A Kúria megsemmisítette a turistabuszok felhajtását korlátozó budavári rendeletet

Keresetében az MKFE többek között nehezményezte, hogy a rendelet a felsőbb szintű jogszabályokkal összeegyeztethetetlen, és következetesen összemossa a „behajtás” és a „várakozás” KRESZ-ben meghatározott fogalmait. Ez azután történt, hogy az egyes bírsághatározatokat jogi úton tömegesen megtámadó vállalkozások jogeseteit egyesítve a Fővárosi Törvényszék mintaper lefolytatását rendelte el, majd azokat felfüggesztve helyt adott a fuvarozói egyesület szakjogászi indítványának, és a Kúriához fordult.

Mint ismeretes, lakossági igényekre hivatkozva a Budavári Önkormányzat még 2022-ben tűzte ki célul, hogy szinte teljesen lekorlátozza a nagy turistabuszok közlekedését a Hunyadi János út – Dísz tér – Palota út közötti szakaszon. 2023. január 1-jétől előzetes engedélyhez kötötték, hogy a 17 fő befogadóképességet meghaladó turistabuszok behajtási (a rendelet megnevezése szerint várakozási) jogosultságot szerezzenek. Az engedélyeket az önkormányzat rendszeres időközönként ülésező szakbizottsága bírálta el. A kerület közterület-felügyelete 2023 elején megkezdte a 100 és 150 ezer forintos bírságok kiszabását. Mivel a szakmai érdekképviseletek előtt egyértelmű volt, hogy a szakmai alapokat nélkülöző és a turisztika mindennapos gyakorlatával összeegyeztethetetlen rendelet jogi anomáliákat is felvet, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) törvényességi felügyeleti eljárást kezdeményezett.

A Kúria Önkormányzati tanácsa – több indokra hivatkozva – 2024. október 1-jén megsemmisítette a vonatkozó rendelet buszos behajtásra vonatkozó szakaszait.

Keresetében az MKFE többek között nehezményezte, hogy a rendelet a felsőbb szintű jogszabályokkal összeegyeztethetetlen, és következetesen összemossa a „behajtás” és a „várakozás” KRESZ-ben meghatározott fogalmait. Ez azután történt, hogy az egyes bírsághatározatokat jogi úton tömegesen megtámadó vállalkozások jogeseteit egyesítve a Fővárosi Törvényszék mintaper lefolytatását rendelte el, majd azokat felfüggesztve helyt adott a fuvarozói egyesület szakjogászi indítványának, és a Kúriához fordult.

A Kúria Önkormányzati Tanácsa megállapította, hogy a vonatkozó rendelet turistabuszokra vonatkozó szakasza felsőbb jogszabályba ütközik, valamint kimondta, hogy a bírsághatározatok megtámadása kapcsán már folyamatban lévő bírósági perekre a rendelet nem alkalmazható

– magyarázta Pencz Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete Személyszállítási Tanácsának elnöke a vele készült interjúban.

Mivel a Kúria határozata megsemmisítette az önkormányzati rendelet turistabuszokra vonatkozó pontjait, a kerület tetemes költségvetési bevétel-kieséssel lesz kénytelen számolni, és a perköltséget is meg kell térítenie.

Pencz Zoltán szerint a jövőt illetően elengedhetetlenné vált egy új szabályozás kidolgozása, mely immár figyelembe veszi, hogy a Budai Vár jelentős turisztikai vonzerőt gyakorol, amelynek gazdasági jelentősége nem elhanyagolható. Az érintett vállalkozások (vendéglátóhelyek, üzletek, valamint a budavári látványosságok, mint például a Mátyás-templom és a Halászbástya) az idegenforgalmi bevételekhez jelentősen hozzájárulnak, a turisták feljutása a kerület számára tehát önmagában pénzügyi szempontból is kulcsfontosságú.

A Budai Vár a főváros szerves része, egy jelentős turisztikai desztináció, melyet a turistáknak is meg kell mutatni
A Budai Vár a főváros szerves része, egy jelentős turisztikai desztináció, melyet a turistáknak is meg kell mutatni
Fotó: depositphotos

Az idegenforgalmi és fuvarozói érdekképviseletek már több alkalommal javasoltak kompromisszumos megoldásokat az önkormányzatnak, a képviselő-testület azonban nem volt nyitott ezekre.

Az MKFE buszos tanácsának elnöke kiemelte, hogy olyan szabályozásra van szükség, mely a lakók érdekeit is figyelembe veszi, ugyanakkor a turistáknak is biztosítja a csoportos várlátogatás lehetőségét.

A valósággal összeegyeztethetetlen, hogy távolról ideérkező idős vagy mozgásukban korlátozott vendégeket arra kényszerítsenek, hogy lépcsőzzenek, vagy alkalmanként nem működő, kis kapacitású liftekkel próbáljanak feljutni a várba, különösen extrém időjárási körülmények között.

Több európai városban rendszeresített gyakorlatra hivatkozva az MKFE szakértői régóta javaslatot tettek egy fenntartható, úgynevezett időkapus foglalási rendszer kialakítására. Véleményük szerint a buszok mozgását szabályozottan kellene kezelni, például zöldebb, környezetkímélő járművek preferálásával, az utascsere lebonyolításának és a járművek várakoztatásának jól megtervezett megvalósításával.

Ha az önkormányzat továbbra is a saját útját járja, és ragaszkodik a bürokratikus és indokolatlanul bonyolult behajtási rendszerhez, akkor akár visszaállhat az „anarchikus” állapot, amelyben szabályozatlanul, rendezetlen körülmények között közlekednek a buszok.

Ez a káosz azonban nemcsak a lakóknak okozna problémát, de a vendégélményt is rontaná, hosszú távon pedig gazdasági veszteségeket eredményezne.

A tanács elnöke kiemelte: egy olyan rendszerre lenne szükség, mely figyelembe veszi a lakók érdekeit, de nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a Budai Vár a főváros szerves része, egy jelentős turisztikai desztináció, melyet a turistáknak is meg kell mutatni. A helyzet rendezéséhez elengedhetetlen, hogy az önkormányzat és a szakmai szervezetek közösen keressenek megoldásokat. Hozzátette: a következő idegenforgalmi szezon hat hónap múlva kezdődik, ezért már most szükség lenne arra, hogy a beutaztató irodák meg tudják tervezni a Budapestre látogató turisták városnéző programjait, s ebből a Budai Vár sem maradhat ki.

Pencz Zoltán véleménye szerint a régi rendszer nem állítható vissza, mivel az már működésképtelen, és több jogszabályba is ütközik.

A cél az lenne, hogy a turizmus és a helyi lakók érdekei között egyensúlyt teremtsenek, figyelembe véve a nemzetgazdasági szempontokat is. A Budai Vár nemcsak Budapest, hanem Magyarország egyik legfontosabb turisztikai látványossága, és helytálló szabályozás nélkül nehezen lehetne fenntartani a jelenlegi látogatószámot és az ehhez kapcsolódó bevételeket.


Uniós fellépést sürget a holland királyi légitársaság

Uniós fellépést sürget a holland királyi légitársaság 

A kínai légitársaságok versenyelőnye miatt.
Új szolgáltatás az online utazási platform kínálatában

Új szolgáltatás az online utazási platform kínálatában 

Nemzetközi vasúti menetjegy foglalási szolgáltatást indít turisztikai vállalkozások számára az online platform.
Hét civil szervezet: töröljék el az ingyenes parkolást Budapesten!

Hét civil szervezet: töröljék el az ingyenes parkolást Budapesten! 

A fővárosi képviselőknek kiosztott javaslatban civilek sürgetik az ingyenes parkolás megszüntetését a főváros teljes területén, ennek körében például megszüntetnék a parkolási zónákba beékelődött díjmentes területeket.
A Ryanair megszüntetné a papír alapú reptéri utasfelvételt

A Ryanair megszüntetné a papír alapú reptéri utasfelvételt 

Az utasok nagy része már most is a weboldalon vagy az applikáción keresztül jelentkezik be.
Járatritkítás várható a ráckevei, a csepeli és a gödöllői HÉV-vonalán

Járatritkítás várható a ráckevei, a csepeli és a gödöllői HÉV-vonalán 

A magyarázat egyszerű: nincs elég hadra fogható szerelvény.
Szintet lép a KLM

Szintet lép a KLM 

Az új intézkedéscsomag több fontos területet érintene.
Itt az új elektromos midibusz

Itt az új elektromos midibusz 

Európai uniós támogatással fejlesztették az új elektromos midibuszt.
MÁV-vezér: A vállalatnak felelősséget kell vállalnia az eddigi mulasztásokért

MÁV-vezér: A vállalatnak felelősséget kell vállalnia az eddigi mulasztásokért 

Az ígéret szép szó, ha betartják - úgy jó.
Napelemeket telepít ez a légitársaság

Napelemeket telepít ez a légitársaság 

Az Emirates 39 960 napelempanel telepítésére kötött megállapodást az Etihad Clean Energy Developmenttel.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.