Az elmúlt években gyökeresen megváltoztak az utazási szokások, a Couchsurfing és az Airbnb mellett több utazásra szakosodott startup-cég jelent meg, a „shared economy” modell már szinte minden szektorba begyűrűzött. A Forbes nemrég egy listát publikált, amelyben délkelet.ázsiai feltörekvő turisztikai startupokat mutatott be. Ezek közül például a Triipme Vietnámban, a PlateCulture malajziai utazásnál hozhat minket össze helyiekkel.
A napokban egy külföldi blogger ajánlására lettem figyelmes: a Flightfox segítségével például kiszervezhetjük a repjegykeresést és egy átlagos felhasználó internetes keresései helyett valóban a legkedvezőbb ajánlatot találják meg nekünk az utazásfüggő geekek. De teljesen ingyen is kaphatunk közösségi élményt, ha regisztrálunk a Couchsurfing oldalra és tagjai leszünk az egyik olyan csoportnak, akik a gasztronómia iránt nyitottak. „Kanapészörf-tagként” így saját városunkban is összejárhatunk külföldiekkel főzni, más kultúrák ételeinek elkészítését tanulhatjuk meg – mindezt teljesen ingyen, csak az alapanyag-vásárlásba kell beszállnunk.
A hagyományos utazásszervező cégek és kiadványok vásárlása helyett mikroközösségekbe tömörülnek azok az emberek, akiknek az utazás nem feltétlenül az egyhetes all inclusive nyaralást jelenteni, hanem valóban szeretnék megismerni egy idegen ország kultúráját. Ebben olyan közösségek segíthetnek nekünk, mint a Matadornetwork, a Tripadvisor, a Travellerspoint és LocalYoo, ahol személyes beszámolókat és értékeléseket olvashatunk vagy helyi idegenvezetőt kereshetünk egy egyetemista vagy különleges éttermeket szeretnénk felkutatni a korzók tömegétkezdéi helyett.
A „travel community” iparágat támogatva különféle szolgáltatásokat adó applikációk bukkantak fel a piacon, melyek nem egyedül a programválasztásban segíthetnek, hanem olcsóbb szállásokat ajánlanak nekünk vagy használatukkal féláron taxizhatunk európai nagyvárosokban. Az Instagram, a Pinterest, a Youtube és a Whatsapp használata már elterjedt az utazók között. Magyar vonatkozásban még nem igazán használják ezeket a felületeket a turisztikai szektorban, pedig főként az Instagram rejt számos lehetőséget a hashtagek használatával. Nem egy egyszerű képszerkesztő alkalmazásról beszélünk, utazási közösségek jöttek létre bloggerek és profi illetve amatőr utazási fotósok köré (@ahmet.erdem @respectthetour @travelfoodfilm @purposeofenvy), akik országukról olyan képeket osztanak meg naponta, hogy azok láttán első dolgunk legszívesebben a repjegyvásárlás lenne. 2014-ben ott tartunk, hogy már nem a hivatalos utazási irodák klasszikus reklámjai, és a nemzeti országimázs-központok üzenetei hatnak ránk utazástervezéskor. A „user generated content” és a „data-driven marketing”, vagyis a direkt marketing az utazási szektorban is virágkorát éli.
A Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ) Mobilmarketing tagozatának szakmai támogatásával összegyűjtöttünk néhány applikációt, melyek megkönnyítik utazásunkat. Ha pedig további utazási tippre van szükség, érdemes megnézni a Time listáját is.
Huber Kornél, a DIMSZ Mobilmarketing tagozati elnöke és a Welovebudapest sales-vezetője |
Kedvenc utazási appja: Couchsurfing Bárhová is vezessen az utunk, egy helyi lakosnál jobb idegenvezető nem létezik. Szeretem bemutatni Budapestet az ide érkezőknek és szívesen veszem, ha ennek a remek közösségnek tagjai adnak tippeket az útikalauzokban: a nem feltétlenül megtalálható top panoráma, legjobb street food, tuti piacok témakörökben. |
Kovácsházy Dénes, a DIMSZ Contact center tagozati elnöke és a Multicom ügyvezetője |
Kedvenc utazási appja: Priceline A Priceline egy szállás-, repülőjegy- és kölcsönautó-kereső/foglaló applikáció. Érdekessége, hogy például egy kiválasztott szállásra licitálhatunk egy nekünk megfelelő alacsony árral, és ha van szabad hely, akkor remélhetőleg elfogadják. A siker nyilván függ az idő közelségétől és a telítettségtől, de így egy kivételes módszerrel értékesíthetők last minute-ben a szabad helyek, és juthatunk nem mindennapi lehetőséghez. |
Huszics György, a DIMSZ elnöke és a Crane ügyvezetője |
Kedvenc utazási appja: MasterCard Úti tippek alkalmazás (IOS, Android) Miért szeretem: A felhasználói szempontokat figyelembe véve szedi össze az utazáshoz szükséges dolgokat. Csak egyet kiemelve: ha valaki próbálta már szótár alapján felolvasva megértetni magát, pontosan tudja mekkora segítség, ha egy helybeli ejti ki helyette a szavakat. Azt még értik is. Előtte: - checklistet ad, hogy mit vigyél magaddal, és pipálni is tudod, mit tettél már be a bőröndbe. - tájékozódhatsz számtalan desztinációról, megtudva mennyibe kerülnek a legfontosabb dolgok (pl. hotel, menü egy átlagos étteremben, kenyér, ásványvíz stb.), bankkártyás fizetési lehetőségekről, adjunk-e borravalót - a legfontosabb információk infografika formájában is elérhetők, ezek a felhasználók visszajelzései alapján készülnek és frissülnek. Közben: - hangos szótár segít a legfontosabb mondatok „elmondásában” - ha valaki próbálta már szótár alapján felolvasva megértetni magát, pontosan tudja mekkora segítség, ha egy helybeli ejti ki helyette a szavakat. Azt még értik is. - akinek fontosak a saját költései kontrollja, folyamatosan jegyzetelhet Utána: - a tapasztalatok megoszthatók, így legközelebb, illetve mások számára is tanulságként szolgálhatnak. |
Kovács Hajnalka, a DIMSZ elnökségi tagja és a Magyar Telekom nagykereskedelmi tartalomszolgáltatói kapcsolatok vezetője |
Kedvenc utazási appok: Pocketguide (IOS, Android) Kedvencem, mert számtalan városra elérhető, különböző tematikájú és hosszúságú túraútvonalak közül lehet választani, és nézelődés közben audio kommentárban végighallgatni a helyi érdekességeket. Tehát kivált sok-sok útikönyvet, rengeteg tervezést és a séta közbeni olvasást - így a szemünk csak a látnivalóké marad. Sőt, egy gombnyomással az útközben készült fotókból és videókból még saját útifilm is készíthető vele. |
Vámos-Hegyi Attila, a Mediafon ügyvezetője |
Kedvenc utazási appja: Mozaik Múzemtúra Ez egy február óta tartó magyar matricagyűjtő játék, amelyben 300 múzeumunk, illetve kiállítóhelyünk vesz részt és amelyhez mobil applikáció is kapcsolódik. A QR-kódon keresztül az egyes helyszíneken is letölthető app régiónként tartalmazza a múzeumokat, képpel és rövid leírással. Részletes leírása itt található, ahol persze magát a játékot is megtaláljuk. Nekem nagyon tetszik az, hogy a múzeumlátogatást népszerűsítő játékot kreatív módon kötötték össze a mobil alkalmazással. Segítségével több érdekes, számunkra addig ismeretlen múzeumot is felfedeztünk. |
Benkő Lívia, a DIMSZ főtitkára |
Néhány héttel ezelőtt saját bőrömön tapasztaltam meg a digitális kor adta szolgáltatások előnyeit. Londonban jártam, ahol egy barátommal kipróbáltuk az Uber szolgáltatását, ennek a társaságnak, jobban mondva applikációnak köszönhetően több fővárosban zajlottak tüntetések, hiszen a kereskedelmi láncból éppen a taxisok maradnak ki. Az alkalmazással féláron tudtunk taxit rendelni. Az úticélunk megadása után kaptunk egy becsült árat a fuvar várható költéségéről és az ajánlat elfogadása után a közelben állomásozó autósok közül kaptunk üzenetet fotóval, elérhetőséggel, hogy ki ér rá, ezt követően pedig élőben követhettük merre jár a taxis és pontosan mikor érkezik hozzánk. Bárhová utazunk külföldön, érdemes használni az applikációt, bicikli és kismotor bérlése minden borkóstolás után veszélyes. |
A címlapkép forrása a Newyorker.com.
Forrás: Kreatív Online