IATA: más iparágak is tegyenek a fenntarthatóságért!

Az összes érintett iparág tevékeny összefogásával, összehangolt politikai támogatással és a megfelelő finanszírozás biztosításával érhető csak el a légiközlekedés szén-dioxid kibocsátásának nullára csökkentése 2050-re – írja az AIRportal a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) Isztambulban megrendezett közgyűléséhez kapcsolódóan tartott globális csúcstalálkozóról.

A szervezet taglégitársaságai a 2021-ben tartott, 77. közgyűlésen vállalták, hogy 2050-re elérik a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátást. Az IATA ennek érdekében az érintett felek és szakértők bevonásával készítette el stratégiai intézkedési ütemtervét. A tervek nemcsak a légitársaságok számára készültek, hanem foglalkoznak a repülőgép- és hajtómű-technológiával, az energiainfrastruktúrával, az üzemeltetéssel, a finanszírozással és a politikai döntésekkel is.

A következő 27 évben a szén-dioxid-mentesítés terén a legnagyobb eredményt a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) alkalmazásával lehet elérni a légitársaságok szerint, amelyhez új energia- és üzemanyag-infrastruktúra, valamint a megújuló energiaforrások használata szükséges. Ehhez azonban a SAF termelésének drasztikus felfuttatása szükséges, mert a 2022-ben rendelkezésre álló mintegy 300 millió liter a világszerte összesen felhasznált repülőgép-üzemanyagnak még mindig csak a 0,1 százalékát tette ki.

 

A kínálatot messze meghaladó kereslet jobb kielégítéséhez növelni kellene a megújuló üzemanyagok finomítási kapacitásait is. Emellett fontos a hatékonyabb repülőgépek és hajtóművek fejlesztése, a meglévő repülőgépek üzemeltetésének jobbá tétele, a légiforgalmi irányítás optimalizálása és a légi közlekedési rendszer általános hatékonyságának növelése. A célok eléréséhez kulcsfontosságú a globálisan összehangolt stratégiai szakpolitika is.

Mehmet Tevfik Nane, a Pegasus Airlines elnöke és az IATA igazgatótanácsának leköszönő soros elnöke szerint nem fair, hogy a légitársaságokat helyezik a reflektorfénybe a legnagyobb szennyezőként, holott a cégek teljesítik a vállalásaikat, és mindent megtesznek a fenntarthatósági célok eléréséért. Más, ötször nagyobb szennyezést okozó iparágak nem tesznek semmit a karbonlábnyomuk csökkentése érdekében, mégis a légiközlekedést érinti a legtöbb kritika, holott ez az egyetlen ágazat a közlekedési szektorban, amely rendelkezik kibocsátáscsökkentési célokkal a 2050-es végső és a közbenső céldátumokra – emelte ki.


Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton

Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton 

A tavaszi szünetben nosztalgiajáratok közlekednek.
Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet

Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet 

Az utasszállító gép 55 millió dolláros ára 125 százalékkal nőtt volna az Amerikai Egyesült Államokban bevezetett kétoldalú vámok miatt.
Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.