoláknak hirdetett belső pályázat eredményei eredményei, a logóban a két bazilika kupolájának stilizált arany színű rajza kapott helyett, a kék háttér pedig az egyházmegye két fő pillérét összekötő Dunát jelképezi. Az együttműködés szlogenje a Lélekemelő élmények lett. A Turisztikai Iroda a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszuson kitelepüléssel igyekszik bemutatkozni. A Magyar Turisztikai Ügynökséggel és a MUISZ-szal is kapcsolatba léptek már.