„Mi van az asztalodon?” Ez az a kérdés, amelyet az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala (EUIPO) tesz fel a kampányának részeként, amely a hamisítás elleni világnap alkalmából felhívja a figyelmet a hamisított élelmiszerek és italok aggasztó veszélyére az EU-ban. A kezdeményezés azokra a közelmúltbeli jelentésekre reagál, amelyek szerint a hamisítás az élelmiszer- és italágazatban továbbra is jelentős kockázatot jelent a fogyasztók egészségére, miközben károsítja Európa gazdaságát és kulináris örökségét.
A hamisított termékeket gyakran társítják luxuscikkekhez, vagy a ruházati és divatiparhoz. A szellemi tulajdonhoz fűződő jogok bűncselekményeinek 2022-es kockázatértékelése szerint azonban az élelmiszerek – különösen a sütemények, a tésztafélék, a chipsek és az édességek – a második leggyakrabban lefoglalt termékkategóriát tették ki 2020-ban az EU külső határain.
A legújabb megállapítások riasztó mértékűre becsülik e bűncselekmények mértékét.
Az Europol 2025-ös, a súlyos és szervezett bűnözés veszélyéről készülő felmérése (SOCTA) rámutat, hogy az e-kereskedelem növekedése új lehetőségeket nyitott a hamisítók előtt a hamisított élelmiszerek forgalmazására, ami egyre nehezebbé teszi a fogyasztók számára a valódi termékek azonosítását. A bűnözők manipulálják az élelmiszerek címkéit és csomagolását, és a gyártási folyamatokat is módosítják, a drágább termékekre koncentrálva.
Fotó: Europol/Carabinieri Nas.
A helyszíni bűnüldözési műveletek is rávilágítottak a probléma nagyságára. Az Europol és az Interpol által évente végrehajtott közös OPSON művelet eredményeként 2024-ben 91 millió euró értékű hamisított és nem megfelelő, silány minőségű élelmiszerterméket foglaltak le.
Az egészségügyi kockázatok továbbra is elsődlegesek. A 2021. évi SOCTA-jelentés arra figyelmeztetett, hogy a hamisított élelmiszerekben veszélyes anyagokat, például metanolt, higanyt, fipronilt, valamint különböző rovarirtókat vagy peszticideket találtak.
Az italok, különösen az alkoholtartalmú italok hamisítása továbbra is jelentős probléma, a szervezett bűnözői csoportok kifinomult módszerekkel tévesztik meg a fogyasztókat. A hamisítók gyakran újrahasznosítják az eredeti palackokat vagy hamis címkéket nyomtatnak az üres palackokra, ami megnehezíti a fogyasztók és a hatóságok számára a legális és a hamis termékek megkülönböztetését.
A gazdasági hatások is jelentősek
Az EUIPO adatai szerint a bor- és szeszesital-ágazat volt az egyik leginkább érintett ágazat a hamisítás által a 2013–2017 közötti időszakban. Összesen 2289 millió euró értékű bevételkiesés történt és közel 5700 munkahely veszett el évente az EU-ban a hamisítás miatt. Az ezekből a termékekből származó adóbevétel-kiesés is jelentős volt, 2068 millió eurót tett ki.
Fotó: AACS
Az EU külső határain 2019-ben és 2020-ban lefoglalt hamisított élelmiszerek és italok esetében Kína és Törökország voltak a leggyakrabban bejelentett származási országok.
Földrajzi árujelzők, a hitelesség jelzői
Az élelmiszer- és italipar az EU gazdaságának egyik alappilléreként jelentősen hozzájárulnak a regionális fejlődéshez, a foglalkoztatáshoz és a munkahelyteremtéshez. A boroktól a hagyományos élelmiszerekig a földrajzi árujelzők (GI) lehetővé teszik a fogyasztók számára, hogy megbízhassanak a minőségi termékekben és megkülönböztessék azokat, ugyanakkor segítik a termelőket is termékeik hatékonyabb értékesítésében. Ezek a jelölések oltalmazzák az olyan termékek nevét, amelyek meghatározott régiókból származnak, és minőségüket vagy jellemzőiket elsősorban a földrajzi környezetnek köszönhetik.
Az EU GI-rendszere magában foglalja az oltalom alatt álló eredetmegjelölés (OEM), az oltalom alatt álló földrajzi jelzés (OFJ) és a hagyományos különleges termék (HKT) címkéket. Ezek a tanúsítványok megőrzik Európa gazdag kulináris örökségét, és a fogyasztók számára garantálják a termékek eredetiségét és minőségét. Jelenleg az Európai Unióban több mint 3600 termék van földrajzi árujelzővel ellátva.
Fotó: Europol és NAV
Hogyan védheti meg magát a fogyasztó?
Az EUIPO „Mi van az asztalodon?” kampánya gyakorlati tanácsokat ad a fogyasztóknak arra vonatkozóan, hogyan védhetik meg magukat a hamisított termékektől. A fogyasztóknak erősen ajánlott, hogy hivatalos kiskereskedőktől és forgalmazóktól, valamint a márkák saját, hivatalos weboldalain vásároljanak, hogy elkerüljék a hamisított termékeket. A termék címkéjének és eredetének ellenőrzése, valamint a tanúsító logók megkeresése segíthet a termék eredetiségének igazolásában. A fogyasztóknak különösen figyelniük kell az EU hivatalos földrajzi jelöléseire (GI), például a OFJ, OFJ és HKT jelölésekre, hogy megbizonyosodjanak a vásárolt termékek eredetiségéről.
Fontos továbbá gondosan megvizsgálni a csomagolást és magát a terméket is, mivel a hamisítványok gyakran tartalmaznak kivitelezési vagy helyesírási hibákat.
A termékek eredetiségének ellenőrzésében további segítséget nyújthatnak az olyan hitelesítő eszközök, mint a QR-kódok és a hologramok. Az EUIPO kiadott egy hamisítás- és kalózkodás elleni technológiai útmutatót (ACAPT) több mint 40 olyan technológiával, amelyek segíthetnek a vállalkozásoknak márkáik védelmében.