Pekka Vauramo, az oszlopos oneworld-tag Finnair vezérigazgatója beismerte: a szövetség híján van potenciális tagjelölteknek, de olyannak is, akit a oneworld látna szívesen tagjai közt. Marad az ún. connect partner program, amivel nagyon újat nem alkottak, amennyiben a légiszövetségek versenyét nézzük. A Star Alliance Chicagóban 3 éve a dél-afrikai South African Airways-leány, diszkont Mango-val egészült ki. Majd 2017 májusában jelentette be „connecting partner” programját a Juneyao Airlines bevonásával. „Nem hasonlítjuk magunkat a Star Alliance-hez, megvan a saját elképzelésünk” — hárította az utánozás lehetőségét firtató újságírói kérdést Rob Gurney oneworld-ügyvezető. Később, amikor az est forgatagában munkatársunk ezt felidézte, Jeffrey Goh, a Star Alliance vezérigazgatója csak sejtelmesen mosolygott.
A lényeg azonban a oneworld esetében is az, hogy a partner nem taggá válva, 3 szövetségi tag szponzor légitársaság által támogatva összehangolja szolgáltatásait a tagokéval. Az összehangolás érinti a törzsutasprogramok, törzsutaspontok kölcsönös elfogadását, beválthatóságát, a csomagok végcélig történő szállítását, lounge-használatot. Szintén meg kell felelnie a connect partnernek a IATA szigorú működési biztonsági előírásainak, az Operational Safety Audit, IOSA-nak. Legmagasabb szolgáltatási színvonalának ki kell tudni elégíteni a prémium utasok elvárásait is — sorolta a feltételeket Rob Gurney.
A szintén a feltételek közt szereplő három tag-légitársaság felkarolásában nem meglepő módon az ausztrál Qantas járt élen. A Fiji Airways 1950-ben ausztrál kezdeményezésre jött létre, a Qantas mai napig részvényese a vállalatnak — tudtuk Alan Joyce-tól, a Qantas Csoport vezérigazgatójától. A kontinenstől egy nagyobb kőhajításra fekvő Fiji-re az ausztrálok közt mindenképp népszerű prémium leisure desztinációként irányítják rá a figyelmet, vagyis egyszerűsítik az eljutást. Szintén hasonló megfontolásból állt az ügy mellé az American Airlines — ismerte el Doug Parker, az American Airlines elnöke-vezérigazgatója. Harmadikként a hongkongi Cathay Pacific „nyúlt alájuk”.
„Bula!” — köszöntötte Fiji módra az egybegyűlt sajtót André Viljoen, a Fiji Airways ügyvezető igazgatója hozzátéve, hogy a connect partnerség révén a világ legtávolibb szeglete is jobban bevonódik a turizmus vérkeringésébe. A Viljoen által elárult adatokból úgy tűnik, nem panaszkodhat a légitársaság a tavalyi 1,6 millió utasukkal 44 millió dolláros nyereséget kaszáltak, az utasszám növekszik; tavaly a Fiji-re látogatók bő 65 százaléka utazott velük. A hosszú távú desztinációikból látszik egyértelműen, hogy a fő küldőpiacaik az USA (Los Angeles, San Francisco), Ausztrália (Sydney, Birsbane, Adelaide, Melbourne), valamint Délkelet-Ázsia (Hongkong, Szingapúr).
„Hány connect partnerre számít a oneworld?” — merült fel a kérdés. „Nincs meghatározott szám, a lényeg, hogy egészen új piacok kapcsolhatók be ekképpen a szövetség útvonalhálózatába” — felelte Pekka Vauramo.