Bővülő légi kapcsolatok: fókuszban az amerikai járatindítások

Április 7-én tartották a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) budapesti régióülését a budapesti Danubius Hotel Heliában. Valentínyi Katalin, a Budapest Airport (BA) kommunikációs és kormányzati kapcsolatok vezérigazgató-helyettese az aktualitásokról és a jövőbeli tervekről számolt be a fővárosi szállodásoknak.

Valentínyi Katalin ismertette a légikötővel kapcsolatos eredményeket, elmondta, hogy 2024-ben 17,6 millió utasszámmal minden idők legtöbb utasa fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

Ez 8-8,5 százalékos növekedést jelent 2019-hez, a járvány előtt utolsó rekord évhez képest, de a 2023-as számokat is túlszárnyalta 20 százalékkal.

Ez a dinamizmus folytatódott tovább ez év januárban és februárban is, és már látszik, hogy a március is rekordhónapnak számít. A világjárvány előtt jellemző volt, hogy

a reptér a téli hónapokban havi szinten nem érte el vagy éppen csak átlépte az egymilliós utasforgalmat, viszont már hónapok óta sorozatban a 1,5 milliós utasforgalmat közelíti.

Valentínyi Katalin az MSZÉSZ budapesti régióülésén
Valentínyi Katalin az MSZÉSZ budapesti régióülésén
Fotó: Tamás Pál/MSZÉSZ

A vezérigazgató-helyettes azt is elmondta, hogy több meglévő légitársasági partner bővítette kapacitásait a nyári menetrendben. Például a Lufthansa 70 ezer, a KLM 54 ezer plusz ülőhelyet kínál – így

a Budapest Airport számít a régió legnagyobb „point-to-point” repterének, különösen magas és változatos kínálattal.

Az utasforgalom kétharmada továbbra is beutazó, egyharmada magyar, és kb. 20 százalék aki üzleti céllal utazik.

Nyári, téli menetrend

A nyári menetrendben11 új célállomás található, Velencébe, Gironába, Bilbaoba, Castellonba, Koppenhágába, Vilniusba, Katowicébe, Gdanskba, Wroclawba, Kuwait Citybe és új járatindulás van Shymkent városába egy kazah légitársasággal, a SCAT-tal.

A téli menetrendben repülnek majd járatok többek között a Vinci Airport üzemeltetésében lévő más európai repülőterekre is, mint Nantes-ba és Bordeaux-ba az EasyJet-tel, illetve a Jet2.com járataival East Midlands-be és Newcastle városokba.

A reptéri szakértő elmondta azt is, hogy diverzifikált járatfejlesztés folyik, vagyis minél szélesebb desztinációkínálatot szeretnének megvalósítani különböző légitársaságok által, valamint cél, hogy egy-egy fontosabb célállomásra különböző légitársaságok indítsanak járatokat, kiszolgálva az eltérő utasigényeket.

Folyamatban az amerikai járatok előkészítése

Nyílt titok, hogy több amerikai légitársasággal is tárgyalásokat folytatnak, köztük olyan cégekkel is, amelyek már a járvány előtt is üzemeltettek járatokat Magyarországról, de több jelentős nagyváros is szóba került: ez komoly idő- és erőforrásigényes feladat, ezért ezek bevezetéséhez alapos előkészítés szükséges, tette hozzá Valentinyi Katalin.

Konkrét ígéreteket még korai lenne tenni, de intenzív munka folyik az amerikai és kanadai járatok visszaállításán. Az Egyesült Államok után Kína a másik kiemelt fontosságú ország a Budapest Airport számára.

A vezérigazgató-helyettes elmondta még, hogy a kontinentális Európában a Magyarország és Kína közötti járatszámmal a TOP10-ben vagyunk:

jelenleg 21 heti járatot tartanak számon, 7 kínai várossal van közvetlen kapcsolat.  A kínai járatok forgalma 24 százalékkal nőtt a tavaly nyári szezonhoz képest, amelyet három légitársaság bonyolít.

Ezeken az útvonalakon az utasok 80 százaléka átszálló utas, ők főként Ausztráliából, Vietnámból, Thaiföldről, Japánból és a régió más részeiről érkeznek, a magyar utasok aránya 10–20 százalék.

Izrael és az Öböl-menti országok kapcsán megtudtuk, hogy a régióban 62 százalékkal nőtt a kapacitás, ami 220 ezer plusz ülőhelyet jelent a nyári menetrendben, így jelenleg összesen 600 ezer ülőhely áll rendelkezésre, és ennek köszönhetően Budapest kínálja a legtöbb ülőhelyet Izrael és a közép-kelet-európai régió között. A Jazeera Airways üzemeltetésében induló új járat indul Kuvait Citybe heti három alkalommal közlekedik majd és elsősorban a prémium utazóközönségre számítanak.

Fejlesztések, további tervek

A reptérfejlesztések kapcsán kiderült, hogy

korábban ugyan szó volt az 1. Terminál újranyitásáról, de az új tulajdonos ezt elvetette, mert nem alkalmas az utasforgalom hatékony kiszolgálására, csak kisebb forgalmi elemek terelhetők át oda.

A 3-as Terminál jelenleg tervezési szakaszban van, megkezdődtek az előkészítési munkálatok, többek között a jövőbeni új állóhelyek földfeltöltési munkái és folyamatban van az épület tervezése.

Az új terminál minden elemének kivitelezés várhatóan nyolc évet vesz majd igénybe.

A szakértő hangsúlyozta, a kiemelkedően gyors utasforgalom-növekedés miatt az elkövetkező nyolc évet azonban át kell hidalni, ehhez a 2-es Terminál kapacitását maximálisan kihasználják, illetve menetrendi áttervezésen is dolgoznak, hogy időben jobban széthúzzák a járatok indulását. Az infrastruktúra egyelőre képes ellátni a több utas kiszolgálását, 2030-ra 20 millió utast prognosztizál a Budapest Airport.

 

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.