Köszöntőjében Mártonné Máthé Kinga, a Magyar Turizmus Zrt. belföldi igazgatója azt emelte ki, hogy a hazai turisztikai régiók jövőre fontos feladatuknak tartják a külpiaci kapcsolatok bővítését. Ennek lényeges része, hogy a külképviseletek vezetőivel szorosabb kapcsolatot alakítsanak ki. Ebben jó példaként említette az észak-magyarországi régiót, amely kiemelkedik az elért eredményeivel. Hangsúlyozta, hogy a végtelenségig nem lehet növelni a belföldi vendégek számát, ezért fontos, hogy a jövőben még erőteljesebben nyissanak a külföldiek felé.
A gyógyfürdők és wellness hotelek a kedvencek
Az igazgató azt is kijelentette, hogy a Magyar Turizmus Zrt. pályázatot nyújtott be a GINOP Széchenyi 2020 (Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programhoz) kapcsolódva. Ez három évre 8,3 milliárd forint támogatást jelenthet, főleg az eredményes turisztikai marketing munka elősegítésére. Fontosnak tartja, hogy – másokhoz hasonlóan – az észak-magyarországi régióban is a kis- és a középvállalkozások kapjanak anyagi támogatást a marketingtevékenységükhöz. Ezért bíznak a pályázat kedvező elbírálásában.
Ezt követően Renács Szilvia, a szlovákiai külképviselet vezetője arról beszélt, hogy Észak-Magyarország turizmusának főleg a kassai, eperjesi és a besztercebányai régió kapcsolatai fontosak, miután ezek vannak legközelebb a határhoz. Azt is megemlítette, hogy a szlovák gazdaság idén jól teljesít, miután a GDP 3-3,2 százalékos növekedésére számítanak. Ennek köszönhetően élénkült a belföldi forgalom és a szlovák turisták is több pénzt takarítottak meg. Ezért szívesen utaznak és jönnek hazánkba is pihenni, kikapcsolódni. Az idei első nyolc hónapban például – a tavalyi hasonló időszakhoz képest – öt százalékkal több szlovák turista érkezett Észak-Magyarországra. Szeretik a gyógyfürdőket, a wellness hoteleket és különösen a hosszú hétvégéken és ünnepnapokon jöttek a legnagyobb számban. Élményeket keresnek, így például kerékpároznak is, emellett megkóstolják a magyar borokat és ételeket, ám gyakran gondot jelent nekik a nyelvismeret hiánya.
Ezért a külképviselet vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy fontosak a szlovák nyelvű turisztikai tájékoztató kiadványok. Javasolta, hogy a jövőben a magyar partnerek bővítsék tovább a rendezvényajánlatok számát és lehetőség szerint olyan komplex programokat is ajánljanak, amelyekben a wellness, a bor, a gasztronómia és a kulturális ajánlatok együtt szerepelnek. Bízik abban, hogy jövőre hazánk is ott lesz Pozsonyban a szlovák turisztikai kiállításon. Ajánlotta, hogy Kassán a nagyközönségi bemutatóhoz csatlakozzon Észak-Magyarország a boraival és a gasztronómiai ajánlataival.
Egert, Miskolcot, Sárospatakot jól ismerik
Prágából érkezett a találkozóra Szirányi András külképviseleti vezető, aki prezentációjában arra emlékeztetett, hogy az idei első nyolc hónapban – a tavalyi hasonló időszakhoz képest – 8,2 százalékkal több cseh turista érkezett hazánkba, akik különösen a Nyugat-Dunántúlt látogatták. Ugyanakkor fontosnak tartja, hogy a következő időszakban még több cseh vendéget fogadjanak az észak-magyarországi régióban is. A cseh turisták szeretik az élményfürdőket, a klasszikus magyar ételeket, valamint a kiváló minőségű borokat. Ugyanakkor szívesen járják a természetet és kerekeznek is Magyarország egy-egy túraútvonalán. Csehországban Budapest mellett jó hírnek örvend Eger, Miskolc és Sárospatak is. Fontosnak véli, hogy a Magyar Turizmus Zrt. vezetésével a régió partnerei jövőre is mutatkozzanak be a Brnoban, Prágában és Ostravában megrendezésre kerülő turisztikai vásáron.
A továbbiakban Molnár Anita, a konferencia háziasszonya, a Magyar Turizmus Zrt. Észak-Magyarországi Régió Marketing Igazgatóságának vezetője és Búzás Judit szlovák referens számolt be a cseh és a szlovák együttműködés tapasztalatairól. Elmondták, hogy a TDM szervezetekkel, a Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamarával, továbbá a régióban tevékenykedő szakmai klaszterekkel összefogva rendeztek különböző programokat. Így például tanulmányutakat az északi, valamint a Tisza-tavi régióban. Ezek mellett szlovák és lengyel nyelvű turisztikai kiadványokat is készítettek, valamint online megjelenésekkel is igyekezetek bővíteni a hasznos információk körét. Budapest és a Balaton mellett a cseh és a szlovák vendégek az északi régióból Egert ismerik a legjobban. Ugyanakkor felhívták a figyelmet a Tisza-tó mentén található Berekfürdő jelentőségére is, mint újdonságra, valamint a poroszlói Ökocentrum és a Tiszafüreden található nevezetességek felfedezésére is.
Mátra, Bükk és Tokaj
A lengyel turisztikai piac lehetőségeiről Hirling Bozena külképviselő számolt be a konferencia résztvevőinek. Méltatta a lengyel-magyar barátság történelmi hagyományait, amely ma is fontos a két ország életében. Lengyelországban az idén a GDP 3,6 százalékkal növekszik. A helyi turizmust az ország 12 belföldi repülőtere is támogatja. Az első nyolc hónapban – a múlt évihez képest – 6,6 százalékkal több lengyel turista érkezett Magyarországra. Szeretik a városainkat, a fesztiválokat, a kulturális programokat. Véleménye szerint a jövőben a bor- és a wellness-ajánlatok vásári bemutatásához is kapcsolódhat a régió, például a Krakkóban megrendezésre kerülő vásáron való megjelenéssel. Az utóbbi időben Észak-Magyarországon különösen sok lengyel turistát láttak vendégül a fürdőiről nevezetes Bogácson, Mezőkövesden és Miskolctapolcán.
Ehhez a témakörhöz kapcsolódva Rittenbacher Ödön lengyel referens az észak-magyarországi régió turizmusának népszerűsítésére három évvel ezelőtt elindított lengyel piaci kampány eredményeit méltatta. Többek között kitelepültek a wroclavi, a kielcei, a chorzowai, a krakkói és a krosnói turisztikai vásárra. Emellett fontos turisztikai információkat osztottak meg az érdeklődőkkel az interneten például az egri Várról, a Bükkről, a Mátráról, Tokajról, illetve Sárospatakról. Emlékeztetett, hogy 2016-ban szintén megjelennek a lengyel vásárokon a magyarországi ajánlatokkal és újdonságként bemutatkoznak a katowicei magyar étteremben is. Ezek mellett lengyel bloggerek közreműködésével is népszerűsítik az északi régió idegenforgalmi kínálatát.
Együtt a gyulai és a nyíregyházi TDM-mel
Ezután a romániai turisztikai együttműködés lehetőségeiről Soós Júlia, a kolozsvári külképviselet vezetője beszélt. Azt emelte ki, hogy főleg Erdélyből és a Bánságból jön a legtöbb érdeklődő vendég hazánkba. A szállásokat főleg az interneten foglalják és szeretik a kész turisztikai csomagajánlatokat. Általában több napot töltenek el Magyarországon főként hotelekben, de kedvelik a jó minőségű falusi szálláshelyeket is. Leginkább Budapestet, a Balatont, a Közép-Dunántúlt és az Észak-Alföldet választják úti célnak. A jövőben a nagy piaci verseny közepette is arra törekszenek, hogy hatékonyabb piaci munkával még több román vendéget csalogassanak Észak-Magyarországra is. Ezért arra hívta fel a magyar szakemberek figyelmét, hogy főleg az egészségturizmus lehetőségeire irányítsák rá a román vendégek figyelmét, valamint vegyenek részt a bukaresti és a kolozsvári turisztikai vásáron. A gyulai, valamint a nyíregyházi TDM-mel már megállapodtak arról, hogy közösen szerveznek tanulmányutakat.
A továbbiakban az ukrajnai turisztikai helyzetről tájékoztatott Kabish Svetlana kijevi külképviseleti vezető. Arra utalt, hogy az orosz-ukrán háború miatt erőteljesen visszaesett Ukrajna gazdasága, az utóbbi időszakban azonban már fellelhetők a stabilizáció jelei az országban. A magyarországi beutazások a háború okozta nehézségek miatt 18 százalékkal estek vissza. Ám a gyógyturisztikai ajánlatoknak köszönhetően hazánk északi részébe továbbra is érkeznek ukrán vendégek. De a korábbitól rövidebb utakra jönnek autóbuszokkal. Főként hotelekben és apartmanokban szállnak meg. A résztvevők egy-egy útra előzetesen spórolnak és televízióból, valamint az utazási irodáktól igyekeznek turisztikai információkat szerezni.
A szakember fontosnak tartja, hogy 2016-ban még több magyar kínálattal jelenjenek meg a kijevi turisztikai vásáron. Példaként említette azt is, hogy Odesszába magyar üzleti fórumot terveznek az egészségturizmus népszerűsítésére, sőt az ukrán vállalati közösségeknek is ajánlanak észak-magyarországi utakat.
A jövő a jó partneri együttműködés
A konferencia zárásaként Molnár Anita igazgató tartott összefoglalót. Azt emelte ki, hogy a Magyar Turizmus Zrt. Észak-Magyarországi Régió Marketing Igazgatósága jövőre is jó partneri együttműködéssel igyekszik minél több szomszédos országbeli turisztikai vásáron részt venni és a kínálatát bemutatni. Kiszámíthatósággal folytatják a kampányaikat, mert a régió örvendetesen egyre több külföldi országban az érdeklődés középpontjába került.
A találkozó második felében a résztvevők workshop keretében találkoztak a külképviseleti vezetőkkel. Ezt követően a szakemberek megtekintették a Hotel Korona országos hírű nevezetességét, a Beatles Múzeumot.