Ez áll a hátterében annak is, hogy talán az egész EU-ban nálunk a legfejlettebb, legmagasabb színvonalú ez a szektor, rengeteg kényelmi funkcióval. Ilyenek például a csomagok nyomon követése, az időablakos vásárlás, sms-értesítők.
Tavaly jelentősen nőtt az egész futárszolgálati szektor forgalma a GKI Digital piackutató és tanácsadó összesítése szerint: közel 40 millió online rendelést juttattak el futárszolgálatok a vevőkhöz, ami 52 százalékos növekedés az előző évhez képest. A kézbesítési piac legnagyobb nyertesei pedig a házhoz szállító cégek voltak - írja a G7.
– Míg Nyugat-Európában és az USA-ban a járvány hatására megnövekedett csomagforgalom az átadópontokra tömörödött, nálunk egyértelműen a házhoz szállítás emelkedett ki – mondta Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója. A belföldi online vásárlások 64 százalékát szállította ki futárszolgálat, a járvány hatásaként ugyanakkor csökkent a hagyományos csomagpontok használata. Madar szerint kulturális okai vannak, hogy Magyarországon miért a házhoz szállítás dominál az átvételi pontokkal szemben.
Nyugat-Európával szemben Magyarország erősen készpénzes utánvét-orientált piac volt. A magyarok inkább akkor fizettek, ha már megjött a csomag. Mivel a futárnak pénzt kellett beszednie, muszáj volt elérnie a vásárlót – mondta Madar. A magyar futár nem teheti a kilincsre a csomagot, ha nem érte el a vásárlót: borul az egész napos ütemterv. Ez a körülmény és az árverseny számos informatikai fejlesztésre késztette a magyarországi futárszolgálatoka: általánossá vált, hogy kapunk időablakot a kiszállításra, sms-t a közelgő csomagról, létezik térképes nyomon követés, a futár gyakran akár fel is hív minket a kiszállítás előtt.
Ezeknek köszönhetően a magyar házhoz szállítási piac sokkal magasabb színvonalú, mint Nyugat-Európában, talán az egész EU-ban nálunk a legfejlettebb a szektor. Nyugaton jellemzően a kilincsre teszik az előre kifizetett árut, a nagy nemzetközi légi fuvarozó cégeknél elképzelhetetlenek lennének a nálunk elterjedt szolgáltatások – mondta Madar, aki szerint emiatt a kényelem miatt vált dominánssá a házhoz szállítás.
Hat jelentős cég foglalkozik kiscsomagok logisztikájával Magyarországon: a GLS, a Magyar Posta, a DPD, az Express One, a Sprinter Futárszolgálat és a kizárólag automatákat üzemeltető Foxpost. A GKI Digital becslése szerint a hat cég együttes forgalma átlagosan 25 százalékos bővülés mellett nettó 100-110 milliárd forint körül alakult 2020-ban.
Forrás: G7 / Store Insider