Jelentős hasznot hozhat a légitársaságoknak a fedélzeti internet

Az utasok kétharmada szeretne internetezni a repülés idő alatt is. 

Az utazás alatti internet-elérés újabb potenciális bevételi forrást jelenthet a légitársaságok számára. Manapság egyre több utas igényli a levegőben is az internetkapcsolatot, sőt ez a szolgáltatás többeknek már a repülőjárat választását is befolyásolja.

A légitársaságok technikailag már most képesek hozzáférést biztosítani a világhálóhoz, de a jövőben a fedélzeten használható web újabb értékesítési csatornát jelenthet, amelyen keresztül az utasok vásárolhatnak, kényelmi szolgáltatásokat érhetnek el vagy beválthatják törzsutas pontjaikat.

Mindent összevetve, a légitársaságok utasonként nagyjából 1,2 euró (kb. 370 forint) többletbevételre tehetnek szert rövid távú útjaik során, míg a hosszabb utazások során ez az összeg elérheti a 3,6 eurós (kb. 1200 forint) fejenkénti nagyságrendet is.

A társaságok többletbevétele nemcsak a wifi-szolgáltatásból származhat, hanem a fedélzeti net segítségével eljuttatott célzott vásárlási ajánlatokból és az internetes kapcsolat által létrejövő újabb szponzorációs együttműködésekből is. Ez derült ki a Roland Berger legfrissebb Spread your wings című tanulmányából, mely a repülés közbeni netkapcsolat üzleti lehetőségeit vizsgálta.

“A repülőjegyek hozama évek óta folyamatosan csökken.” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. “Ezért is fontos, hogy a repülőtársaságok olyan termékeket fejlesszenek ki, amelyekért a fogyasztók hajlandóak többet fizetni. Összességében a légitársaságok nagyjából egymilliárd utast szolgálnak ki évente, ami világosan jelzi, milyen hatalmas üzleti potenciál rejlik még ebben az iparágban.” 

Az utazás alatti internet-kapcsolat a meghatározó tényező

A húsz nemzetközi légitársaságot érintő friss kutatás megvizsgálta azokat a kritériumokat, amelyek alapján az utasok egy-egy járat mellett döntenek. Míg régebben az utasok járatválasztását olyan tényezők befolyásolták leginkább mint a jegyár, a menetrend, a légitársaság márkája vagy az egyéb extra szolgáltatások, addig manapság az utazás alatti web-hozzáférés az első három szempont között szerepel a repülőjegy vásárlásánál.

Egy 2016-os Inmarsat kutatás azt mutatta ki, hogy az utasok a fedélzeti internet elérhetőséget (54%) preferálnák az étkezéssel (19%) vagy az egyéb szórakozási lehetőségekkel (16%) szemben. A válaszadók kétharmada még fizetni is hajlandó lenne azért, hogy online maradhasson az utazás ideje alatt.

De Schannen Frigyes szerint a fedélzeti internet elérhetőség a légitársaságok számára ennél jóval nagyobb üzleti lehetőséget hordozhat magában: „Az utasok számára kínált web hozzáférésnél jóval fontosabb az, hogy a fedélzeti internetszolgáltatással az adott légitársaságok személyre szabott vásárlási ajánlatokat és egyéb okos szolgáltatásokat tudnak ügyfeleik számára nyújtani. Mindezek együtt új üzleti lehetőségeket biztosítanak a légitársaságok számára.”

A technológiai partnerek a siker kulcsai

Ahhoz, hogy a repülés közbeni internet elérést versenyelőnyként használhassák, a légitársaságoknak minél előbb ki kell dolgozniuk az erre vonatkozó ajánlatokat. „Azoknak a társaságoknak, amelyek késlekednek a fedélzeti net kialakításával, a jövőben nehezebb dolguk lesz a pozícionálással, hiszen az internet hozzáférés egy bizonyos idő után már nem lesz beárazható kritérium.” - állapította meg a szakember.

Ha a légitársaságok ki szeretnék használni a fedélzeti internet-elérésben rejlő teljes potenciált, ahhoz olyan digitális partnert kell találniuk, aki nem csak innovatív technológiát ad számukra, hanem be is vonja őket olyan újítások kidolgozásába, melyekkel jelentősen csökkenthetik a költségeiket.

Amellett, hogy az utasoknak lehetőségük lesz online vásárolni, az internet-hozzáférés további lehetőségeket biztosít a professzionális szolgáltatásoknak, mint a repülés, a repülési műveletek, illetve a légi-és földi szolgáltatások összehangolása.

Az elektronikus repülőtáskák például valós idejű időjárás- és forgalmi jelentést adnak a repülés ideje alatt, miközben javaslatot tesznek a pilótáknak arra, hogy azok a változó körülményekhez igazodva újratervezzék a repülési útvonalat és a sebességet. A repülőgép-állapotfigyelő-rendszerek adatszolgáltatásai mentén pedig elkerülhetők az igen költséges leállások.

“A fedélzeti internet-elérés nem az egyetlen, de egy igen fontos lépése a légiközlekedési iparág digitális átalakulásának. A megfelelő partnerek megtalálásával és vonzó termékpaletta kidolgozása révén a légitársaságoknak nagy lehetőségük nyílik arra, hogy fejlesszék a hatékonyságukat és kiegészítő bevételre tegyenek szert” – foglalta össze Schannen Frigyes.


Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.