Bővülő légi kapcsolatok: fókuszban az amerikai járatindítások

Április 7-én tartották a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) budapesti régióülését a budapesti Danubius Hotel Heliában. Valentínyi Katalin, a Budapest Airport (BA) kommunikációs és kormányzati kapcsolatok vezérigazgató-helyettese az aktualitásokról és a jövőbeli tervekről számolt be a fővárosi szállodásoknak.

Valentínyi Katalin ismertette a légikötővel kapcsolatos eredményeket, elmondta, hogy 2024-ben 17,6 millió utasszámmal minden idők legtöbb utasa fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

Ez 8-8,5 százalékos növekedést jelent 2019-hez, a járvány előtt utolsó rekord évhez képest, de a 2023-as számokat is túlszárnyalta 20 százalékkal.

Ez a dinamizmus folytatódott tovább ez év januárban és februárban is, és már látszik, hogy a március is rekordhónapnak számít. A világjárvány előtt jellemző volt, hogy

a reptér a téli hónapokban havi szinten nem érte el vagy éppen csak átlépte az egymilliós utasforgalmat, viszont már hónapok óta sorozatban a 1,5 milliós utasforgalmat közelíti.

Valentínyi Katalin az MSZÉSZ budapesti régióülésén
Valentínyi Katalin az MSZÉSZ budapesti régióülésén
Fotó: Tamás Pál/MSZÉSZ

A vezérigazgató-helyettes azt is elmondta, hogy több meglévő légitársasági partner bővítette kapacitásait a nyári menetrendben. Például a Lufthansa 70 ezer, a KLM 54 ezer plusz ülőhelyet kínál – így

a Budapest Airport számít a régió legnagyobb „point-to-point” repterének, különösen magas és változatos kínálattal.

Az utasforgalom kétharmada továbbra is beutazó, egyharmada magyar, és kb. 20 százalék aki üzleti céllal utazik.

Nyári, téli menetrend

A nyári menetrendben11 új célállomás található, Velencébe, Gironába, Bilbaoba, Castellonba, Koppenhágába, Vilniusba, Katowicébe, Gdanskba, Wroclawba, Kuwait Citybe és új járatindulás van Shymkent városába egy kazah légitársasággal, a SCAT-tal.

A téli menetrendben repülnek majd járatok többek között a Vinci Airport üzemeltetésében lévő más európai repülőterekre is, mint Nantes-ba és Bordeaux-ba az EasyJet-tel, illetve a Jet2.com járataival East Midlands-be és Newcastle városokba.

A reptéri szakértő elmondta azt is, hogy diverzifikált járatfejlesztés folyik, vagyis minél szélesebb desztinációkínálatot szeretnének megvalósítani különböző légitársaságok által, valamint cél, hogy egy-egy fontosabb célállomásra különböző légitársaságok indítsanak járatokat, kiszolgálva az eltérő utasigényeket.

Folyamatban az amerikai járatok előkészítése

Nyílt titok, hogy több amerikai légitársasággal is tárgyalásokat folytatnak, köztük olyan cégekkel is, amelyek már a járvány előtt is üzemeltettek járatokat Magyarországról, de több jelentős nagyváros is szóba került: ez komoly idő- és erőforrásigényes feladat, ezért ezek bevezetéséhez alapos előkészítés szükséges, tette hozzá Valentinyi Katalin.

Konkrét ígéreteket még korai lenne tenni, de intenzív munka folyik az amerikai és kanadai járatok visszaállításán. Az Egyesült Államok után Kína a másik kiemelt fontosságú ország a Budapest Airport számára.

A vezérigazgató-helyettes elmondta még, hogy a kontinentális Európában a Magyarország és Kína közötti járatszámmal a TOP10-ben vagyunk:

jelenleg 21 heti járatot tartanak számon, 7 kínai várossal van közvetlen kapcsolat.  A kínai járatok forgalma 24 százalékkal nőtt a tavaly nyári szezonhoz képest, amelyet három légitársaság bonyolít.

Ezeken az útvonalakon az utasok 80 százaléka átszálló utas, ők főként Ausztráliából, Vietnámból, Thaiföldről, Japánból és a régió más részeiről érkeznek, a magyar utasok aránya 10–20 százalék.

Izrael és az Öböl-menti országok kapcsán megtudtuk, hogy a régióban 62 százalékkal nőtt a kapacitás, ami 220 ezer plusz ülőhelyet jelent a nyári menetrendben, így jelenleg összesen 600 ezer ülőhely áll rendelkezésre, és ennek köszönhetően Budapest kínálja a legtöbb ülőhelyet Izrael és a közép-kelet-európai régió között. A Jazeera Airways üzemeltetésében induló új járat indul Kuvait Citybe heti három alkalommal közlekedik majd és elsősorban a prémium utazóközönségre számítanak.

Fejlesztések, további tervek

A reptérfejlesztések kapcsán kiderült, hogy

korábban ugyan szó volt az 1. Terminál újranyitásáról, de az új tulajdonos ezt elvetette, mert nem alkalmas az utasforgalom hatékony kiszolgálására, csak kisebb forgalmi elemek terelhetők át oda.

A 3-as Terminál jelenleg tervezési szakaszban van, megkezdődtek az előkészítési munkálatok, többek között a jövőbeni új állóhelyek földfeltöltési munkái és folyamatban van az épület tervezése.

Az új terminál minden elemének kivitelezés várhatóan nyolc évet vesz majd igénybe.

A szakértő hangsúlyozta, a kiemelkedően gyors utasforgalom-növekedés miatt az elkövetkező nyolc évet azonban át kell hidalni, ehhez a 2-es Terminál kapacitását maximálisan kihasználják, illetve menetrendi áttervezésen is dolgoznak, hogy időben jobban széthúzzák a járatok indulását. Az infrastruktúra egyelőre képes ellátni a több utas kiszolgálását, 2030-ra 20 millió utast prognosztizál a Budapest Airport.

 

Ha Ausztria felé indul, ezzel számoljon

Ha Ausztria felé indul, ezzel számoljon 

Jelentős a torlódás a magyar-osztrák határszakasz több átkelőjénél.
airBaltic: új megoldás a módosítások kezeléséhez

airBaltic: új megoldás a módosítások kezeléséhez 

A lett légitársaság bejelentette új fejlesztését.
Új prémium turista osztály ennél a légitársaságnál

Új prémium turista osztály ennél a légitársaságnál 

Idén nyártól az EVA AIR Bécs–Tajpej járatain utazók élvezhetik az új Prémium Turista osztály kényelmét.
Balkán Jeruzsálemnek hívják – a török légitársaság felvette célállomásai közé

Balkán Jeruzsálemnek hívják – a török légitársaság felvette célállomásai közé 

Ohrid, Észak-Macedónia egyik gyöngyszeme, az ország egyik legrégebbi és legszebb városa.
Indul a légi expressz csomagkézbesítő szolgáltatás

Indul a légi expressz csomagkézbesítő szolgáltatás 

Közel négy évtizedes szállítmányozási tapasztalatára építve az Emirates légitársaság elindította csomagküldő szolgáltatását.
Új koncepció a Wizz Airnél

Új koncepció a Wizz Airnél 

Ízelítő a légitársaság legújabb stratégiai terveiről, amelyek a fenntarthatóságot, az innovációt és az ügyfélcentrikus gondolkodást helyezik előtérbe.
Kishajós megállóhelyek a Balaton déli partján

Kishajós megállóhelyek a Balaton déli partján  

„Dél-Balatoni Vízi Kör” elnevezéssel vízi megállópont-hálózatot fejlesztenek a Balaton déli partvonala mentén.
Már a nyári főszezonra készülnek a horvátok

Már a nyári főszezonra készülnek a horvátok 

A horvát reptereken közel 500 belföldi és nemzetközi járatot várnak – ez 2 százalékkal több, mint a tavaly nyári menetrendben.
Ilyenről még nem is hallottunk, pedig Bécsben már élesben tesztelik

Ilyenről még nem is hallottunk, pedig Bécsben már élesben tesztelik 

Kísérleti projekt indult az osztrák fővárosban – igencsak különleges témában.
Hidrogénhajtású repülőgép tervet mutatott be az Airbus

Hidrogénhajtású repülőgép tervet mutatott be az Airbus 

Az Airbus bemutatta legújabb terveit a ZEROe repülőgéphez, amely teljesen elektromos, hidrogénhajtású és kibocsátásmentes lesz.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.