A Kúria döntött a turistabuszok felhajtásáról a Várba

A Budavári Önkormányzat 2022-ben döntött úgy, hogy korlátozza a nagy turistabuszok közlekedését a Hunyadi János út – Dísz tér – Palota út közötti szakaszon, ezért 2023. január 1-jétől előzetes engedélyhez kötötték a 17 fő befogadóképességet meghaladó turistabuszok behajtását (a rendelet szerint várakozási jogosultságát).

Az engedélyek kiadhatóságáról az önkormányzat szakbizottsága dönthetett, s mivel a nagybuszok a továbbiakban nem kaptak várakozási jogosultságot, a kerület közterület-felügyelete megkezdte a 100 és 150 ezer forintos bírságok kiszabását a behajtókkal szemben. A szakmai érdekképviseletek előtt egyértelmű volt, hogy a jogilag is aggályos szabályozás összeegyeztethetetlen a turisztika mindennapos gyakorlatával. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) ezért egyrészt törvényességi felügyeleti eljárást kezdeményezett az ügyben, másrészt felkérte az egyesület közlekedési szakjogászát, hogy a felmerülő igények szerint kapcsolódjon be a peres ügyekbe is. A szakjogász javaslatát felkarolva utalta a Kúria elé a behajtás korlátozásának kérdését a bíróság, s megszületett a döntés is: a Kúria Önkormányzati Tanácsa megsemmisítette a behajtás korlátozására vonatkozó rendeleti pontokat.

Keresetében az MKFE szakjogásza többek között arra mutatott rá, hogy az I. kerület rendelete a felsőbb szintű jogszabályokkal összeegyeztethetetlen, összemossa a „behajtás” és a „várakozás” KRESZ-ben meghatározott fogalmait. A bírsághatározatokat jogi úton tömegesen megtámadó vállalkozások jogeseteit egyesítve a Fővárosi Törvényszék mintaper lefolytatását rendelte el, majd azokat felfüggesztve helyt adott a fuvarozói egyesület szakjogászi indítványának, és a Kúriához fordult.

„A Kúria Önkormányzati Tanácsa megállapította, hogy a vonatkozó rendelet turistabuszokra vonatkozó szakasza felsőbb jogszabályba ütközik, valamint kimondta, hogy a bírsághatározatok megtámadása kapcsán már folyamatban lévő bírósági perekre a rendelet nem alkalmazható”

– mondta Pencz Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete Személyszállítási Tanácsának elnöke a vele készült interjúban.

Mivel a Kúria határozata megsemmisítette az önkormányzati rendelet turistabuszokra vonatkozó pontjait, a kerület korábban és a jövőben sem szabhat ki bírságot, és a perköltséget is meg kell térítenie.

Pencz Zoltán szerint a Várkerület turisztikai vonzereje olyan adottság, amelyet nem lehet, de nem is szabad adminisztratív eszközökkel csorbítani. Számos nemzetközi példa igazolja, hogy van minden fél számára elfogadható megoldás, amely egyszerre veszi figyelembe az ott élők érdekeit, de közben szervezett módon kiszolgálja a turizmust is.

A Budai Vár a főváros szerves része, egy jelentős turisztikai desztináció, melyet a turistáknak is meg kell mutatni
A Budai Vár a főváros szerves része, egy jelentős turisztikai desztináció, melyet a turistáknak is meg kell mutatni
Fotó: depositphotos

„Az autóbuszos szakmának van kész javaslata, erről eddig is szívesen egyeztettünk volna – mondta Pencz Zoltán. – Itt az idő, hogy a vitát félretéve leüljünk és értelmes, konstruktív beszélgetést folytatva megtaláljuk a közös nevezőt, amely figyelembe veszi, hogy a Budai Vár jelentős turisztikai vonzerő, amelynek jelentős, a kerület és az ország egésze számára fontos gazdasági jelentősége is van. Az érintett vállalkozások bevételeihez (vendéglátóhelyek, üzletek, valamint a budavári látványosságok, mint a Mátyás-templom vagy a Halászbástya) jelentősen hozzájárulnak a turisták, akiknek a feljutása a kerület számára pénzügyi szempontból is kulcsfontosságú.”

Az idegenforgalmi és fuvarozói érdekképviseletek már több kompromisszumos megoldást javasoltak az önkormányzatnak, a képviselő-testület azonban eddig nem volt nyitott ezekre.

Az MKFE buszos tanácsának elnöke kiemelte, hogy szerintük is olyan szabályozásra van szükség, amely figyelembe veszi a lakók érdekeit is, de biztosítja a turistacsoportok számára is a várlátogatás lehetőségét. Nem életszerű, hogy távoli országokból érkező idős vagy mozgásukban korlátozott vendégeket arra kényszerítsék, hogy lépcsőzzenek, vagy kis kapacitású, időnként elromló liftekkel próbáljanak feljutni a várba, különösen extrém időjárási körülmények között.

Az MKFE szakértői javaslatot tettek egy fenntartható, úgynevezett időkapus foglalási rendszer kialakítására. Véleményük szerint a buszok mozgását nem tiltani, hanem szabályozni kell, például a korszerű, alacsony zaj- és környezetterhelésű járművek preferálásával, valamint az utascsere lebonyolításának és a járművek várakoztatásának jól megtervezett megvalósításával.


Fotó: depositphotos

A Kúria döntését követően sem gondoljuk azt, hogy jó lenne, ha visszaállna a korábbi, esetenként valóban kezelhetetlen állapot – szögezte le Pencz Zoltán. –  De nem tartjuk elfogadhatónak a bürokratikus, indokolatlanul bonyolult, vagy akár a behajtást teljesen ellehetetlenítő rendszer tervezését sem. A szervezetlenség jogosan válthat ki kritikát az ott élőkből, s hosszú távon gazdasági kárt is eredményez.

Az MKFE Személyszállítási Tanácsának elnöke ismét leszögezte:

a Budai várnegyed a világörökség része, az országimázsunk legmeghatározóbb eleme, amely méltán lehet a Főváros és az kerület egyik legnagyobb büszkesége.

Éppen ezért jelentős turisztikai desztináció, amelyért több millió turista látogat Magyarországra, nekik ezt meg is kell mutatni. Ezért fontos egy olyan, az I. kerülettel közösen kialakított rendszer gyors megvalósítása, amely egyensúlyt teremt, tekintettel van a lakók érdekeire, de nem feledkezik meg arról sem, hogy egy világörökségi helyszínről van szó. A következő idegenforgalmi szezon alig hat hónap múlva kezdődik, de az utazási irodák már terveznek, készülnek a programajánlatok, városnéző programjaikkal, amelyből nem maradhat ki a Budai Vár sem.

 

 


Hasított tavaly a BAHART

Hasított tavaly a BAHART 

Több mint 2,3 millióan utaztak 2024-ben a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) járatain, 178 ezerrel többen, mint a megelőző évben.
Megaveszteséggel zárta a tavalyi évet a Boeing

Megaveszteséggel zárta a tavalyi évet a Boeing  

Nem valószínű, hogy ennek ismeretében rekordösszegű prémiumokat osztanak szét a cég vezetői között. És az már most bizonyos, hogy idén jelentős átalakításokra is sor kerül.
Félretették a rossz viszonyt – újraindul a légiközlekedés India és Kína között

Félretették a rossz viszonyt – újraindul a légiközlekedés India és Kína között 

Öt évnyi mosolyszünetet követően most kedvező fordulatot vett a két ország közti kapcsolat.
Fenntartható repülőgép-üzemanyag Ferihegyen

Fenntartható repülőgép-üzemanyag Ferihegyen 

Januártól már elérhető a fenntartható repülőgép-üzemanyag a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Szegedre szerdáig busszal mehet – szünetel a vonatközlekedés

Szegedre szerdáig busszal mehet – szünetel a vonatközlekedés 

A MÁV-csoport megerősített pótlóbusz-flottával készül a szegedi forgalomra, írták közleményükben.
A Ryanair nyári menetrendje meglepő változást tartalmaz

A Ryanair nyári menetrendje meglepő változást tartalmaz 

Az ír diszkont légitársaság leállítja járatait két olyan spanyolországi célállomásra, amelyre mintegy 800 ezer utasa váltott jegyet az előző nyári időszakban.
Új tulajdonosnál az évek óta használaton kívüli taszári repülőtér

Új tulajdonosnál az évek óta használaton kívüli taszári repülőtér 

Korábbi vevője már meg is vált a taszári repülőtértől. Azonban, hogy mi lesz a terület további sorsa – az egyelőre nem derült ki.
Skócia és Észak-Írország fő repterein estig szinte az összes járatot törölték

Skócia és Észak-Írország fő repterein estig szinte az összes járatot törölték 

Az utóbbi évek legnagyobb vihara érte el a Brit-szigeteket.
A török légitársaság újraindítja járatait Damaszkuszba

A török légitársaság újraindítja járatait Damaszkuszba 

Korábban a bizonytalan politikai helyzet miatt hosszú évekre felfüggesztették a légi összeköttetést – most újraindítják járataikat Szíria felé.
Újraindítja tel-avivi járatait az Air France és diszkont légitársasága, a Transavia France

Újraindítja tel-avivi járatait az Air France és diszkont légitársasága, a Transavia France  

Az előzetes elképzelések szerint január 25-én újraindítja tel-avivi járatait az Air France, a Transavia France január 28-tól repülhet ismét a közel-keleti térségbe.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.