A szállodák csak különös esetekben felelnek a letétért – A Turizmus Trend jogásza

Az új Polgári törvénykönyv sem változtat érdemben a szállodai letét jelenlegi szabályain, így a szálloda csak különös feltételek fennállta esetén felelős az értékpapírok, készpénz és egyéb értéktárgyak elveszéséért, elpusztulásáért, megrongálódásáért.

Amikor a Földközi-tenger térségének valamely országában éppen széfet bérlek a szállodákban, sokat szoktam mosolyogni azon, hogy vagyontárgyaimra vonatkozó jogi szabályozás kétezer éve lényegében mit sem változott, a római birodalom idején is nagyjából ugyanezek voltak a „játékszabályok”. De maradhatok itthon, és utazhatom valamely fürdőbe, az alapfelállás változatlan.

A rómaiak azt mondták, hogy a hajósok, fogadósok, istállótulajdonosok az utasok és vendégek minden olyan kárért felelnek, amelyet nem „vis major”, azaz „nagyobb erő”, elháríthatatlan külső körülmény okozott. Ezt az alapelvet a magyar jog több száz évvel ezelőtt átvette, és fürdőkre, kávéházakra, éttermekre és hasonló üzemekre is kiterjesztette.

Lényegében napjainkban is ezek a szabályok élnek: a szálloda felelőssége objektív – vagyis a római jog által kijelölt szigorúbb felelősségi elvek vonatkoznak rá -, és csak két esetben mentheti ki magát: ha bizonyítja, hogy a kárt a szálloda alkalmazottainak és vendégeinek körén kívül álló elháríthatatlan ok, vagy a vendég maga okozta.

A szálloda objektív felelőssége a megszálló vendég azon vagyontárgyai vonatkozásában áll fenn, amelyeket a szállodában kijelölt, illetőleg általában erre rendelt helyen, vagy a szobájában helyezett el, vagy amelyeket a szálloda olyan alkalmazottjának adott át, akit dolgai átvételére jogosultnak tarthatott.

Pénz, ékszer, részvény

Értékpapírokért, készpénzért és egyéb értéktárgyakért a szálloda csak akkor felelős, ha a dolgot megőrzésre kifejezetten átvette, vagy a megőrzésre átvételt kifejezetten megtagadta. Vagy, ha a vendég bizonyítja, hogy a szálloda nem úgy járt el, ahogy az adott helyzetben általában elvárható.

Mindezen rendelkezésekből látszik, hogy a jogalkotó úgy véli: szállodának és vendégnek közös érdeke, hogy az ilyen vagyontárgyak ne maradjanak a szobákban, hanem azokat a szálloda értékmegőrzőjében helyezzék el. A nagy értékű, a lopásnak fokozottan kitett vagyontárgyak kezelésénél a megszálló vendégtől elvárható a fokozott gondosság, a széf igénybevétele.

Hiszen eleve igen nehéz bizonyítani, hogy a kérdéses dolgokat a vendég bevitte a szállodába, mert a kérdés megnyugtató eldöntéséhez mindenkinek ki kellene nyittatni érkezéskor a bőröndjét, és azt átvizsgáltatni a szállodai alkalmazottakkal. Ennek hiányában ugyanis nem tisztességes eljárás a szállodára olyan kockázatot hárítani, amely ellen a trükköző vendégek esetében védtelen.

Tehát a felelősség csak akkor áll fenn, ha e tárgyakat a szálloda kifejezetten átvette, vagy az átvételt kifejezetten megtagadta, plusz a vendég bizonyítani tudja a felróható magatartást.

A felelősség mértéke és bejelentés

A szálloda felelőssége főszabály szerint a napi szobaár összegének ötvenszeresére korlátozott, vagyis a Polgári törvénykönyv értelmező rendelkezése szerint ez a kártérítési összeg felső határa. Ám itt is bizonyítani lehet, a szálloda nem úgy járt el, ahogy az adott esetben elvárható, ilyenkor ezt a felső határt meghaladhatja a kártérítés összege. A napi szobaár ötvenszeresének korlátozása egyébként pénz, értékpapír, és egyéb értéktárgyak esetében nem érvényes, vagyis a szálloda felelőssége itt is korlátlan.

A vendégnek haladéktalan kárbejelentési kötelezettsége van. Ha ezt elmulasztja, még nem veszíti el kártérítési igényét, ám már neki kell bizonyítania a szálloda felelősségét. Meglehet, valóban nem jelentette haladéktalanul, ám a szálloda pusztán ezzel a késedelemmel nem mentesül felróható magatartásának jogkövetkezményei alól. (Utóbbit persze értelemszerűen bizonyítania kell a vendégnek.)

Irány a ruhatár

A szálloda zálogjoga leginkább ahhoz a joghoz hasonlít, amely a bérbeadót illeti meg a nem fizető bérlő lakásban lévő ingóságain, tehát a szállodát az elszállásolásból származó követelései biztosítására zálogjog illeti meg a vendég szállodába magával vitt dolgain.

Ami a fürdők, kávéházak, éttermek, színházak, hasonló intézmények, azok ruhatárainak üzembetartóival kapcsolatban ki kell emelni, felelősségüket a szállodákra vonatkozó szabályok alapján szükséges megítélni – némi eltéréssel. Az intézmények felelőssége ugyanis csak olyan dolgokra terjed ki, amelyeket a látogatók ilyen jellegű intézményekbe rendszerint magukkal szoktak vinni.

Még egy speciális szabály: ha a látogatók rendelkezésére megfelelő hely áll dolgaik megőrzéséhez, akkor az intézmény csak az itt elhelyezett dolgokban esett kárért tartozik felelősséggel, vagyis ha üzemel a ruhatár, válasszuk azt a fogas helyett.

(TT Jogász)


Tojásfestés, locsolkodás, wellness a húsvéti befutók

Tojásfestés, locsolkodás, wellness a húsvéti befutók 

A tavalyi évhez hasonlóan népszerű a húsvét a belföldi utazók körében – derült ki az egyik szállásfoglaló portál adataiból.
MSZÉSZ Dél-dunántúli régióülés: hosszabb foglalási ablakok, növekvő számú nyári foglalások

MSZÉSZ Dél-dunántúli régióülés: hosszabb foglalási ablakok, növekvő számú nyári foglalások 

Április 15-én, kedden zajlott a szakmai program Pécsett.
Pihenés és konferenciaélet újratöltve:  nyitva Hajdúszoboszló ikonikus szállodája

Pihenés és konferenciaélet újratöltve: nyitva Hajdúszoboszló ikonikus szállodája 

A ház az elmúlt években teljesen megújult: a teljes felújtásnak köszönhetően modern külsővel és elegáns belső tereivel várja ismét vendégeit.
Az Emírségben nyitotta meg új egységét a Rove-lánc

Az Emírségben nyitotta meg új egységét a Rove-lánc 

A Rove Al Marjan Island szálloda az Al Marjan-sziget tengerpartján nyílt meg Rász el-Haimában.
Belföldi szállásfoglalások alakulása Q1 alatt

Belföldi szállásfoglalások alakulása Q1 alatt  

Főként rövid, 1-2 éjszakás belföldi utazásokat választottak a hazai vendégek az év első három hónapjában.
Luxusszállodát nyitott az Orient Express Rómában

Luxusszállodát nyitott az Orient Express Rómában 

Az Orient Express La Minerva a legújabb ötcsillagos szálloda, amely Rómában nyílt meg.
Újjászületés – ismét fogad vendégeket a tavaly leégett visegrádi Silvanus

Újjászületés – ismét fogad vendégeket a tavaly leégett visegrádi Silvanus 

Bár hivatalosan csak kedden nyitott újra a visegrádi Hotel Silvanus, már sok szoba volt foglalt, és a szerdai ünnepélyes megnyitó alatt is egyre érkeztek vendégek a házba.
Tűz Ronaldo marrakeshi szállodájában

Tűz Ronaldo marrakeshi szállodájában 

A tűzesetet „kis tűzként” írták le, azonban lángokat is lehetett látni az épületen belül, ami aggodalmat keltett a vendégek és a személyzet körében.
Magyar portré- és divatfotós kiállítása nyílt a Vár tövében

Magyar portré- és divatfotós kiállítása nyílt a Vár tövében 

Hetedik Art Corner kiállítás – a Leo Bistro és a Hotel Clark közösségi tereiben.
MSZÉSZ-elnök: erős évet zárt a hazai szállodaipar 2024-ben

MSZÉSZ-elnök: erős évet zárt a hazai szállodaipar 2024-ben 

Somlyai Zoltán ismertette a legfrissebb adatokat, információkat a budapesti régióülésen.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.