Mi szél hozta Budapestre?
Ezúttal nem más, mint a nyereményjáték, de általában nagyon fontosnak tartom, hogy Budapesten személyesen megjelenjünk. Nem csak azért, hogy egy tevékenységét beszüntető légitársaság nyereményjátékát megmentsük, hanem hogy jelezzük, milyen fontos a magyar piac, hogy eljutassuk azt az üzenetet, hogy az USA felé nem kell többé átszállni.
Elég a közvetlen járat az igen erős versenyhez? A Lufthansa szinte a LOT bejelentésének másnapján menetrendbe állította napi 5. frankfurti járatát.
Igen, erős a verseny. Minden, hub-ján keresztül hosszú távot repülő légitársasággal versenyzünk. Lehet, hogy nem tartozunk a világ legnagyobbjai közé, de a régió legsikeresebbje vagyunk. Sikertörténetet azonban nem lehet pusztán az alacsony üzemanyagárra alapozni. Tudjuk, hogy vannak árérzékeny utazók, de utazási döntés a termék alapján is hozható. A mi termékünknek nincs alternatívája Budapesten. Szerintem egyik másik európai légitársaság sem döntött volna úgy, hogy itt állomásoztat egy gépet, legfeljebb frekvenciát növelnek, hogy javítsák a csatlakozási lehetőségeket. De óriási kihívás, hogy megértessük a fogyasztókkal, hogy ez egy egészen más színvonalú szolgáltatás. Nem véletlen nem egy Boeing 767-es, vagy valami kisebb repül majd, hanem egy naponta látható kész termékkel állomásozunk önöknél. Hisszük, hogy megfelelő menetrenddel az üzenet eljut az emberekhez, és felteszik maguknak a kérdést: miért kéne nekem átszállni, ha közvetlenül is elrepülhetek az USA-ba?
Minden bizonnyal végeztek piackutatást, de ha megengedi, miért nem a szintén Star Alliance-tag United által uralt Chicagóba repülnek nagyobb frekvenciával?
Természetesen felmértük a piacot. A számokat nézve New York sokkal népszerűbb. Szerintem az USA felé mindig több lesz a point-to-point utas, mint az ott átszálló. A hosszabb ottani átszállási idők, a belépési procedúrák miatt, ha például Seattle-be akarok repülni Európából, inkább keresek egy innen induló közvetlen járatot. Természetesen tárgyalásban állunk amerikai partnerekkel, hogy közös kód alatt repüljünk USA-beli járatokat.
Az eddigi foglalások alátámasztják a piackutatásaik eredményeit?
Minden a terveknek megfelelően alakul. Itteni partnereinktől tudjuk, hogy a magyarok szeretnek későn foglalni, nagyobb felívelésre az indulás előtti 3-4 hónapban számítunk.
Önök májustól Budapesten állomásoztatják egyik Dreamlinerüket. Mi történik, ha a hazai kereslet megnő, a madár elrepül?
Épp további négy Dreamlinerről tárgyalunk a gyártóval és lízingcégekkel. Három már jövőre megérkezik. A hálózatunkat nem a gépek jelenlegi számára építjük, ahogy a budapesti kapacitást sem tesszük függővé a varsóitól. Sőt, örömmel helyezünk ide még egy gépet, ha újabb úti célokat terveznénk.
Újabb úti célokat?
Mondjuk Ázsia felé...
Kína?
Vagy Dél-Korea. New Yorkhoz hasonlóan népszerű, de inkább a beutazó forgalomban. Sokan érkeznek onnan a régióba.
Jól ismert, megállapodott márka Magyarországon a LOT? Jogosan lehet az USA-ba indulók első választása?
Szerintem a lengyel márkákhoz tartozó magyar képzettársítások erősek. Bár lengyel légitársaság vagyunk, szeretnénk, ha magyarnak is tekintenének. Ezért mindent megteszünk. Nem véletlen toborzunk magyar személyzetet. De nem csak a Malév után a transzatlanti piacon maradt űrt akarjuk betölteni, vagy nemzeti légitársaságot pótolni. Ennél nagyobb terveink vannak: Közép Kelet-Európa nemzeti légitársaságává szeretnénk válni.