Az utasok tolták be az orosz repülőgépet
„Hölgyeim és Uraim, itt a kapitány beszél és az Önök segítségét kéri” – hangzott el a Szibériai UTair csoporthoz tartozó Katekavia légitársaság egyik TU-134-es járatának parancsnokától.
A pilóta nem tudott elindulni Igarka repülőteréről, hogy a szintén szibériai Krasznojarszkba repüljön. A gép ugyanis több mint 24 órát állt az előtéren, ahol mínusz 51 fok volt és a gumik a betonhoz, a fékek pedig a fémtestekhez fagytak. A többszöri erőlködés ellenére a gép képtelen volt elgurulni.
A repülő 74 utasa közül az erősebbek visszaöltöztek a téli meleg holmikba, és a gépből kiszállva a repülőt két oldalon, a szárnyak belépő élénél megragadva hátra tolták. Munkájuk végeztével – és a parancsok köszönetével – visszaszálltak a gépbe, mely rendben elindult és célállomására meg is érkezett.
Zsaluzek Endre, a MALÉV egykori mérnöke és a korábbi szovjet repülőtechnika kiváló ismerője elmondta, hogy a Tupolev 134 típus parkolófékjét úgy kell beállítani, hogy a kabinban a pedálra erőteljesen rálépnek, mikor is egy szelep nyílása után rámegy a nyomás fékekre, melyek befognak és egy karral ezt az állapotot rögzítik. A kiengedés, mely most nem volt lehetséges az extrém hideg miatt, hasonlóképpen működik, csak visszafelé. A befagyott állapotban a 30 tonna plusz rakomány körüli gépet a „Push back” traktoroknak sem sikerült megmozdítani. Szerencsére ennél a típusnál a viszonylag földközelben lévő szárnyélek a földről könnyen elérhetők, bár ezek erőszakos nyomogatása nem egészen megnyugtató jelenség.