A hajózási ágazat is zöldül Európában

A nagy dízelmotorokkal felszerelt hajók a világ legsúlyosabb környezetszennyezői közé tartoznak. De milyen alternatívák léteznek?

A francia "Grain de Sail" cég azt állítja, hogy megalkotta az első olyan modern vitorláshajót, amely megfelel a kereskedelmi flotta követelményeinek. A latin-amerikai babokból csokoládét és kávét előállító vállalat a vitorláshajóit a semmiből építette, a fenntarthatóságot szem előtt tartva. Például a speciálisan kialakított 50 tonnás raktér klímaberendezése nap- és szélenergiával működik - írja az Euronews.

A szél felhasználása a kibocsátás csökkentése érdekében egyre növekvő tendencia a vízi közlekedésben. Az Alizés tengeri szállítási vállalat egy mechanikus szárnyvitorlákkal felszerelt hibrid hajót épít, hogy elszállítsa az Ariane 6 rakéta alkatrészeit Európából a Francia Guyana-i űrkikötőbe. Egy másik fejlesztő, az Airseas egy automatizált rendszert javasol, amelynek célja a hajó üzemanyag-fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának 40%-os csökkentése.

Az utasszállító hajóknak gyorsan kell haladniuk, nem támaszkodhatnak a szélre. A norvégiai Stavangerben már olyan komp működik, amely búcsút int a fosszilis tüzelőanyagoknak.

"A gyorshajók nagyon energiaigényesek, mivel nagy sebességgel szállítják az utasokat. Ezek a hajók hagyományosan dízelmotorokkal működnek. Ez azonban egy új, teljesen elektromos gyorshajó," mondta Mikal Dahle, a TrAM projektmenedzsere, amelynek keretein belül hozták létre a Medstraum nevű hajót. A norvég hajózási magazin által "Az év hajójának" kikiáltott Medstraum a világ első 100%-ban elektromos nagysebességű komphajója. A fedélzet felett biztonságosan elhelyezett akkumulátorok két elektromos motort hajtanak. Még tartalékként sem használnak fosszilis tüzelőanyagot.



A komp könnyedén képes egy 1,5 órás, több megállóból álló ingázási útvonalat teljesíteni Stavanger és a közeli szigetek között. A komp 150 utas és kerékpárjaik szállítására alkalmas, sima, zajtalan és fenntartható utazást kínál. A hajó a tömegközlekedési rendszer része, és ugyanolyan menetrend szerint közlekedik, mint a dízelüzemű kompok - az akkumulátorok korlátozott töltöttsége nem tűnik problémának. A legénység szerint a vezetése ugyanolyan, mint a régi kompoké, és a több mint 25 csomós sebességnek köszönhetően pontosan tartják a menetrendet.

Ez a technológia nagy segítséget jelent majd Norvégia egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásainak betartásában, amelyek alapján a jövőben minden komphajónak zéró vagy alacsony károsanyag-kibocsátásúnak kell lennie. A Kolumbus tömegközlekedési vállalat, amely a Medstraum tulajdonosa, arra számít, hogy csak ezzel az egy komphajóval jelentősen, évente 1500 tonnával csökkenthetik a károsanyag-kibocsátást. Ez 60 busz kibocsátásának felel meg.

A Medstraum kompot a TrAM nevű, az Európai Unió által finanszírozott kutatási projekt részeként fejlesztették ki. Görög és német tudósok több száz modellt teszteltek, hogy megtalálják a hajótest leghatékonyabb formáját.


Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését

Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését 

A budapesti repülőtér a világ repülőterei között is egyedülálló ezen a téren.
Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál

Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál 

Delegáció miatt ideiglenes korlátozások és lezárások.
Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.