Rosszabbnak értékeljük hazánkat, mint Oroszországot

A magyarok progresszívnak és vizionáriusnak tartják magukat, de közben megközelíthetetlennek, mogorvának és arrogánsnak is - derült ki többek között a Young & Rubicam kutatásából. Érdemes az egyes slide-okat alaposabban is tanulmányozni.

A Young & Rubicam (Y&R) múlt héten mutatta be a Best Countries című globális országmárka-kutatását az Ötkertben. 60 országot vizsgálva azt nézték meg, hogy a nemzetekről alkotott külső percepciók mentén mi az a kilenc tényező, amely a 21. században vezérli egy országmárka erejét. A kutatás eredményeit Saul Betmead, a Y&R EMEA stratégiai vezetője és Gál Sarolta, a Y&R Budapest stratégiai igazgatója prezentálta a reggelivel egybekötött rendezvényen. A kutatásba 4 régióban, 36 különböző piacon 16200 üzleti döntéshozó véleményét csatornázták be.

Kár a Balatont nyomni, Budapestre kell koncentrálni

A két előadást követően egy kerekasztal beszélgetésen Pistyur Veronika, a Bridge Budapest vezetője, Rózsa Iván, a Budapest 2024 kommunikációs vezetője és Varga Zoltán, a Centrál Médiacsoport tulajdonos-vezérigazgatója az eredmények Magyarországra és a magyar márkákra gyakorolt hatásait vitatták meg. A beszélgetésnek egyik legérdekesebb része az volt, amikor Rózsa Iván és Varga Zoltán is arról beszélt, hogy az országmárka megerősödéséhez kizárólag Budapesten keresztül vezet az út: "a Balatont nem kéne annyira erőltetni, az a külföldieknek úgysem mond semmit". Ebből a megközelítésből az EU mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató Jeremie elnevezésű programja is tévedés szerintük, mert a startupokat nem vidéken kell elindítani - ezt szeretné az EU -, mert azok nem abban a közegben működnek jól, így emiatt a helyi gazdaságot sem fogják erősíteni. 

Varga Zoltán bedobott még egy érdekes megközelítést, mikor a magyarok vállakozószellemét "brahis innovációnak" írta le. Ezzel arra utalt, hogy a magyarok szeretik okosban megoldani a dolgokat, ami a tervezési szakaszban szerinte jó tulajdonság, kellően kreatív lehet, a befektetési helyzetben viszont rizikósnak számít. Osztotta ezt a véleményt Pistyur Veronika is, akinek saját tapasztalata szerint is él a magyarokról egy ilyesmi kép: "ha nem is szürkegazdaság, de nem is igazán látható át, amit csinálunk".

A 21. század országmárkáját a tanulmány szerint egész más tényezők vezérlik, mint amelyekkel korábban az országimázs témakörében foglalkoztak a téma szakértői - olvasható a rendezvényről előadásait összefoglaló sajtóközleményben. Legnagyobb súllyal a vállalkozó szellem, az életminőség és az állampolgári jogok és lehetőségek számítanak jelenleg, mindezek együtt egy országmárka 57 százalékát határozzák meg. Ezt követően a kulturális befolyás 14 százalékot és a vállalkozásbarát környezet 13 százalékot nyom a latba. Majd az utolsó három tényező a hatalom, politikai és gazdasági befolyás (8 százalék), a Magyarország márkáját sok éve vezérlő kulturális örökség (4 százalék) és a kalandvágy (4 százalék), amely az ország szépségét, nyitottságát jelenti.

Mindezek alapján 2016-ban a 60 vizsgált ország közül ideális nemzetként első helyezett lett Németország, mögötte a dobogón szerepel még Kanada és az Egyesült Királyság. A kutatás eredményeiből más elemzések is készíthetőek, így például a legnagyobb potenciállal bíró gazdaság India, a legtranszparensebb ország Dánia, a legjobb befektetési célpont pedig Szingapúr lett.

Magyarország a Best Countries-ban vizsgált külső percepciók alapján a 44. helyet foglalja el, de az országmárkát leginkább vezérlő három tényezőben ennél jelentősen pozitívabb az ország megítélése. Innováció és vállalkozó szellem, és életminőség rangsorában egyaránt a 28. helyen szerepel, míg globális állampolgárságban 20. helyet foglal el. Amennyiben külön vizsgáljuk az üzleti döntéshozók megítélését, akik jobban ismerik az országban rejlő lehetőségeket, még pozitívabb eredményt láthatunk, például a startup nemzetek listáján nyolcadik, a legjobb befektetési célpontok listáján pedig tizenkilencedik lett.

A kutatáshoz érdekes kitekintést nyújtott még, hogy Gál Sarolta a 2014-ben Magyarországon végzett kutatás eredményei alapján megvizsgálta, hogy a magyarok saját magukról alkotott képe hogyan viszonyul a Best Countries-ban megismert külső percepciókhoz. A legtöbb tényezőben Magyarország önképe hasonló más országokéhoz, viszont önbecsülésben jelentős, 30,2 százalékkal alacsonyabb értéket értek el a magyarok.

A magyar nemzet és az önbecsülés kapcsolatának mélyén tehát egy komoly paradoxon fedezhető fel, ahol egy oldalról a magyarok is progresszívnak és vizionáriusnak tartják magukat, de közben megközelíthetetlen, mogorvának és arrogánsnak is. Az esemény során néhány módját láthattuk annak, hogy a Best Countries kutatás hogyan segíthet értelmezni egy márka kulturális közegét, és hogy azok a márkák, amik szeretnének az országuk, kultúrájuk értékeire építeni, hogyan tehetik ezt meg.

A tanulmányt a Y&R a BAV Consulting, a U.S. News és a Wharton Business School együttműködésével készítette, módszertanul a Brand Asset Valuatort (BAV) vették, ez az ügynökség már két évtizede alkalmazott márkaérték-kutatásának módszertana. A kutatásnak lesz második része is, abban a városmárkázással fognak foglalkozni. 

A képek a prezentációk slide-jaiból lettek kiválogatva.


Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái

Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái 

Az Évgyűrűkben őrzött történetek – Magyarország fáinak titkos meséi című fotókiállítást május 4-én nyitják meg Badacsonyörsön.
Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza

Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza 

Május 12-én igazi világsztárokkal is találkozhatunk!
Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján

Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján 

Május 1-jén ünnepelte az ÉnBudapestem applikációja az első születésnapját.
Szibériai tokhalak a Balatonban?

Szibériai tokhalak a Balatonban? 

A Balatonban megjelenő lénai tokok minden bizonnyal a vízgyűjtőn létesült halgazdálkodási létesítményekből szökhettek meg.
Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő

Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő 

Nemzetgazdasági miniszter: a nyugati világ elöregszik, nő az idősek aránya, ebből adódóan sokkal nagyobb lesz a kereslet az egészségturizmusra.
Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon

Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon 

Harmincöt budapesti tanuló állhatott dobogóra a Szakma Sztár Fesztiválon.
Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens 

Már több mint húsz étterem használja.
ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től

ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től 

Az előremutató jelentésben a jó gyakorlatok mellett a lehetőségeket is feltárták, mellyel megjelölték a cégcsoport fenntarthatósági tevékenységének irányait is.
Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon

Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon 

Több mint huszonötezren vesznek részt Magyarország legnépesebb tömegsport rendezvényén.
Precizitás, csapatjáték, gondoskodás - méhek napja április 30-án

Precizitás, csapatjáték, gondoskodás - méhek napja április 30-án 

A méhektől nemcsak a természet legfinomabb ajándékát, a mézet kapjuk, de sokat is tanulhatunk tőlük!

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?