A hajózási ágazat is zöldül Európában

A nagy dízelmotorokkal felszerelt hajók a világ legsúlyosabb környezetszennyezői közé tartoznak. De milyen alternatívák léteznek?

A francia "Grain de Sail" cég azt állítja, hogy megalkotta az első olyan modern vitorláshajót, amely megfelel a kereskedelmi flotta követelményeinek. A latin-amerikai babokból csokoládét és kávét előállító vállalat a vitorláshajóit a semmiből építette, a fenntarthatóságot szem előtt tartva. Például a speciálisan kialakított 50 tonnás raktér klímaberendezése nap- és szélenergiával működik - írja az Euronews.

A szél felhasználása a kibocsátás csökkentése érdekében egyre növekvő tendencia a vízi közlekedésben. Az Alizés tengeri szállítási vállalat egy mechanikus szárnyvitorlákkal felszerelt hibrid hajót épít, hogy elszállítsa az Ariane 6 rakéta alkatrészeit Európából a Francia Guyana-i űrkikötőbe. Egy másik fejlesztő, az Airseas egy automatizált rendszert javasol, amelynek célja a hajó üzemanyag-fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának 40%-os csökkentése.

Az utasszállító hajóknak gyorsan kell haladniuk, nem támaszkodhatnak a szélre. A norvégiai Stavangerben már olyan komp működik, amely búcsút int a fosszilis tüzelőanyagoknak.

"A gyorshajók nagyon energiaigényesek, mivel nagy sebességgel szállítják az utasokat. Ezek a hajók hagyományosan dízelmotorokkal működnek. Ez azonban egy új, teljesen elektromos gyorshajó," mondta Mikal Dahle, a TrAM projektmenedzsere, amelynek keretein belül hozták létre a Medstraum nevű hajót. A norvég hajózási magazin által "Az év hajójának" kikiáltott Medstraum a világ első 100%-ban elektromos nagysebességű komphajója. A fedélzet felett biztonságosan elhelyezett akkumulátorok két elektromos motort hajtanak. Még tartalékként sem használnak fosszilis tüzelőanyagot.



A komp könnyedén képes egy 1,5 órás, több megállóból álló ingázási útvonalat teljesíteni Stavanger és a közeli szigetek között. A komp 150 utas és kerékpárjaik szállítására alkalmas, sima, zajtalan és fenntartható utazást kínál. A hajó a tömegközlekedési rendszer része, és ugyanolyan menetrend szerint közlekedik, mint a dízelüzemű kompok - az akkumulátorok korlátozott töltöttsége nem tűnik problémának. A legénység szerint a vezetése ugyanolyan, mint a régi kompoké, és a több mint 25 csomós sebességnek köszönhetően pontosan tartják a menetrendet.

Ez a technológia nagy segítséget jelent majd Norvégia egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásainak betartásában, amelyek alapján a jövőben minden komphajónak zéró vagy alacsony károsanyag-kibocsátásúnak kell lennie. A Kolumbus tömegközlekedési vállalat, amely a Medstraum tulajdonosa, arra számít, hogy csak ezzel az egy komphajóval jelentősen, évente 1500 tonnával csökkenthetik a károsanyag-kibocsátást. Ez 60 busz kibocsátásának felel meg.

A Medstraum kompot a TrAM nevű, az Európai Unió által finanszírozott kutatási projekt részeként fejlesztették ki. Görög és német tudósok több száz modellt teszteltek, hogy megtalálják a hajótest leghatékonyabb formáját.


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.