A hajózási ágazat is zöldül Európában

A nagy dízelmotorokkal felszerelt hajók a világ legsúlyosabb környezetszennyezői közé tartoznak. De milyen alternatívák léteznek?

A francia "Grain de Sail" cég azt állítja, hogy megalkotta az első olyan modern vitorláshajót, amely megfelel a kereskedelmi flotta követelményeinek. A latin-amerikai babokból csokoládét és kávét előállító vállalat a vitorláshajóit a semmiből építette, a fenntarthatóságot szem előtt tartva. Például a speciálisan kialakított 50 tonnás raktér klímaberendezése nap- és szélenergiával működik - írja az Euronews.

A szél felhasználása a kibocsátás csökkentése érdekében egyre növekvő tendencia a vízi közlekedésben. Az Alizés tengeri szállítási vállalat egy mechanikus szárnyvitorlákkal felszerelt hibrid hajót épít, hogy elszállítsa az Ariane 6 rakéta alkatrészeit Európából a Francia Guyana-i űrkikötőbe. Egy másik fejlesztő, az Airseas egy automatizált rendszert javasol, amelynek célja a hajó üzemanyag-fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának 40%-os csökkentése.

Az utasszállító hajóknak gyorsan kell haladniuk, nem támaszkodhatnak a szélre. A norvégiai Stavangerben már olyan komp működik, amely búcsút int a fosszilis tüzelőanyagoknak.

"A gyorshajók nagyon energiaigényesek, mivel nagy sebességgel szállítják az utasokat. Ezek a hajók hagyományosan dízelmotorokkal működnek. Ez azonban egy új, teljesen elektromos gyorshajó," mondta Mikal Dahle, a TrAM projektmenedzsere, amelynek keretein belül hozták létre a Medstraum nevű hajót. A norvég hajózási magazin által "Az év hajójának" kikiáltott Medstraum a világ első 100%-ban elektromos nagysebességű komphajója. A fedélzet felett biztonságosan elhelyezett akkumulátorok két elektromos motort hajtanak. Még tartalékként sem használnak fosszilis tüzelőanyagot.



A komp könnyedén képes egy 1,5 órás, több megállóból álló ingázási útvonalat teljesíteni Stavanger és a közeli szigetek között. A komp 150 utas és kerékpárjaik szállítására alkalmas, sima, zajtalan és fenntartható utazást kínál. A hajó a tömegközlekedési rendszer része, és ugyanolyan menetrend szerint közlekedik, mint a dízelüzemű kompok - az akkumulátorok korlátozott töltöttsége nem tűnik problémának. A legénység szerint a vezetése ugyanolyan, mint a régi kompoké, és a több mint 25 csomós sebességnek köszönhetően pontosan tartják a menetrendet.

Ez a technológia nagy segítséget jelent majd Norvégia egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásainak betartásában, amelyek alapján a jövőben minden komphajónak zéró vagy alacsony károsanyag-kibocsátásúnak kell lennie. A Kolumbus tömegközlekedési vállalat, amely a Medstraum tulajdonosa, arra számít, hogy csak ezzel az egy komphajóval jelentősen, évente 1500 tonnával csökkenthetik a károsanyag-kibocsátást. Ez 60 busz kibocsátásának felel meg.

A Medstraum kompot a TrAM nevű, az Európai Unió által finanszírozott kutatási projekt részeként fejlesztették ki. Görög és német tudósok több száz modellt teszteltek, hogy megtalálják a hajótest leghatékonyabb formáját.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.