Külképviselői szemmel Észak-Magyarország turizmusáról

Meddig bővülhet még a belföldi kereslet, milyen érdeklődésre számíthat a következő években a külföldi vendégek beutaztatásában az észak-magyarországi turisztikai régió? Miként kapcsolódhatnak a külképviseleti és regionális marketingakciókhoz 2016-ban? Többek között ezekről a témákról volt szó szerdán Egerben, azon a szakmai konferencián, amelyet a négycsillagos Hotel Koronában tartottak.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Köszöntőjében Mártonné Máthé Kinga, a Magyar Turizmus Zrt. belföldi igazgatója azt emelte ki, hogy a hazai turisztikai régiók jövőre fontos feladatuknak tartják a külpiaci kapcsolatok bővítését. Ennek lényeges része, hogy a külképviseletek vezetőivel szorosabb kapcsolatot alakítsanak ki. Ebben jó példaként említette az észak-magyarországi régiót, amely kiemelkedik az elért eredményeivel. Hangsúlyozta, hogy a végtelenségig nem lehet növelni a belföldi vendégek számát, ezért fontos, hogy a jövőben még erőteljesebben nyissanak a külföldiek felé.

A gyógyfürdők és wellness hotelek a kedvencek

Az igazgató azt is kijelentette, hogy a Magyar Turizmus Zrt. pályázatot nyújtott be a GINOP Széchenyi 2020 (Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programhoz) kapcsolódva. Ez három évre 8,3 milliárd forint támogatást jelenthet, főleg az eredményes turisztikai marketing munka elősegítésére. Fontosnak tartja, hogy – másokhoz hasonlóan – az észak-magyarországi régióban is a kis- és a középvállalkozások kapjanak anyagi támogatást a marketingtevékenységükhöz. Ezért bíznak a pályázat kedvező elbírálásában.

Ezt követően Renács Szilvia, a szlovákiai külképviselet vezetője arról beszélt, hogy Észak-Magyarország turizmusának főleg a kassai, eperjesi és a besztercebányai régió kapcsolatai fontosak, miután ezek vannak legközelebb a határhoz. Azt is megemlítette, hogy a szlovák gazdaság idén jól teljesít, miután a GDP 3-3,2 százalékos növekedésére számítanak. Ennek köszönhetően élénkült a belföldi forgalom és a szlovák turisták is több pénzt takarítottak meg. Ezért szívesen utaznak és jönnek hazánkba is pihenni, kikapcsolódni. Az idei első nyolc hónapban például – a tavalyi hasonló időszakhoz képest – öt százalékkal több szlovák turista érkezett Észak-Magyarországra. Szeretik a gyógyfürdőket, a wellness hoteleket és különösen a hosszú hétvégéken és ünnepnapokon jöttek a legnagyobb számban. Élményeket keresnek, így például kerékpároznak is, emellett megkóstolják a magyar borokat és ételeket, ám gyakran gondot jelent nekik a nyelvismeret hiánya.

Ezért a külképviselet vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy fontosak a szlovák nyelvű turisztikai tájékoztató kiadványok. Javasolta, hogy a jövőben a magyar partnerek bővítsék tovább a rendezvényajánlatok számát és lehetőség szerint olyan komplex programokat is ajánljanak, amelyekben a wellness, a bor, a gasztronómia és a kulturális ajánlatok együtt szerepelnek. Bízik abban, hogy jövőre hazánk is ott lesz Pozsonyban a szlovák turisztikai kiállításon. Ajánlotta, hogy Kassán a nagyközönségi bemutatóhoz csatlakozzon Észak-Magyarország a boraival és a gasztronómiai ajánlataival.

Egert, Miskolcot, Sárospatakot jól ismerik

Prágából érkezett a találkozóra Szirányi András külképviseleti vezető, aki prezentációjában arra emlékeztetett, hogy az idei első nyolc hónapban – a tavalyi hasonló időszakhoz képest – 8,2 százalékkal több cseh turista érkezett hazánkba, akik különösen a Nyugat-Dunántúlt látogatták. Ugyanakkor fontosnak tartja, hogy a következő időszakban még több cseh vendéget fogadjanak az észak-magyarországi régióban is. A cseh turisták szeretik az élményfürdőket, a klasszikus magyar ételeket, valamint a kiváló minőségű borokat. Ugyanakkor szívesen járják a természetet és kerekeznek is Magyarország egy-egy túraútvonalán. Csehországban Budapest mellett jó hírnek örvend Eger, Miskolc és Sárospatak is. Fontosnak véli, hogy a Magyar Turizmus Zrt. vezetésével a régió partnerei jövőre is mutatkozzanak be a Brnoban, Prágában és Ostravában megrendezésre kerülő turisztikai vásáron.

A továbbiakban Molnár Anita, a konferencia háziasszonya, a Magyar Turizmus Zrt. Észak-Magyarországi Régió Marketing Igazgatóságának vezetője és Búzás Judit szlovák referens számolt be a cseh és a szlovák együttműködés tapasztalatairól. Elmondták, hogy a TDM szervezetekkel, a Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamarával, továbbá a régióban tevékenykedő szakmai klaszterekkel összefogva rendeztek különböző programokat. Így például tanulmányutakat az északi, valamint a Tisza-tavi régióban. Ezek mellett szlovák és lengyel nyelvű turisztikai kiadványokat is készítettek, valamint online megjelenésekkel is igyekezetek bővíteni a hasznos információk körét. Budapest és a Balaton mellett a cseh és a szlovák vendégek az északi régióból Egert ismerik a legjobban. Ugyanakkor felhívták a figyelmet a Tisza-tó mentén található Berekfürdő jelentőségére is, mint újdonságra, valamint a poroszlói Ökocentrum és a Tiszafüreden található nevezetességek felfedezésére is.

Mátra, Bükk és Tokaj

A lengyel turisztikai piac lehetőségeiről Hirling Bozena külképviselő számolt be a konferencia résztvevőinek. Méltatta a lengyel-magyar barátság történelmi hagyományait, amely ma is fontos a két ország életében. Lengyelországban az idén a GDP 3,6 százalékkal növekszik. A helyi turizmust az ország 12 belföldi repülőtere is támogatja. Az első nyolc hónapban – a múlt évihez képest – 6,6 százalékkal több lengyel turista érkezett Magyarországra. Szeretik a városainkat, a fesztiválokat, a kulturális programokat. Véleménye szerint a jövőben a bor- és a wellness-ajánlatok vásári bemutatásához is kapcsolódhat a régió, például a Krakkóban megrendezésre kerülő vásáron való megjelenéssel. Az utóbbi időben Észak-Magyarországon különösen sok lengyel turistát láttak vendégül a fürdőiről nevezetes Bogácson, Mezőkövesden és Miskolctapolcán.

Ehhez a témakörhöz kapcsolódva Rittenbacher Ödön lengyel referens az észak-magyarországi régió turizmusának népszerűsítésére három évvel ezelőtt elindított lengyel piaci kampány eredményeit méltatta. Többek között kitelepültek a wroclavi, a kielcei, a chorzowai, a krakkói és a krosnói turisztikai vásárra. Emellett fontos turisztikai információkat osztottak meg az érdeklődőkkel az interneten például az egri Várról, a Bükkről, a Mátráról, Tokajról, illetve Sárospatakról. Emlékeztetett, hogy 2016-ban szintén megjelennek a lengyel vásárokon a magyarországi ajánlatokkal és újdonságként bemutatkoznak a katowicei magyar étteremben is. Ezek mellett lengyel bloggerek közreműködésével is népszerűsítik az északi régió idegenforgalmi kínálatát.

Együtt a gyulai és a nyíregyházi TDM-mel

Ezután a romániai turisztikai együttműködés lehetőségeiről Soós Júlia, a kolozsvári külképviselet vezetője beszélt. Azt emelte ki, hogy főleg Erdélyből és a Bánságból jön a legtöbb érdeklődő vendég hazánkba. A szállásokat főleg az interneten foglalják és szeretik a kész turisztikai csomagajánlatokat. Általában több napot töltenek el Magyarországon főként hotelekben, de kedvelik a jó minőségű falusi szálláshelyeket is. Leginkább Budapestet, a Balatont, a Közép-Dunántúlt és az Észak-Alföldet választják úti célnak. A jövőben a nagy piaci verseny közepette is arra törekszenek, hogy hatékonyabb piaci munkával még több román vendéget csalogassanak Észak-Magyarországra is. Ezért arra hívta fel a magyar szakemberek figyelmét, hogy főleg az egészségturizmus lehetőségeire irányítsák rá a román vendégek figyelmét, valamint vegyenek részt a bukaresti és a kolozsvári turisztikai vásáron. A gyulai, valamint a nyíregyházi TDM-mel már megállapodtak arról, hogy közösen szerveznek tanulmányutakat.

A továbbiakban az ukrajnai turisztikai helyzetről tájékoztatott Kabish Svetlana kijevi külképviseleti vezető. Arra utalt, hogy az orosz-ukrán háború miatt erőteljesen visszaesett Ukrajna gazdasága, az utóbbi időszakban azonban már fellelhetők a stabilizáció jelei az országban. A magyarországi beutazások a háború okozta nehézségek miatt 18 százalékkal estek vissza. Ám a gyógyturisztikai ajánlatoknak köszönhetően hazánk északi részébe továbbra is érkeznek ukrán vendégek. De a korábbitól rövidebb utakra jönnek autóbuszokkal. Főként hotelekben és apartmanokban szállnak meg. A résztvevők egy-egy útra előzetesen spórolnak és televízióból, valamint az utazási irodáktól igyekeznek turisztikai információkat szerezni.

A szakember fontosnak tartja, hogy 2016-ban még több magyar kínálattal jelenjenek meg a kijevi turisztikai vásáron. Példaként említette azt is, hogy Odesszába magyar üzleti fórumot terveznek az egészségturizmus népszerűsítésére, sőt az ukrán vállalati közösségeknek is ajánlanak észak-magyarországi utakat.

A jövő a jó partneri együttműködés

A konferencia zárásaként Molnár Anita igazgató tartott összefoglalót. Azt emelte ki, hogy a Magyar Turizmus Zrt. Észak-Magyarországi Régió Marketing Igazgatósága jövőre is jó partneri együttműködéssel igyekszik minél több szomszédos országbeli turisztikai vásáron részt venni és a kínálatát bemutatni. Kiszámíthatósággal folytatják a kampányaikat, mert a régió örvendetesen egyre több külföldi országban az érdeklődés középpontjába került.

A találkozó második felében a résztvevők workshop keretében találkoztak a külképviseleti vezetőkkel. Ezt követően a szakemberek megtekintették a Hotel Korona országos hírű nevezetességét, a Beatles Múzeumot.


Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet!

Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet! 

Jó hír a vállalkozó kedvű, városukat szerető budapestieknek: 2024-ben ismét lesz Budapest Tuning ötletpályázat!
Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick

Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick 

A PICK tavaszi kampánya arra buzdítja az embereket, hogy mozduljanak ki a négy fal közül
Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart gondjait

Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart gondjait 

A fővárosi önkormányzat kitiltaná a hajók nagy részét a pesti rakpartról.
Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen

Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen 

Új zenei és művészeti fesztivállal bővül a Szabadtéri Néprajzi Múzeum programkínálata.
Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival

Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival 

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra.
Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák

Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák 

Túraútvonal-szerű kiállításon tekinthetők meg Burger Barna az Országos Kéktúrán készült fotográfiái a Természettudományi Múzeumban
Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez

Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez 

A nagyobb rugalmasságra már a pandémia idején is volt igény.
Kertek a turizmusban,  turizmus a kertekben

Kertek a turizmusban, turizmus a kertekben 

Kétnapos, "Kertörökség a turizmusban" címmel konferencia vette kezdetét szerdán, a Petőfi Irodalmi Múzeumban.
Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat

Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat 

Több mint 80 kerékpárosbarát szolgáltató készül akcióval hétvégén a Föld napjára. 
Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került

Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került 

Az Év Tájházvezetője elismerést és a Tájházak és Szabadtéri Múzeumok Szövetsége életműdíjat adták át Szentendrén, a Skanzenben.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.