A KEVESEBB MINDIG TÖBB
A szállodákba ma a vendégek többsége közve- títőoldalakon keresztül érkezik – e fontos témáról tartotta előadását Gyenes Ákos (BDO) online szakértő. Aki nem érti, hogy a hazai szállodák nagy része miért nem fektet még mindig elegendő hangsúlyt saját weboldalának fejlesztésére. Inkább fizetnek ki milliókat az ismert közvetítő oldalaknak (Booking. com, Szallas.hu), mintsem minimális befektetéssel informatív és felhasználóbarát oldalt hoznának létre. Gyakori hiba, hogy a szállo- dai weboldalok nem automatizáltak mobiltelefonokra, azaz nem szerkesztik át magukat, ha mobiltelefonon keresik fel az oldalt.
FELJEBB A SZOBAÁRAKKAL!
Kerekasztal – szállodaigazgatókkal. „Ahhoz, hogy kitörjünk a lefelé vezető spirálból: teljes felújításba kezdtünk, amihez soha egy fillér állami támogatást nem kaptunk” – mondta a száz százalékban magyar tulajdonban lévő ház, a Hotel Victoria igazgatója, ifj. Pálmai Zoltán. Aki kiemelte, minden fővárosi ház célja, hogy ne legyen Budapest „cheap destination”, hanem végre mindenki próbáljon olyan árakat kérni a szobákért, amennyit valóban érnek. Kormány Balázs (Accor) hozzátette, láncuknál az idei év jóval sikeresebb volt, mint a tavalyi, igaz, ehhez nagyban hozzájárult, hogy mind a három-, mind négycsillagos házaikban sokat költöttek felújítási munkálatokra. „Jobb lenne, ha három kilométerrel arrébb lenne a házunk” – ezzel kezdte mondandóját egy fővároshoz közeli ház első embere, Nádas Gábor (Thermal Hotel Visegrád). Aki elmondta, ha Komárom-Esztergom megyéhez tartoznának, több támogatáshoz jutnának. Mindezek ellenére az idei évük jobb volt, mint a tavalyi, amely idáig a mélypont volt a ház életében. „Az online közvetítők leverik az árakat” – állapította meg a visegrádi vezérigazgató, valamint kiemelte a közösségi oldalak fontosságát. Ők például ott hirdetnek akciókat, és gyakran az utolsó napokon adnak el húsz-harminc szobát. Krausz György (Danubius) pedig arra figyelmeztetett, hogy bár az idei eredményeik a 2007. évit megközelíthetik, senki ne gondolja, hogy ez jónak számít.
KÖZÖSSÉGIPLATFORM- SORREND
A délutáni program Lévai Richárd (RG Stúdió) közösségimédia-szakértő prezentációjával kezdődött a turizmus és a közösségi média kapcsolatáról. Hazánkban a Facebook a nyertes 4,6 millió felhasználóval. A Youtube 1,5 millió hazai felhasználót tud felmutatni, ennek nagy részét a fiatal korosztály adja. A Facebook riválisaként számon tartott Google Plust jelenleg 1,025 millió internetező használja, azonban azt tudni kell, hogy felhasználói többsége nem végez aktív tevékenységet. A további sorrend: Pinterest (580 ezer), Instagram (460 ezer), Twitter ( 445 ezer), és említést érdemel a közép- és felső vezetők körében népszerű Linkedln (170 ezer) is. A már említett közösségi oldalak mellett érdemes figyelmet fordí- tani a Forsquare-re, ahol tudnak „checkolni” a vendégek, a Printerestre és a véleményformáló, az egyik legmeghatározóbb közösségi platformra, a Tripadvisorra.
KI A LEGFONTOSABB KELLÉK?
A szállodai háznézésről tartott informatív prezentációt Parti János (Budapest Kempinski), aki kiemelte a vezetők felelősségét, valamint azt, nem mindegy, ki vezeti körbe a vendéget, nem megoldás a „valaki majd a salest”. A hallban illik várni a vendéget, de nem kell neki mindent megmutatni, csakis azt, ami számára érdekes. De a legfontosabb, hogy a ház legfontosabb „kelléke” – azaz maga az igazgató –, ha egy mód van rá, üdvözölje a látogatót.
TILITOLI A FŐVÁROS KIEMELT TURISZTIKAI PROGRAMJAIVAL
Plenáris üléssel folytatódott a második napi program, amelyen a házigazdák nevében Bencze Gábor (igazgató, Danubius Hotel Gellért) kiemelte, háza igencsak patinás – a szó több értelmében... Hosszú évek, évtizedek óta várnak a felújításra. Szintén a házigazdák, azaz a főváros nevében dr. Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes köszöntötte az egybegyűlteket, aki Budapest új turisztikai fejlesztéseiről számolt be. Erre reflektálva dr. Niklai Ákos (MSZÉSZ) felvetett két fontos és a fővárosi szállodások életét igencsak megkeserítő, bevételeiket ér- zékenyen érintő váratlan állami intézkedést: az egyik a Vörösmarty téri karácsonyi vásár lerövidítése, a másik pedig a Tavaszi Fesztivál váratlanul egy hónappal – márciusról áprilisra – való arrébb tolása.
LÁTSZIK AZ ALAGÚT VÉGE!
A nap egyik leginformatívabb eseményével, Kopócsy Andrea leköszönő elnök beszámolójával folytatódott a program. Idén januártól szeptemberig a szállodai mutatók alapján – végre sok év óta először – biztató számokat közölt. Országos szinten 1,3 százalékkal nőtt a szállodai férőhelyek száma, a vendégéjsza- kák száma pedig 5,4 százalékkal magasabb, mint az elmúlt, igencsak gyászos évben. Országos szobafoglaltság tekintetében 10,5 százalékos plusszal zártak szeptember végéig a háromcsillagos szállodák, és amúgy is egységesen megállapítható: az idei év nagy nyertesei a fővárosban a háromcsillagos hotelek, hiszen a fapados járatok által szállított vendégek alapvetően e házakat népesítik be. Amit még az elnök asszony fontosnak tartott kiemelni: jó lenne, ha a házak a GOP-adatokat tartanák szem előtt, azaz a jövedelmezőség számait, mert ez a valós nyereség egy ház életében, nem pedig a biztató töltöttségi számok, amelyek azonban könnyen lehet, hogy alacsony áron értékesített szobákat takarnak.
MÁS A TERV ÉS MÁS A VALÓSÁG
Országos szintű felmérés készült a hazai szállodák üzleti tervezésének gyakorlatáról, ennek eredményeiről számolt be a Hegedüs Attila, Takács Márton duó (BDO). A szállodák nagy többségénél még mindig nem vetik össze az éves tervet a valós eredményekkel, és sokan szegmensenként terveznek (73,2%), nem pedig komplex tervet készítenek. Idehaza a tulajdonosi elvárások is hangsúlyosan irányadók – amelyek azonban nem mindig a realitás talaján, hanem az elvárások szintjén állnak. A marketingbüdzsé tekintetében év közben a vizsgált házak hetven százaléka tartja magát az eredeti tervhez, és szintén a felmérés adataiból megállapítható, hogy jövőre sokan „óvatos duhajként” inkább kivárnak, mintsem új beruházásokat, fejlesztéseket irányoznának elő.