Növekvő külföldi, csökkenő belföldi vendégéjszaka-szám szeptemberben

A vendégéjszakák száma összességében 1,3%-kal csökkent, az árbevétel 6,9%-kal nőtt a kereskedelmi szálláshelyeken a KSH legfrissebb adatai szerint.

2019. szeptemberben a külföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 1,4%-kal nőtt, a belföldieké 4,7%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest a kereskedelmi szálláshelyeken – olvasható a KSH legfrissebb kimutatásában.

A szezonális és naptárhatás figyelembevételével a külföldivendég-éjszakák száma 2,0%-kal nőtt, a belföldivendég-éjszakák száma 2,0%-kal csökkent. A kereskedelmi szálláshelyek – folyó áron számolt – összes bruttó árbevétele 6,9%-kal emelkedett.

Idén szeptemberben az előző év azonos hónapjához képest a külföldi vendégek száma 2,6, a vendégéjszakáké 1,4%-kal nőtt. A szálláshelyekre érkezett 577 ezer vendég közel 1,5 millió vendégéjszakát töltött el. Utóbbiak száma a szállodákban és a panziókban kismértékben, a közösségi szálláshelyeken jelentősen emelkedett. A vendégéjszakák hattizedét Budapest–Közép-Duna-vidék régióban töltötték a külföldi vendégek, 3,0%-kal többet, mint az előző év azonos hónapjában.

Ugyanezen időszakban a belföldi vendégek száma 3,5, a vendégéjszakáké 4,7%-kal volt kevesebb. A vendégszám 527 ezer, az eltöltött vendégéjszakák száma 1,1 millió volt. Ez utóbbi mutató értéke a szállodákban, közösségi szálláshelyeken és a kempingekben visszaesett, a panziókban és az üdülőházakban nőtt. A régiókat - a Tisza-tó és Dél-Dunántúl kivételével - csökkenés jellemezte. Minden ötödik vendégéjszakát a Balatonnál regisztrálták a szálláshelyek.

A szállodák szobakihasználtsága 66,4% volt, az összes bruttó árbevétel folyó áron 6,9%-kal (52 milliárd forintra), ezen belül a szállásdíjbevétel 6,7%-kal (31 milliárd forintra) emelkedett. SZÉP-kártyával összességében 2 milliárd forintot fizettek a kereskedelmi szálláshelyeken, ami 72%-os növekedést jelent.

A hónap végén 73-mal kevesebb, vagyis 3179 kereskedelmi szálláshely 90 ezer szobával és 294 ezer férőhellyel működött az egy évvel korábbihoz képest.

A KSH adatai szerint az év első kilenc hónapjában a kereskedelmi szálláshelyek által regisztrált vendégéjszakák száma 0,2%-kal csökkent, és összesen 24,7 millió volt. A külföldi vendégek 0,1%-kal több, a belföldi vendégek 0,5%-kal kevesebb (12,2 millió, illetve 12,5 millió) vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken, míg a szállodák szobakihasználtsága nem változott: 62,3% volt. Ugyanakkor a kereskedelmi szálláshelyek folyó áron összesen 8,0%-kal több, 421 milliárd forint bruttó árbevételt értek el.

A RevPAR szeptemberben 15954 forint volt, ami az egy évvel korábbihoz képest 7,6, az első kilenc hónaphoz viszonyítva 8,1 százalékos emelkedést jelent. 

RevPAR: régiós második helyezés  

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének adatai szerint a budapesti szállodák esetében augusztus után tovább csökkent a vendégéjszakák száma (-1,1%). Az átlagos szobafoglaltság 84,4% (-2,3%pont), a bruttó átlag szobaár 34.226 Ft lett (+7,8%), a 28.887 Ft bruttó RevPAR mutató pedig 4,9%-kal múlta felül a tavalyit.

Szeptemberben a Balatoni Régióban 3,4%-kal nőtt a belföldi vendégéjszakák száma (184 ezer), míg a külföldieké (158 ezer) 2,4%-kal csökkent. A szobafoglaltság 1,7%ponttal emelkedve 58,8% lett. A régiós szállodák bruttó átlag szobaára 15.154 Ft (+2,5%), bruttó RevPAR mutatója 8.913 Ft (+5,6%) lett. A régióban kiemelkedően teljesítettek a 3 csillagos szállodák, melyek esetében a szobafoglaltság 1,7%ponttal, a bruttó átlag szobaár 23,3%-kal, a bruttó RevPAR 26,7%-kal nőtt előző év szeptemberhez képest. A szállodákban beváltott SZÉP kártya értéke (1,76 milliárd Ft) 2019. szeptemberben 75,8%-kal múlta felül a bázist, s így a szállodákban realizálódó belföldi szállásdíjbevétel több mint 24%-át tette ki.

Fentiek eredményeként az összes árbevétel az év kilencedik hónapjában országos szinten 6,9%-kal, Budapesten 5,7%-kal, Balatonon 8,2%-kal, a fővároson kívüli hotelekben összesen 8,3%-kal haladta meg a bázist.

2019 szeptemberben meghatározó küldőpiacaink közül jelentősebb növekedés az USA-ból (+3,7%), illetve Romániából (+3%) történt, előbbiből összesen 99 ezer, utóbbiból 41 ezer szállodai vendégéjszaka érkezett. Nagyobb mértékű visszaesés történt a német (-5,9%), illetve az osztrák (- 8,7%) piacról. Legfőbb küldőpiacunkról, Németországból szeptemberben 183 ezer, az osztrák piacról 46 ezer vendégéjszaka realizálódott. A feltörekvő piacok közül Kína esetében történt nagyobb növekedés (+3%), és szeptemberben összesen 49 ezer kínai vendégéjszaka realizálódott hazánkban. Az ország kilenc idegenforgalmi régiója közül szeptemberben a Balatoni Régióban 0,6%-kal, a Dél-Dunántúliban 10,7%-kal, a Tisza-tónál 6,9%-kal nőtt a vendégéjszakák száma, míg a többi régióban 1-4% csökkenést jelentettek.

Az STR riport szerint a hazai szállodák 2019. szeptemberi teljesítménye kedvező volt a közép-kelet-európai régióban (Ausztria, Csehország, Magyarország, Szlovákia, Lengyelország), hiszen a magyar szállodák RevPAR mutatója (€ 88,2) a második helyen volt Ausztria (€ 92,7) után, Csehország (€ 78,7), Lengyelország (€ 60,8), és Szlovákia (€ 57,8) előtt.

Forrás: KSH


Különleges megoldással készült a pesti ötcsillagos ház új kampányfilmje

Különleges megoldással készült a pesti ötcsillagos ház új kampányfilmje 

Építészeti vizualizációval készült a Crowne Plaza Budapest új kampányfilmje.
Megfizethető szálloda magyaroktól magyaroknak - megnyílt a Lifestyle Hotel a Mátrában

Megfizethető szálloda magyaroktól magyaroknak - megnyílt a Lifestyle Hotel a Mátrában 

Elképzeléseik szerint öt éven belül tizenöt-húsz hazai és külföldi egységgel rendelkező hazai szállodalánccá bővülnek.
Ez a szállodalánc az ország legvonzóbb munkaadója

Ez a szállodalánc az ország legvonzóbb munkaadója 

A HoReCa-szektoron belül.
Ötcsillagos luxushotel Opatija szívében

Ötcsillagos luxushotel Opatija szívében 

Opatija központjában várja vendégeit az arisztokratikus hangulatú topszálláshely, a Hotel Milenij.
Harmadszorra is Európa legjobb szállodái között a Maison Bistro & Hotel

Harmadszorra is Európa legjobb szállodái között a Maison Bistro & Hotel 

Az elismerés újabb gyümölcse a kompromisszumot nem ismerő, minőségi, profi szolgáltatásnak és kiváló vendéglátásnak.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be

A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be 

A TripAdvisor idei győztesei közt ott találjuk a Lánchíd budai-hídfőjénél, a Vár tövében található hotelt.
Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?