Külképviselői szemmel Észak-Magyarország turizmusáról

Meddig bővülhet még a belföldi kereslet, milyen érdeklődésre számíthat a következő években a külföldi vendégek beutaztatásában az észak-magyarországi turisztikai régió? Miként kapcsolódhatnak a külképviseleti és regionális marketingakciókhoz 2016-ban? Többek között ezekről a témákról volt szó szerdán Egerben, azon a szakmai konferencián, amelyet a négycsillagos Hotel Koronában tartottak.

Köszöntőjében Mártonné Máthé Kinga, a Magyar Turizmus Zrt. belföldi igazgatója azt emelte ki, hogy a hazai turisztikai régiók jövőre fontos feladatuknak tartják a külpiaci kapcsolatok bővítését. Ennek lényeges része, hogy a külképviseletek vezetőivel szorosabb kapcsolatot alakítsanak ki. Ebben jó példaként említette az észak-magyarországi régiót, amely kiemelkedik az elért eredményeivel. Hangsúlyozta, hogy a végtelenségig nem lehet növelni a belföldi vendégek számát, ezért fontos, hogy a jövőben még erőteljesebben nyissanak a külföldiek felé.

A gyógyfürdők és wellness hotelek a kedvencek

Az igazgató azt is kijelentette, hogy a Magyar Turizmus Zrt. pályázatot nyújtott be a GINOP Széchenyi 2020 (Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programhoz) kapcsolódva. Ez három évre 8,3 milliárd forint támogatást jelenthet, főleg az eredményes turisztikai marketing munka elősegítésére. Fontosnak tartja, hogy – másokhoz hasonlóan – az észak-magyarországi régióban is a kis- és a középvállalkozások kapjanak anyagi támogatást a marketingtevékenységükhöz. Ezért bíznak a pályázat kedvező elbírálásában.

Ezt követően Renács Szilvia, a szlovákiai külképviselet vezetője arról beszélt, hogy Észak-Magyarország turizmusának főleg a kassai, eperjesi és a besztercebányai régió kapcsolatai fontosak, miután ezek vannak legközelebb a határhoz. Azt is megemlítette, hogy a szlovák gazdaság idén jól teljesít, miután a GDP 3-3,2 százalékos növekedésére számítanak. Ennek köszönhetően élénkült a belföldi forgalom és a szlovák turisták is több pénzt takarítottak meg. Ezért szívesen utaznak és jönnek hazánkba is pihenni, kikapcsolódni. Az idei első nyolc hónapban például – a tavalyi hasonló időszakhoz képest – öt százalékkal több szlovák turista érkezett Észak-Magyarországra. Szeretik a gyógyfürdőket, a wellness hoteleket és különösen a hosszú hétvégéken és ünnepnapokon jöttek a legnagyobb számban. Élményeket keresnek, így például kerékpároznak is, emellett megkóstolják a magyar borokat és ételeket, ám gyakran gondot jelent nekik a nyelvismeret hiánya.

Ezért a külképviselet vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy fontosak a szlovák nyelvű turisztikai tájékoztató kiadványok. Javasolta, hogy a jövőben a magyar partnerek bővítsék tovább a rendezvényajánlatok számát és lehetőség szerint olyan komplex programokat is ajánljanak, amelyekben a wellness, a bor, a gasztronómia és a kulturális ajánlatok együtt szerepelnek. Bízik abban, hogy jövőre hazánk is ott lesz Pozsonyban a szlovák turisztikai kiállításon. Ajánlotta, hogy Kassán a nagyközönségi bemutatóhoz csatlakozzon Észak-Magyarország a boraival és a gasztronómiai ajánlataival.

Egert, Miskolcot, Sárospatakot jól ismerik

Prágából érkezett a találkozóra Szirányi András külképviseleti vezető, aki prezentációjában arra emlékeztetett, hogy az idei első nyolc hónapban – a tavalyi hasonló időszakhoz képest – 8,2 százalékkal több cseh turista érkezett hazánkba, akik különösen a Nyugat-Dunántúlt látogatták. Ugyanakkor fontosnak tartja, hogy a következő időszakban még több cseh vendéget fogadjanak az észak-magyarországi régióban is. A cseh turisták szeretik az élményfürdőket, a klasszikus magyar ételeket, valamint a kiváló minőségű borokat. Ugyanakkor szívesen járják a természetet és kerekeznek is Magyarország egy-egy túraútvonalán. Csehországban Budapest mellett jó hírnek örvend Eger, Miskolc és Sárospatak is. Fontosnak véli, hogy a Magyar Turizmus Zrt. vezetésével a régió partnerei jövőre is mutatkozzanak be a Brnoban, Prágában és Ostravában megrendezésre kerülő turisztikai vásáron.

A továbbiakban Molnár Anita, a konferencia háziasszonya, a Magyar Turizmus Zrt. Észak-Magyarországi Régió Marketing Igazgatóságának vezetője és Búzás Judit szlovák referens számolt be a cseh és a szlovák együttműködés tapasztalatairól. Elmondták, hogy a TDM szervezetekkel, a Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamarával, továbbá a régióban tevékenykedő szakmai klaszterekkel összefogva rendeztek különböző programokat. Így például tanulmányutakat az északi, valamint a Tisza-tavi régióban. Ezek mellett szlovák és lengyel nyelvű turisztikai kiadványokat is készítettek, valamint online megjelenésekkel is igyekezetek bővíteni a hasznos információk körét. Budapest és a Balaton mellett a cseh és a szlovák vendégek az északi régióból Egert ismerik a legjobban. Ugyanakkor felhívták a figyelmet a Tisza-tó mentén található Berekfürdő jelentőségére is, mint újdonságra, valamint a poroszlói Ökocentrum és a Tiszafüreden található nevezetességek felfedezésére is.

Mátra, Bükk és Tokaj

A lengyel turisztikai piac lehetőségeiről Hirling Bozena külképviselő számolt be a konferencia résztvevőinek. Méltatta a lengyel-magyar barátság történelmi hagyományait, amely ma is fontos a két ország életében. Lengyelországban az idén a GDP 3,6 százalékkal növekszik. A helyi turizmust az ország 12 belföldi repülőtere is támogatja. Az első nyolc hónapban – a múlt évihez képest – 6,6 százalékkal több lengyel turista érkezett Magyarországra. Szeretik a városainkat, a fesztiválokat, a kulturális programokat. Véleménye szerint a jövőben a bor- és a wellness-ajánlatok vásári bemutatásához is kapcsolódhat a régió, például a Krakkóban megrendezésre kerülő vásáron való megjelenéssel. Az utóbbi időben Észak-Magyarországon különösen sok lengyel turistát láttak vendégül a fürdőiről nevezetes Bogácson, Mezőkövesden és Miskolctapolcán.

Ehhez a témakörhöz kapcsolódva Rittenbacher Ödön lengyel referens az észak-magyarországi régió turizmusának népszerűsítésére három évvel ezelőtt elindított lengyel piaci kampány eredményeit méltatta. Többek között kitelepültek a wroclavi, a kielcei, a chorzowai, a krakkói és a krosnói turisztikai vásárra. Emellett fontos turisztikai információkat osztottak meg az érdeklődőkkel az interneten például az egri Várról, a Bükkről, a Mátráról, Tokajról, illetve Sárospatakról. Emlékeztetett, hogy 2016-ban szintén megjelennek a lengyel vásárokon a magyarországi ajánlatokkal és újdonságként bemutatkoznak a katowicei magyar étteremben is. Ezek mellett lengyel bloggerek közreműködésével is népszerűsítik az északi régió idegenforgalmi kínálatát.

Együtt a gyulai és a nyíregyházi TDM-mel

Ezután a romániai turisztikai együttműködés lehetőségeiről Soós Júlia, a kolozsvári külképviselet vezetője beszélt. Azt emelte ki, hogy főleg Erdélyből és a Bánságból jön a legtöbb érdeklődő vendég hazánkba. A szállásokat főleg az interneten foglalják és szeretik a kész turisztikai csomagajánlatokat. Általában több napot töltenek el Magyarországon főként hotelekben, de kedvelik a jó minőségű falusi szálláshelyeket is. Leginkább Budapestet, a Balatont, a Közép-Dunántúlt és az Észak-Alföldet választják úti célnak. A jövőben a nagy piaci verseny közepette is arra törekszenek, hogy hatékonyabb piaci munkával még több román vendéget csalogassanak Észak-Magyarországra is. Ezért arra hívta fel a magyar szakemberek figyelmét, hogy főleg az egészségturizmus lehetőségeire irányítsák rá a román vendégek figyelmét, valamint vegyenek részt a bukaresti és a kolozsvári turisztikai vásáron. A gyulai, valamint a nyíregyházi TDM-mel már megállapodtak arról, hogy közösen szerveznek tanulmányutakat.

A továbbiakban az ukrajnai turisztikai helyzetről tájékoztatott Kabish Svetlana kijevi külképviseleti vezető. Arra utalt, hogy az orosz-ukrán háború miatt erőteljesen visszaesett Ukrajna gazdasága, az utóbbi időszakban azonban már fellelhetők a stabilizáció jelei az országban. A magyarországi beutazások a háború okozta nehézségek miatt 18 százalékkal estek vissza. Ám a gyógyturisztikai ajánlatoknak köszönhetően hazánk északi részébe továbbra is érkeznek ukrán vendégek. De a korábbitól rövidebb utakra jönnek autóbuszokkal. Főként hotelekben és apartmanokban szállnak meg. A résztvevők egy-egy útra előzetesen spórolnak és televízióból, valamint az utazási irodáktól igyekeznek turisztikai információkat szerezni.

A szakember fontosnak tartja, hogy 2016-ban még több magyar kínálattal jelenjenek meg a kijevi turisztikai vásáron. Példaként említette azt is, hogy Odesszába magyar üzleti fórumot terveznek az egészségturizmus népszerűsítésére, sőt az ukrán vállalati közösségeknek is ajánlanak észak-magyarországi utakat.

A jövő a jó partneri együttműködés

A konferencia zárásaként Molnár Anita igazgató tartott összefoglalót. Azt emelte ki, hogy a Magyar Turizmus Zrt. Észak-Magyarországi Régió Marketing Igazgatósága jövőre is jó partneri együttműködéssel igyekszik minél több szomszédos országbeli turisztikai vásáron részt venni és a kínálatát bemutatni. Kiszámíthatósággal folytatják a kampányaikat, mert a régió örvendetesen egyre több külföldi országban az érdeklődés középpontjába került.

A találkozó második felében a résztvevők workshop keretében találkoztak a külképviseleti vezetőkkel. Ezt követően a szakemberek megtekintették a Hotel Korona országos hírű nevezetességét, a Beatles Múzeumot.


Ősszel a Balatonnál

Ősszel a Balatonnál 

Több mint ezerötszázan nyitva vannak a Balatonon ősszel is, negyven pincészet kedvezményekkel várja azokat, akik most indulnak a régióba.
CSR-akció a reptér Runway Run bevételeiből

CSR-akció a reptér Runway Run bevételeiből 

A nevezési díjakból 19 884 768 forint gyűlt össze.
Válságban a fesztiválszektor?

Válságban a fesztiválszektor?  

Vegyes képet mutat az idei szezon.
Három napon át Nemzeti Vágta Szilvásváradon

Három napon át Nemzeti Vágta Szilvásváradon 

Idén háromnapossá bővült 17. Nemzeti Vágta.
Megvan az év kilátója és turistaháza

Megvan az év kilátója és turistaháza 

A tíz kilátó közül a pannonhalmi Boldog Mór-kilátó gyűjtötte be a legtöbb kedvelést, szám szerint 1346-et. A turistaház kategóriában a Turistapark Szentlélek lett a nyertes 1822 érvényes szavazattal.
Pénteken Állatok Világnapja

Pénteken Állatok Világnapja 

Egész évben biztosítanak a szeretetükről és az önzetlen odaadásukról- ezen az októberi napon legyenek ők a reflektorfényben.
Európai közös nyilatkozat az erdők védelméről

Európai közös nyilatkozat az erdők védelméről 

A bonni eseményen 33 ország magas rangú képviselője vett részt.
Ennyibe kerülhet idén egy  céges karácsonyi parti

Ennyibe kerülhet idén egy céges karácsonyi parti 

A 200 fő feletti vállalatok bajban lehetnek, ha még nem foglalták le a céges karácsonyi események helyszíneit.
Száz helyszínen csak design - Budapest Design Week

Száz helyszínen csak design - Budapest Design Week 

A Magyar Divat & Design Ügynökség feladatköre 2024 augusztusával kiegészült a Budapest Design Week megvalósításával.
Egyre több dán és svéd turista Budapesten

Egyre több dán és svéd turista Budapesten 

A dánok ugyanezen listán tavaly a tizenhatodik helyen szerepeltek, idén pedig bekerültek a top háromba. 

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.