Valentínyi Katalin ismertette a légikötővel kapcsolatos eredményeket, elmondta, hogy 2024-ben 17,6 millió utasszámmal minden idők legtöbb utasa fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Ez 8-8,5 százalékos növekedést jelent 2019-hez, a járvány előtt utolsó rekord évhez képest, de a 2023-as számokat is túlszárnyalta 20 százalékkal.
Ez a dinamizmus folytatódott tovább ez év januárban és februárban is, és már látszik, hogy a március is rekordhónapnak számít. A világjárvány előtt jellemző volt, hogy
a reptér a téli hónapokban havi szinten nem érte el vagy éppen csak átlépte az egymilliós utasforgalmat, viszont már hónapok óta sorozatban a 1,5 milliós utasforgalmat közelíti.
Fotó: Tamás Pál/MSZÉSZ
A vezérigazgató-helyettes azt is elmondta, hogy több meglévő légitársasági partner bővítette kapacitásait a nyári menetrendben. Például a Lufthansa 70 ezer, a KLM 54 ezer plusz ülőhelyet kínál – így
a Budapest Airport számít a régió legnagyobb „point-to-point” repterének, különösen magas és változatos kínálattal.
Az utasforgalom kétharmada továbbra is beutazó, egyharmada magyar, és kb. 20 százalék aki üzleti céllal utazik.
Nyári, téli menetrend
A nyári menetrendben11 új célállomás található, Velencébe, Gironába, Bilbaoba, Castellonba, Koppenhágába, Vilniusba, Katowicébe, Gdanskba, Wroclawba, Kuwait Citybe és új járatindulás van Shymkent városába egy kazah légitársasággal, a SCAT-tal.
A téli menetrendben repülnek majd járatok többek között a Vinci Airport üzemeltetésében lévő más európai repülőterekre is, mint Nantes-ba és Bordeaux-ba az EasyJet-tel, illetve a Jet2.com járataival East Midlands-be és Newcastle városokba.
A reptéri szakértő elmondta azt is, hogy diverzifikált járatfejlesztés folyik, vagyis minél szélesebb desztinációkínálatot szeretnének megvalósítani különböző légitársaságok által, valamint cél, hogy egy-egy fontosabb célállomásra különböző légitársaságok indítsanak járatokat, kiszolgálva az eltérő utasigényeket.
Folyamatban az amerikai járatok előkészítése
Nyílt titok, hogy több amerikai légitársasággal is tárgyalásokat folytatnak, köztük olyan cégekkel is, amelyek már a járvány előtt is üzemeltettek járatokat Magyarországról, de több jelentős nagyváros is szóba került: ez komoly idő- és erőforrásigényes feladat, ezért ezek bevezetéséhez alapos előkészítés szükséges, tette hozzá Valentinyi Katalin.
Konkrét ígéreteket még korai lenne tenni, de intenzív munka folyik az amerikai és kanadai járatok visszaállításán. Az Egyesült Államok után Kína a másik kiemelt fontosságú ország a Budapest Airport számára.
A vezérigazgató-helyettes elmondta még, hogy a kontinentális Európában a Magyarország és Kína közötti járatszámmal a TOP10-ben vagyunk:
jelenleg 21 heti járatot tartanak számon, 7 kínai várossal van közvetlen kapcsolat. A kínai járatok forgalma 24 százalékkal nőtt a tavaly nyári szezonhoz képest, amelyet három légitársaság bonyolít.
Ezeken az útvonalakon az utasok 80 százaléka átszálló utas, ők főként Ausztráliából, Vietnámból, Thaiföldről, Japánból és a régió más részeiről érkeznek, a magyar utasok aránya 10–20 százalék.
Izrael és az Öböl-menti országok kapcsán megtudtuk, hogy a régióban 62 százalékkal nőtt a kapacitás, ami 220 ezer plusz ülőhelyet jelent a nyári menetrendben, így jelenleg összesen 600 ezer ülőhely áll rendelkezésre, és ennek köszönhetően Budapest kínálja a legtöbb ülőhelyet Izrael és a közép-kelet-európai régió között. A Jazeera Airways üzemeltetésében induló új járat indul Kuvait Citybe heti három alkalommal közlekedik majd és elsősorban a prémium utazóközönségre számítanak.
Fejlesztések, további tervek
A reptérfejlesztések kapcsán kiderült, hogy
korábban ugyan szó volt az 1. Terminál újranyitásáról, de az új tulajdonos ezt elvetette, mert nem alkalmas az utasforgalom hatékony kiszolgálására, csak kisebb forgalmi elemek terelhetők át oda.
A 3-as Terminál jelenleg tervezési szakaszban van, megkezdődtek az előkészítési munkálatok, többek között a jövőbeni új állóhelyek földfeltöltési munkái és folyamatban van az épület tervezése.
Az új terminál minden elemének kivitelezés várhatóan nyolc évet vesz majd igénybe.
A szakértő hangsúlyozta, a kiemelkedően gyors utasforgalom-növekedés miatt az elkövetkező nyolc évet azonban át kell hidalni, ehhez a 2-es Terminál kapacitását maximálisan kihasználják, illetve menetrendi áttervezésen is dolgoznak, hogy időben jobban széthúzzák a járatok indulását. Az infrastruktúra egyelőre képes ellátni a több utas kiszolgálását, 2030-ra 20 millió utast prognosztizál a Budapest Airport.