Makláron testközelből láthatja Cook kapitány és Nelson admirális hajóját

Május végén lesz egy esztendeje annak, hogy megnyitotta kapuit a nagyközönség előtt Makláron a Tengerész Múzeum. Azóta jelentős változások eredményeként tovább gazdagodott a gyűjtemény.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A ma már országos hírűvé vált bemutatóhely tulajdonosa, Dobozi Gábor négy évtizeden át rótta az óceánokat és a tengereket, és folyamatosan gyűjtötte a hajózással kapcsolatos relikviákat, melyek egy részét állította ki magánmúzeumában. Az elmúlt időszakban a siker nem is maradt el, hiszen csaknem egy év alatt az ország különböző részeiből közel ezren látogatták meg a maklári házának alagsorában kialakított múzeumot. Külföldi érdeklődők is érkeztek – Szlovákiából, az Egyesült Államokból, Németországból, Franciaországból és Izraelből is. A szlovákok ajándékokkal is gyarapították a múzeumot: hajózási navigációs eszközöket, lámpákat, lobogókat, mentőgyűrűket hoztak.

Az idős jogász ajándékai

Dobozi Gábor a Turizmus Online-nak elmondta, hogy a közelmúlt kiemelkedő eseménye volt az életében, amikor egy látogató közvetítésével dr. Rózsahegyi László egykori Heves vármegyei tiszti főügyész 17, 18 és 19. században működött híres vitorláshajók modelljeit ajándékozta neki. A ma 95 éves jogász ugyanis az eddigi élete során hobbiként hajómodellezéssel foglalkozott. Kilenc korhű vitorlásmodelljét személyesen adta át a maklári múzeum tulajdonosának.

Dr. Rózsahegyi László régi tervrajzok alapján készítette el ezeket, melyeket annak idején külföldi országokból szerezett be. A vitorlások mellett szakkönyveket is hozott ajándékba. A hajók kicsinyített másainak elkészítéséhez felhasznált dokumentációs anyagokat pedig mappákba rendezve adta át.

A felsorakoztatott vitorlások mindegyikének érdekes története van. A legrégibb modell például a San Felipe, amely 1690-ből származik, és a híres spanyol Arma elegáns vezetőhajója volt. Ám néhány tonna rakománnyal 1705-ben elsüllyedt. Egy későbbi időszakból, 1740-ből való a Brit Királyi Haditengerészet hajója, a Lyme. Ez 1760-ban a Balti-tengeren szenvedett balesetet. Azután az Endeavour 1760-ból: ezzel a hajóval utazott James Cook kapitány egy tudósokból álló csoporttal 1768-ban Tahiti szigetére, ahol megfigyelték, hogyan vonul el a Vénusz a Nap előtt.

A kapitányt bottal ütötték agyon

James Cook (1728-1779) brit felfedezőként, térképészként és hajóskapitányként írta be nevét a történelembe. Egy yorkshire-i földműves fiaként látta meg a napvilágot. A később világhírűvé lett kapitány kereskedőhajókon szolgált, de hamar kitűnt tudományos érdeklődésével. Önszorgalomból részletesen térképezte fel Kanada és Új-Fundland partvidékét. Aztán 1766-ban részletes dokumentációt készített a napfogyatkozásról.

Cook volt az első európai, aki partra szállt Hawaii-on. Három expedíciót vezetett és elsőként hajózta körül az Antarktiszt. A kapitányt 1779. február 14-én Hawaii szigetén az őslakosok gyilkolták meg négy matrózával együtt, dulakodás közben bottal ütötték agyon. Ennek ellenére az előkelőnek kijáró végső tiszteletadásban részesítették, a csontjait pedig valóságos ereklyeként kezelték.

A vadkacsától a kínai Dzsengáig

A dokumentumok szerint 1765-ben építették a Brit Haditengerészet impozáns sorhajóját, a HMS Victoryt. Ennek a kicsinyített mása is látható a múzeumban. Ez lett később Nelson admirális zászlóshajója, amely részt vett 1805 októberében a trafalgari ütközetben, ahol az admirális is életét vesztette. A bemutató sorában az amerikai US Lexington következik 1773-ból. A hajó eredetileg a Wild Duck, azaz a vadkacsa nevet viselte. Közel száz évvel később, 1848-ban készült a L. Orenoque, amely az első francia hajók közé tartozott. Ennek érdekessége, hogy már nemcsak vitorlásként szolgált, hanem gőzgéppel is felszerelték. Eredetileg orosz vízijárműként szerepelt az 1933-ban épített Gorch Fock, amelyet a németek 1958-ban átépítettek. Mindezek mellett látható a gyűjteményben egy klasszikus kínai vitorlás, a Dzsenga is.

A világon legtöbb ideig szolgált hadihajó

Ízig-vérig katona volt Lord Horatio Nelson (1758-1805) angol ellentengernagy, a földközi-tengeri brit flotta egykori parancsnoka. A napóleoni háborúk során több fontos ütközet, közöttük a döntő jelentőségű trafalgari csata győztes hadvezére volt. Ebben az ütközetben vesztette életét 47 éves korában. Az admirális néhány óra alatt belehalt sérüléseibe, de még élt, amikor a hajói győzedelmesen fejezték be a csatát. Nelson állami dísztemetésben részesült és a londoni Szent Pál Székesegyház kriptájában helyezték örök nyugalomra. A fakoporsóját egy elfogott francia hadihajó főárbocából faragták.

A feljegyzések szerint éppen Nelson születésének évében kezdték el építeni későbbi hajóját, a HMS Victoryt, amelyen halálos sebet kapott. Ezt a hadihajót ma is őrzik, és a dél-angliai Portsmouth Haditengerészeti Múzeumának szárazdokkjában állították ki. A járművet a világon a legtöbb ideig szolgált hadihajóként jegyezték fel.

Galéria lesz a múzeum udvarán

Munkatársunk érdeklődésére Dobozi Gábor azt is elmondta, hogy a kiállított anyag mellett még dobozokban álló, a hajózás világából összegyűjtött eszközöket és tárgyakat is szeretné bemutatni a közönségnek a következő időszakban. Ezért a múzeum udvarán a jelenlegi kerti lakkal harmonizáló, hatszögletű galériát építenek, ezzel bővítve a kiállítóteret. Mindez több célt szolgál majd. Amellett, hogy közösségi rendezvényeket tartanak ott, az érdeklődő gyerekeknek és családtagjaiknak tematikus előadásokat is szerveznek a hajózás, valamint a kalózkodás történetéről. Ezekkel is szeretnének még több érdeklődő vendéget megnyerni a jövőben.


Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart problémáit

Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart problémáit 

A fővárosi önkormányzat kitiltaná a hajók nagy részét a pesti rakpartról.
Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen

Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen 

Új zenei és művészeti fesztivállal bővül a Szabadtéri Néprajzi Múzeum programkínálata.
Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival

Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival 

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra.
Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák

Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák 

Túraútvonal-szerű kiállításon tekinthetők meg Burger Barna az Országos Kéktúrán készült fotográfiái a Természettudományi Múzeumban
Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez

Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez 

A nagyobb rugalmasságra már a pandémia idején is volt igény.
Kertek a turizmusban,  turizmus a kertekben

Kertek a turizmusban, turizmus a kertekben 

Kétnapos, "Kertörökség a turizmusban" címmel konferencia vette kezdetét szerdán, a Petőfi Irodalmi Múzeumban.
Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat

Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat 

Több mint 80 kerékpárosbarát szolgáltató készül akcióval hétvégén a Föld napjára. 
Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került

Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került 

Az Év Tájházvezetője elismerést és a Tájházak és Szabadtéri Múzeumok Szövetsége életműdíjat adták át Szentendrén, a Skanzenben.
Esztergom megnyitotta az idei rendezvényszezont

Esztergom megnyitotta az idei rendezvényszezont 

Esztergom minden korábbinál színesebb rendezvényszezont nyit az idei évben.
Először született magyar győzelem a brüsszeli díjátadón

Először született magyar győzelem a brüsszeli díjátadón 

A fesztivál során immár negyedszerre osztották ki a rangos NEB díjakat, amelyek innovatív és fenntartható európai projekteket díjaznak

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.