A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) a turisztikai ágazat eddigi legnagyobb és legátfogóbb fejlesztéseként kezdte meg a működését 2019-ben. A Magyar Turisztikai Ügynökség felügyelete alatt működő digitális platformmal lehetővé vált, hogy valós időben látható legyen kategóriától függetlenül az ország összes, azaz több mint 42 ezer szálláshelyének anonim, forgalmi statisztikai adata. Látni lehet például, hogy a vendégek honnan érkeznek, mikor jelentkeznek be és mikor ki, mennyivel utazás előtt foglalnak. Az információkból hasznos elemzések készülnek a turisztikai szakma adatvezérelt döntéshozatalának támogatására. Az előfoglalások alapján pedig rendkívül pontos becslések tehetők a várható forgalomra, nemcsak hónapokra előre, de akár a teljes évre vonatkozóan.
Az NTAK-nak köszönhetően nem intuíciók és megszokások alapján, hanem minden esetben az adatok elemzésével születnek a döntések. Soha jobbkor nem jöhetett volna az NTAK bevezetése, hiszen az első teljes, valamennyi szálláshelytípust felölelő éve egybeesett a koronavírus-járvány tombolásával. Ezekben a nehéz hónapokban az NTAK hatalmas segítséget jelentette a válságkezelésben.
Adatokra épülő marketing
Az NTAK bevezetésének következő lépéseként, 2021 őszén megkezdődött a vendéglátóhelyek és a turisztikai attrakciók csatlakozása is a rendszerhez, melynek köszönhetően várhatóan már 2022 nyarától teljes kép áll majd rendelékezésre a szektor teljesítményéről.
A vendéglátóhelyeknél látható lesz, mikor mennyit fogyasztanak a fő fogyasztási kategóriákból (ételek, alkoholos és nem alkoholos italok), a turisztikai attrakcióknál pedig tudják majd, mikor, milyen típusú jegyet vásárolnak, mivel fizetnek, és a jegyet mikor használják fel a látogatók. Attrakciónak számítanak a várak, kastélyok, múzeumok, állatkertek, strandok, fürdők, hajójáratok, kalandparkok, fesztiválok stb., vagyis minden olyan turisztikai élménypont, ahol jegyértékesítés zajlik. Az adatok érdekes összefüggésekre világíthatnak rá, segítik a turisták szokásainak megismerését, célzott marketingkampányok indítását teszik lehetővé és az ágazat további fehérítését is szolgálják.
A fogyasztók érdekeit szolgálja a szállásminősítés
Szintén az átláthatóbb, tisztább működést célozza, hogy 2022 januárjától szálláshelytípusonként fokozatosan életbe lép a szálláshelyek kötelező minősítése. A Nemzeti Szálláshelyminősítési Rendszer célja, hogy egységes szempontok mentén történjen a szálláshelyek minősítése. Ennek köszönhetően a vendég számára egyértelművé válik, milyen szolgáltatásokat, milyen tartalommal és színvonalon várhat el az adott szálláshelytől. A minőséget egységesen csillagok jelölik majd 1-től 5-ig, ezzel párhuzamosan megszűnnek a különbőző szálláshelytípusok eddig használt egyéb szimbólumai. Az új rendszer megalkotását fogyasztóvédelmi szempontok motiválták azzal a fő céllal, hogy a vendégek mindenhol megbízható minőséget kapjanak, legyen az szálloda vagy éppen magánszálláshely.
A szálláshelyek számára az első minősítés ingyenes, a kisebb szálláshelyek hosszabb felkészülési időt kapnak. A szállodák és panziók minősítése már megkezdődött, őket több ütemben követik majd a kempingek, üdülőházak és közösségi szálláshelyek, valamint a magán- és egyéb szálláshelyeknek. A teljes folyamat 2024 végére tervezett lezárultakor mind a 42 ezer hazai szálláshely minőségét csillagok jelölik majd a vendégek számára.