A szállodák csak különös esetekben felelnek a letétért – A Turizmus Trend jogásza

Az új Polgári törvénykönyv sem változtat érdemben a szállodai letét jelenlegi szabályain, így a szálloda csak különös feltételek fennállta esetén felelős az értékpapírok, készpénz és egyéb értéktárgyak elveszéséért, elpusztulásáért, megrongálódásáért.

Amikor a Földközi-tenger térségének valamely országában éppen széfet bérlek a szállodákban, sokat szoktam mosolyogni azon, hogy vagyontárgyaimra vonatkozó jogi szabályozás kétezer éve lényegében mit sem változott, a római birodalom idején is nagyjából ugyanezek voltak a „játékszabályok”. De maradhatok itthon, és utazhatom valamely fürdőbe, az alapfelállás változatlan.

A rómaiak azt mondták, hogy a hajósok, fogadósok, istállótulajdonosok az utasok és vendégek minden olyan kárért felelnek, amelyet nem „vis major”, azaz „nagyobb erő”, elháríthatatlan külső körülmény okozott. Ezt az alapelvet a magyar jog több száz évvel ezelőtt átvette, és fürdőkre, kávéházakra, éttermekre és hasonló üzemekre is kiterjesztette.

Lényegében napjainkban is ezek a szabályok élnek: a szálloda felelőssége objektív – vagyis a római jog által kijelölt szigorúbb felelősségi elvek vonatkoznak rá -, és csak két esetben mentheti ki magát: ha bizonyítja, hogy a kárt a szálloda alkalmazottainak és vendégeinek körén kívül álló elháríthatatlan ok, vagy a vendég maga okozta.

A szálloda objektív felelőssége a megszálló vendég azon vagyontárgyai vonatkozásában áll fenn, amelyeket a szállodában kijelölt, illetőleg általában erre rendelt helyen, vagy a szobájában helyezett el, vagy amelyeket a szálloda olyan alkalmazottjának adott át, akit dolgai átvételére jogosultnak tarthatott.

Pénz, ékszer, részvény

Értékpapírokért, készpénzért és egyéb értéktárgyakért a szálloda csak akkor felelős, ha a dolgot megőrzésre kifejezetten átvette, vagy a megőrzésre átvételt kifejezetten megtagadta. Vagy, ha a vendég bizonyítja, hogy a szálloda nem úgy járt el, ahogy az adott helyzetben általában elvárható.

Mindezen rendelkezésekből látszik, hogy a jogalkotó úgy véli: szállodának és vendégnek közös érdeke, hogy az ilyen vagyontárgyak ne maradjanak a szobákban, hanem azokat a szálloda értékmegőrzőjében helyezzék el. A nagy értékű, a lopásnak fokozottan kitett vagyontárgyak kezelésénél a megszálló vendégtől elvárható a fokozott gondosság, a széf igénybevétele.

Hiszen eleve igen nehéz bizonyítani, hogy a kérdéses dolgokat a vendég bevitte a szállodába, mert a kérdés megnyugtató eldöntéséhez mindenkinek ki kellene nyittatni érkezéskor a bőröndjét, és azt átvizsgáltatni a szállodai alkalmazottakkal. Ennek hiányában ugyanis nem tisztességes eljárás a szállodára olyan kockázatot hárítani, amely ellen a trükköző vendégek esetében védtelen.

Tehát a felelősség csak akkor áll fenn, ha e tárgyakat a szálloda kifejezetten átvette, vagy az átvételt kifejezetten megtagadta, plusz a vendég bizonyítani tudja a felróható magatartást.

A felelősség mértéke és bejelentés

A szálloda felelőssége főszabály szerint a napi szobaár összegének ötvenszeresére korlátozott, vagyis a Polgári törvénykönyv értelmező rendelkezése szerint ez a kártérítési összeg felső határa. Ám itt is bizonyítani lehet, a szálloda nem úgy járt el, ahogy az adott esetben elvárható, ilyenkor ezt a felső határt meghaladhatja a kártérítés összege. A napi szobaár ötvenszeresének korlátozása egyébként pénz, értékpapír, és egyéb értéktárgyak esetében nem érvényes, vagyis a szálloda felelőssége itt is korlátlan.

A vendégnek haladéktalan kárbejelentési kötelezettsége van. Ha ezt elmulasztja, még nem veszíti el kártérítési igényét, ám már neki kell bizonyítania a szálloda felelősségét. Meglehet, valóban nem jelentette haladéktalanul, ám a szálloda pusztán ezzel a késedelemmel nem mentesül felróható magatartásának jogkövetkezményei alól. (Utóbbit persze értelemszerűen bizonyítania kell a vendégnek.)

Irány a ruhatár

A szálloda zálogjoga leginkább ahhoz a joghoz hasonlít, amely a bérbeadót illeti meg a nem fizető bérlő lakásban lévő ingóságain, tehát a szállodát az elszállásolásból származó követelései biztosítására zálogjog illeti meg a vendég szállodába magával vitt dolgain.

Ami a fürdők, kávéházak, éttermek, színházak, hasonló intézmények, azok ruhatárainak üzembetartóival kapcsolatban ki kell emelni, felelősségüket a szállodákra vonatkozó szabályok alapján szükséges megítélni – némi eltéréssel. Az intézmények felelőssége ugyanis csak olyan dolgokra terjed ki, amelyeket a látogatók ilyen jellegű intézményekbe rendszerint magukkal szoktak vinni.

Még egy speciális szabály: ha a látogatók rendelkezésére megfelelő hely áll dolgaik megőrzéséhez, akkor az intézmény csak az itt elhelyezett dolgokban esett kárért tartozik felelősséggel, vagyis ha üzemel a ruhatár, válasszuk azt a fogas helyett.

(TT Jogász)


 Vizuális élményteremtés a luxusvendéglátásban

Vizuális élményteremtés a luxusvendéglátásban 

A luxusvendéglátás világában minden apró részlet számít – legyen szó egy exkluzív enteriőrről, tökéletesen megkomponált menüsorról vagy az alkalmazottak megjelenéséről.
Szállodanyitás Tatán, az Öreg-tó partján

Szállodanyitás Tatán, az Öreg-tó partján 

Már csak pár napot kell aludni, és nyit a tatai négy csillag superior minősítésű Malom és Kacsa Boutique Hotel.
Nő az online foglalásos vendégéjszakák száma Európában

Nő az online foglalásos vendégéjszakák száma Európában 

A vendégéjszakák száma 2025 első negyedévében 2024 azonos időszakához képest 4,8 százalékkal nőtt.
MSZÉSZ: már lehet jelentkezni az Év Technológiai Újítása pályázatra

MSZÉSZ: már lehet jelentkezni az Év Technológiai Újítása pályázatra 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége idén is meghirdette társult tagjai részére az Év Technológiai Újítása pályázatot.
Designhotel a Lánchídnál – új szállodát nyitott a CPI Hotels

Designhotel a Lánchídnál – új szállodát nyitott a CPI Hotels 

A cseh anyacéggel rendelkező hotellánc új Mamaison szállodája már várja vendégeit Budapest szívében.
15 éve vörösben – a Kempinski ikonikus nagyköveteinek ünnepe

15 éve vörösben – a Kempinski ikonikus nagyköveteinek ünnepe 

Idén 15 éves a Lady in Red program, amely a Kempinski szállodalánc egyik legjellegzetesebb arculati eleme.
Friss, ropogós trendriport – 2025 májusi szállodai forgalomról

Friss, ropogós trendriport – 2025 májusi szállodai forgalomról 

Az idei év ötödik hónapjában Magyarországon 987 szálloda üzemelt.
Elégedett a szaktárca a tavasz utolsó hónapjában elért turisztikai eredményekkel

Elégedett a szaktárca a tavasz utolsó hónapjában elért turisztikai eredményekkel 

NGM: tovább dübörög a turizmus a hazai szálláshelyeken.
Négycsillagos reptéri szálloda Debrecenben

Négycsillagos reptéri szálloda Debrecenben 

Bemutatkozott az ibis Styles Debrecen Airport Hotel.
KSH-gyorsjelentés a hazai szálláshelyek májusi forgalmáról

KSH-gyorsjelentés a hazai szálláshelyek májusi forgalmáról 

Áprilisban a turisztikai szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.