Cél a stabil növekedés, amelyhez a lendületet idén a külföldi vendégforgalom adja. Az időjárástól erősen függ a nyári forgalom, amint egyetlen fokkal magasabb az átlaghőmérséklet, ötven százalékkal több a foglalás. A turizmus húzóágazat, erejét mutatja, hogy az első negyedévben egymagában produkálta a külkereskedelmi mérleg devizatöbbletének harmadát.
Hivatalos statisztika még nincs az első fél évről, de talán anélkül is tud egy félidős értékelést adni. Hogy teljesített a turizmus eddig az év során?
A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központnak (NTAK) köszönhetően az egész országra kiterjedően pontosan láthatjuk a hazai utazási trendeket, napi szinten az előfoglalási adatokat. Eszerint az év első öt hónapjában tavalyhoz képest 4 százalékkal több, összesen 12,2 millió vendégéjszakát regisztráltak az NTAK-ban a magyarországi szálláshelyek, ami annak köszönhető leginkább, hogy nagymértékben erősödik a külföldi vendégforgalom.
A beutazó turizmussal ellentétben azonban most nem növekedett a belföldi forgalom. Miért?
A nemzetközi vendégforgalom emelkedésével szemben a belföldi, ha minimálisan is, de valóban csökkenést mutat. Idén január–május között 6 millió éjszakát töltöttek el a belföldi vendégek a szálláshelyeken, ez 360 ezer éjszakával, 6 százalék kevesebb, mint egy évvel korábban. A belföldi forgalom mérséklődése általános európai trend. A Covid-járvány idején a korlátozások miatt jellemzően felerősödött az országok belföldi turizmusa, feloldásukat követően pedig elindult a nemzetközi turizmus visszaépülése. Ez alól hazánk sem kivétel: míg 2021-ben a belföldi vendégéjszakák aránya még 70 százalék fölötti volt, tavaly éves szinten valamivel 50 százalék felett teljesített, míg az év első öt hónapjában 50 százalék alá mérséklődött. Ennek oka, hogy mi magyarok is elindultunk külföldre.
Az MTÜ mit tud tenni a keresletélénkítés érdekében?
A napokban záruló, itthon és külföldön egyaránt látható nyári, vízi kikapcsolódásra inspiráló kampányunk egy kifejezetten jó példa erre. Ehhez tudni kell, hogy az elmúlt években jelentősen megszépültek, családbarát- és akadálymentes szolgáltatásokkal bővültek strandjaink. Országszerte összesen 73 település 140 szabadvízi fürdőhelyének megújulását tette lehetővé a kormány hazai forrásból.
A világ minden tájáról elindultak az utazók, mivel lehet elérni, hogy a sok-sok vonzó úti cél közül éppen Magyarországot válasszák?
Az elmúlt években intenzíven növeltük azoknak a piacoknak a számát, ahol értékesítési tevékenységet folytatunk. Míg 2016-ban hat, ma már több mint húsz küldő országban valósítunk meg salesaktivitást, és továbbra is célkitűzésünk, hogy nyissunk az új lehetőségek felé. Jó példa erre a nemrég újranyílt kínai piac. Idén januárban ugyanis a schengeni országok közül elsőként hazánkba indulhatott meg a csoportos beutazás Kínából. Ez annak is köszönhető, hogy az elmúlt években folyamatos kommunikációt folytattunk ezen a piacon. A fogyasztói elvárások változásának lekövetésével, valamint a piacismeret segítségével pedig olyan monodesztinációs csomagok kialakítását segítettük elő, ami a főváros mellett a vidéki városok meglátogatását is tartalmazza.
A teljes interjút itt olvashatja el >>
Forrás: vg.hu