Az új tervezet szerint gyalogosként tilos lenne az úttesten és vasúti átjárókban mobiltelefont használni vagy bármilyen figyelemelterelő tevékenységet végezni. Továbbá, lakott területen kívül három év alatti gyermekkel csak ülve lehetne utazni a közösségi közlekedési eszközökön. Az óvodák és iskolák környékén speciális „suli/ovi övezeteket” hoznának létre, ahol a sebességhatár 30 km/óra lenne, és a járművezetőktől fokozott óvatosságot várnának el, derül ki a telex.hu cikkéből.
Az autósokra vonatkozóan egységesítenék a sebességhatárokat.
Mint írják, autóutakon a jelenlegi 110 km/óra helyett akár 120 km/órás sebességhatárt is engedélyezhetne az út kezelője, míg autópályák bizonyos szakaszain akár 140 km/órás sebességet is megengednének. A teherautók, buszok és utánfutót vontató autók lakott területen kívül 90 km/órás sebességgel közlekedhetnének, szemben a jelenlegi 70 km/órával. A traktorok megengedett sebességét lakott területen kívül 60 km/órára emelnék, a villamosok pedig zárt pályán akár 70 km/órával is haladhatnának.
A tervezet szerint 14 év alatti kerékpárosok számára kötelezővé tennék a bukósisak viselését. A kerékpárosok járdán és gyalogos övezetekben legfeljebb 10 km/órás sebességgel közlekedhetnének, míg gyalogosokkal és kerékpárosokkal közös szakaszokon ez a határ 25 km/óra lenne. Az elektromos rollerekre vonatkozóan is részletes szabályozást vezetnének be a mai közlekedési szokásokhoz igazodva.
Fotó: Depositphotos
Az úgynevezett „cipzárelv” is bekerülne a KRESZ-be
Ez előírná, hogy amikor két forgalmi sáv közül az egyik megszűnik, az egyenesen haladó sávban közlekedőknek bizonyos esetekben be kell engedniük a megszűnő sávról érkező járműveket.
„Két érdekes szó is szerepel az erről szóló részben: az udvariasság és az előzékenység, amelyek nélkül ez az együttműködés nem elképzelhető, ugyanakkor sokszor egyik sem látható a gyakorlatban, mert a tolakodás a jellemzőbb.” – emeli ki a cikk.
Lakott területen belül kötelezővé tennék a tompított fényszóró használatát azoknál az autóknál, amelyek nem rendelkeznek nappali menetfénnyel.
A B-kategóriás jogosítvány megszerzésének költségeinek csökkentése érdekében bevezetnék a szimulátoros oktatást, amely a kötelező 29 gyakorlati órából legfeljebb hatot válthatna ki.
Emellett lehetőséget biztosítanának arra, hogy a tanulóvezetők családtagjaikkal gyakorolhassanak, bizonyos feltételek mellett. A hozzátartozónak legalább 10 éves jogosítvánnyal kell rendelkeznie, és nem követhetett el közlekedési bűncselekményt.
A felsoroltakon túl egy sor útfenntartókra vonatkozó szabályváltozás lehetősége is szerepel a hírportál birtokába került jelentésben, amelyek jellemzően a táblák és egyéb jelzések egységesítését célozzák meg.