Milyen az álompályázat?
Azokat a pályaműveket keressük, és juthatnak legkönnyebben shortlist-re, azaz az idei verseny során a döntősök közé, amelyek esetén egyedi atmoszférájú pályázatot adnak be: vagyis az esztétika, a hangulat, a funkcionalitás és az arculat harmóniáját tükrözi.
Az egyedi atmoszféra egy összetett, tág fogalom. Amely esetben fellelhető, hogy a tér interakcióba kerül a benne lévő tárgyakkal – így egyfajta „párbeszéd” alakul ki oda-vissza, tehát a tárgy visszahat magára az adott térre is. Akkor mondjuk, hogy egy tér igazán egyedi, ha könnyen felismerhető, kitűnik a tömegből és egyben szerethető. Az sem baj, ha nagyon erős az élmény – ilyenkor mondjuk azt, hogy meghökkentő a belső tér-, de ha harmóniában van a környezetével, akkor ez sikeres lehet.
Mit figyel a zsűri egy-egy pályázat elbírálása során?
Az összhangra mindenképp – nagyon is jelentős hangsúlyt fektetve. Ugyanis tavaly is akadt arra példa – nem is egy -, amikor a látványos megjelenés köszönőviszonyban sem volt az adott környezettel – és hiába volt ütős, modern és trendi a berendezés, azonban disszonancia volt a környezettel, és ez rögtön feltűnt a zsűri tagjainak – le is pontozták az ilyen jellegű pályaművet.
Azt is fontos elemnek tartjuk a bírálat során, hogy amiért a hely ott van egy adott területen – vagyis a funkcionalitás -, szintén szerepet játsszon és meg is jelenjen a tervező által készített munkában.
Nagy nemzetközi brandek esetén sem mindegy, hogy mondjuk annak egy adott hoteltagja épp hol jelenik meg: milyen országban, milyen kultúrában, a helyi sajátosságok jelenjenek meg a designban – ez szerintünk elengedhetetlen a sikerhez.
Szintén fontos szempont a bírálatok során az eredetiség: azaz ne legyen a megjelenés túl művi, álságos és nem természetes – ez is hiba lehet egy tervezés során, amely miatt hátrébb sorolódik egy-egy pályamű a versenyben.
Ha van története egy adott háznak – azzal mit kezdhet a tervező?
A mai világban az értékmegóvás és az értékteremtés alapvető tervezési magatartás. Hiszen, ha megóvunk egy eredeti részletet mondjuk egy épület tervezése során, akkor annak a története belekerül az új design-ba, a ház új megjelenésébe is – és ez mindenképp értéket jelent. Ne feledjük: a régi és az új mindig erősíti egymást. Az is fontos szempont, hogy a tervező szem előtt tartsa, amikor dolgozik: bizonyos esetekben maga az eredeti történet az érték, és jól jár azzal a tervező, ha ezt hangsúlyozza ki a munkája során.
Az előző év pályázati anyagai között találtunk nem egyet, ahol bár jó volt az adott pályázat, viszont technikai malőr miatt nem került be a győztesek közé. Ez hogyan kerülhető el?
Nagyon fontos arra odafigyelnie a pályázónak, hogy mindig az adott kategóriának megfelelő pályázatot adjon be! Itt is az összhangon van a hangsúly: ha a fotók, a hozzá kapcsolódó szöveg, az arculat leírása összecseng és kiegészíti egymást, harmóniát sugall – az már fél győzelem. Volt azonban nem egy olyan eset, amikor a fotók és a beadott anyag nem volt az adott kategóriához igazítva, vagy nem tükrözte megfelelően a hely színvonalát – ilyenkor a zsűri, amelynek tagjai ismerték az adott pályázat témáját, nem egyszer a pályázó segítségére siettek, és vagy hozzátették élményeiket – megosztották a többi zsűritaggal, hogy megfelelő képet kapjon mindenki, vagy más kategóriába tették át az adott kérdéses pályaművet.
Azonban erre nem mindig van lehetőség. Így arra kérnénk az idei év versenyének pályázóit, hogy mindig az adott kategóriához igazított anyaggal pályázzon – ne pedig – és erre is volt többször példa – ugyanazt a pályamunkát adja be több kategóriába, mert ezzel maga ellen dolgozik, lepontozza a zsűri a pályázatát, pedig könnyen lehet, hogy megfelelő helyre beadva sikert ért el.
Lesznek-e idén új kategóriák? És ha igen, mire számítsanak a versenyen indulást tervezők?
Mindenképp lesz az idei kiírásban némi változás. Hiszen szeretnénk olyan, akár kisebb léptékű helyeket is megszólítani, akik a korunkra jellemző új értékeket képviselnek. Itt elsősorban a kultúra és a vendéglátás összefonódására, izgalmas találkozására gondolunk. Ezek a helyek egyszerre több érzékszervünket célozzák meg illetve más módon hatnak azokra. Friss designt, figyelemfelkeltő megoldásokat alkalmaznak – és ez a mai világban izgalmasan hat, mindenképp oda kell figyelni rá. Gondolkodásmódjukban és a megvalósítás módjában előtérbe kerül a költséghatékonyság, az egészséges élet és a fenntarthatóság – és ezekre a szempontokra érzékeny a mai közönség, elsősorban a fiatalabb generációk tagjai. Ezáltal új típusú, új vendégkört vonzanak ezek a helyek – é számunkra fontos, hogy ők is képviseljék magukat a versenyünkön – mintegy a jövő zálogaként, a verseny további menetében egyre nagyobb részt képviselve.