Az Élményturizmus: társas utazás haladóknak című cikkünket és Prónay Gyula levelét ide kattintva olvashatja el, lentebb pedig Nagy Gábor reakciója látható a PROKO TRAVEL ügyvezetőjének észrevételeire.
"Kedves Prónay Gyula!
Köszönöm az olvasói levelét a cikkel kapcsolatban. Nagyon sajnálom, hogy egy alapjában ötletadó, értékközvetítő tartalmat az eredeti céljával ennyire ellentétesen is lehet értelmezni. Nyilván ennek az oka abban keresendő, ahogy a témát megközelítettem. Mindenekelőtt szeretném megnyugtatni a levélírót, és minden olvasómat, hogy a cikkben szereplő leginkább kritizált összehasonlító táblázatban NEM a JÓL SZERVEZETT KÖRUTAZÁSOKAT állítottam kontrasztba a SLOW TRAVEL-lel, hanem kizárólag a ROHANÓS utazásokat. A jól szervezett körutazások elkötelezett híve, és irodák stabil partnere vagyok, nem volt célom sem magamnak konkurenciát állítani, sem két egymás mellett jól működő, egymást nem keresztező területet összevetni. A cikkben sem összeesküvés-elmélet megfogalmazása, sem pedig az általam megfogalmazott értékek előtérbe helyezése más értékekkel szemben nem történt. Ha mindezek ellenére bárki úgy érzi, hogy ez a tartalom sértő számára, könnyen félreérthető, feléjük minden soromat visszavonom, és elnézést kérek.
A cikk egy egyszerű kísérlet volt egy lehetséges új terméktípus pozicionálására, mivel a SLOW TRAVEL fogalmom már létezik a nagyvilágban, de eddig nem nagyon épült be a társas utazások világába. A fenntartható fejlődés egyik kulcsa a folyamatos megújulás, időszakonként új termékek, új brandek bevezetése. A SLOW TRAVEL, vagy hívjuk élményutazásnak, vagy bárhogy, egy létező fogyasztói igényekre adott válasz, újraértelmezett társasutazási filozófia. Ebbe a struktúrába harmonikusan, jól beépíthető akár 3 napban a kultúra, a testmozgás egy vitalizáló környezetben, a helyi ízek kóstolója egy helyi termelőnél, és ráadásként egy interaktív program is, vagyis az élménymodulok tudatos és szinte végtelenül variálható módja. Mivel az utazási piacon nem minden nap születnek újabb és újabb terméktípusok, eljött az idő egy újabb termékcsalád bevezetésére, amivel minden iroda és minden vendég csak nyerhet. Ezt az új brandet, mint hívószót használva, utazni vágyók új ”tömegét” vonhatjuk be a társasutazások világába.
De mitől lehetett volna jobb a cikk? Noha a cikk szinte kizárólag sok éves tapasztalati elemekre épült, stilisztikailag elképzelhető, hogy nem teljesen ezt tükrözte. Való igaz, a ”rohanós” szót nem emeltem ki jól a címsorban, amitől már könnyen félreérthető, hiszen tudjuk, hogy írott szöveg esetén egy pont vagy egy kiemelés megléte vagy hiánya mennyiben más érzetet kelt az olvasóban. A táblázatban szereplő fogalmak, kifejezések sok év mintavételeiből, hallott véleményekből csengenek össze gyakori ismétlődéssel, ennek ellenére persze általánosításnak tűnhet. Ez a táblázat volt a cikk kontrasztot láttató része, vagyis a GYORS vs. LASSÚ közötti különbség markáns megfogalmazása Schlagwortokban.
Prónay Gyula gondolatára: a ”Prága vizibicikliről” tartalom csak egy kiemelt élményelem volt egy komplex, újraértelmezett prágai városnézésből, amit valóban nem jó szövegkörnyezetbe helyeztem, hiszen nem a teljes programvázlatot írtam le, hanem leegyszerűsítve egy szabadidős Prága programkeretbe helyeztem ezt a moldvai élménymodult. Tehát szó sincsen szélnek eresztett vendégekről, hiszen a SLOW TRAVEL is egy társasutazás, melynek minden tartalmi elemével előre tisztában van a vendég, így semmilyen váratlan ”cserbenhagyás” nem érheti őket. Ebben a Prága Aktív programban a vízibiciklizés mellett helyet kap például siklóvasutazás a Petrin-hegyre, majd morvai borok kóstolója sajttal a hegy parkos mezején, metrózás az Állatkertbe, passzázstúra a Vencel térről az Óváros tér felé stb. A prágai példát azért hoztam fel, mert ez pont egy olyan város, ami eladható egy vendégnek akár többször is, ennek ellenére a prágai programkínálat a piacon jelenleg hasonló tartalmakkal bír (tudom, ez megint általánosnak hangzik).
Végezetül a cikk egyetlen célja egy próba volt az élményutazások pozicionálására, és tapasztalatmegosztás, ötletadás azoknak, akik most terveznek új árualapot, vagy szeretnék utazási termékeiket „ráncfelvarrni”. Vagyis a szándékom kizárólag értékadás volt, nem értékelvétel. Semmilyen burkolt negatív gondolatom nem fogalmazódott meg más tartalmak felé, és a cikkben elhangzottakból bárki szabadon meríthet ötletet.
Sikeres együttműködést kívánva,
Nagy Gábor"
Forrás: Turizmus Online