Igaz, nem jelentős mértékben. Elsősorban a belföldi vendégek hiányoztak, ami mögött ott lehet a szünidő későbbi kezdete, de a külföldiek által eltöltött vendégéjszakák száma sem nőtt az első nyári hónapban.
A bevételi statisztikák ugyanakkor javultak; mind az értékesített szobák átlagára, mind az elérhető szobákra jutó árbevétel emelkedett minden turisztikai régióban. Ennek köszönhetően a belföldi szálláshelyek jellemzően növelni tudták bevételeiket éves összehasonlításban.
Az igazi érdekességet azonban a budapesti adatokban láthatjuk, ahol a rövid távú kiadásra szánt lakások száma – javarészt az Airbnb-nek köszönhetően – jó ideje drasztikusan növekszik. Most júniusban 41 százalékkal nőtt az elérhető apartmanok (magánszálláshelyek) kapacitása tavaly júniushoz képest.
A budapesti szobák közel harmadát az Airbnb adja
Ezzel a növekedéssel a fővárosi piac „hagyományos” kereskedelmi szálláshelyeit (szállodák, hostelek, stb.) állva hagyja az apartmanpiac. Előbbiek összkapacitása inkább csak stagnált az elmúlt három évben, szemben az apartmanok számának folyamatos emelkedésével. Ezzel elértük, hogy az Airbnb és egyéb felületeken értékesített szobák száma a teljes szálláspiac egyharmadát adja.
Ezt erősíti meg a vendégéjszakákról szóló statisztika is, amely alapján az idei év első hat hónapjában messze minden más szállástípust megelőzve nőtt a magánszálláshelyek forgalma.
A gyorsan növekvő kínálat minden szereplőre nyomást helyez
Érdekes böngészni a bevételi adatokat is. Ezek alapján a magánszálláshelyek forgalma közel 50 százalékkal nőtt az egy évvel ezelőtti időszakhoz képest (3,74 milliárd vs. 2,52 milliárd forint). Az adatok fényében viszonylag magabiztosan kijelenthető, hogy a budapesti vendégforgalom növekedését egyértelműen az Airbnb és a rövidtávú lakáskiadással foglalkozó platformok hajtják.
A piaci pletykák szerint ez a növekedés ugyanakkor nyomást helyez minden szállástípusra (beleértve magukat az apartmanokat is) átlagár és kihasználtság tekintetében.
A Rate Republic belső keresletmérési adatai is azt mutatják, hogy a piac sokkal inkább kínálatvezérelt, mint egy évvel ezelőtt, ami nem könnyű időszakot vetít előre