Közösségi kihívások

A „hagyományos” légitársaságok az emelkedő üzemanyagárak és az olcsó versenytársak szorításában csökkentik az utazási irodák jutalékát. Az internet, a virtuális utazási irodák térnyerése, az új értékesítési csatornák, a direkt-mail módszerek egyre jobban megnehezítik az utazásszervezők és a hagyományos elosztórendszerként működő utazási irodák dolgát egész Európában.

Felmérések figyelmeztetik az utazásszervezőket a változó demográfiai helyzet megkövetelte új üzletkötési és termékkialakítási stratégiák kidolgozására. Európa elöregedésével emelkedik a szenior utazók száma, de jelentősen megnőtt a „szinglik”, az egyszemélyes háztartásban élők és utazók aránya is. Megváltozott a fogyasztói magatartás is: egyre később foglalnak az ügyfelek, belföldi utak esetében akár egy nappal indulás előtt. Az európaiak rövidebb utakra indulnak, de évente akár többször is. Ez változást igényelne a szolgáltatóktól és az utazásszervezőktől is. A szállodák a trenddel szembe menetelnek az egyágyas felárak megkövetelésével. Az új építésű szállodáknál a szobák kialakításnál több rugalmasságra, több egyágyassá vagy családivá alakítható szobára lenne szükség. Kevés szervező szolgálja ki igazán a szenior réteg igényeit (háztól házig történő fuvarozás, csoportos utak esetén orvosi felügyelet megszervezése, fontos gyógyszerek házipatikája a csoportkísérőnél, megfelelő programok, diétás menük biztosítása).

A dinamikus csomagolás

Az internet közvetlen összeköttetést teremt a fogyasztó és a szolgáltató között az utazási irodák kihagyásával. Az utazásszervezők válaszaként született meg az új módszer, a „dynamic packing”, a rugalmas, testre szabott, építőkövekből összeállított kínálat. Ezt is az internet térhódítása teszi lehetővé. E műfajban élen járnak az ún. virtuális utazási irodák. Az Expedia például a kívánt célterületen foglalható szállodákról részletes, képes információt ad, közvetlen foglalást biztosít a légitársaságnál, az autókölcsönzőnél is. Az elutazás és a tartózkodás időpontja szabadon választható. Egyre több hagyományos utazási iroda is rendelkezik egyedi utak összeállítására és foglalására alkalmas számítógépes programmal. Az interneten történő egyéni foglalások lehetséges ellenszerének tűnik ez a megoldás. A külföldre utazó turistáknak az utazási irodán keresztül történő foglalás ugyanis több biztonságot, kártérítési lehetőséget nyújt.

A Travel Weekly brit szaklap egy internetes oktatásra szakosodott céggel szövetkezve online szemináriumot indított előfizetőinek, így segítve az ügynökségeket, hogy elsajátítsák azokat a módszereket, amelyekkel munkájukban előnyükre hasznosíthatják a világháló szolgáltatásait. A Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) szintén e-learning tanfolyamokat szervez a pultos szakemberek számára. Az osztrák Kleinwalsertal Turisztikai Marketing szervezet a Raiffeisen Bank támogatásával 700 szálláshelyen tart e-marketing témában szaktanácsadást.

Utazási irodák szorítóban

Az utazási irodáknak európaszerte gondjaik vannak a partneri jutalékkal, illetve a nagy foglalási rendszerek által felszámított illetékekkel is. Az üzleti utazások szervezői kemény versenytársra leltek az internetes, online üzemmódban dolgozó cégekben, amelyek az üdülőturizmus után most az üzleti utazók meg/és elhódításán fáradoznak. Egy brit felmérés szerint a gazdaság 1015 különféle területe közül a hagyományos utazási irodai tevékenység a befektetések megtérülése terén a 644. helyen található.

Bár az egész térség a német kiutazó forgalom visszaesése miatt szenved, a német utazási irodákban a hangulat visszafogott, de nem negatív. A kiutazásban sem minden ország sorolható a vesztesek közé: 2004 nyarán a török Riviéra nagyobb érdeklődést keltett, mint az előző év azonos időszakában. Az USA-ba való beutazás drágább, kényelmetlenebb és időigényesebb lett az új biztonsági intézkedések hatására, az érdeklődés mégis nőtt. A nyári forgalomrobbanás elmaradása miatt csekélyke nyereséggel kell beérniük az utazási irodáknak. A Lufthansa 0%-os províziója súlyos hátrányt jelent az utazásközvetítőknek, de most a Deutsche Bahn is bejelentette, hogy 2005-től egy harmadával csökkentené az utazásszervezők jutalékát. A Német Utazási Irodák Szövetsége (DRV) szívós védelmi harcot folytat. A kiutazás helyett a belföldi, németországi utak aranykora köszöntött be.

Kiútkeresés

Az utazási irodáknak – a csökkenő jutalékok és forgalom mellett – költségcsökkentésre kell törekedniük. A Thomas Cook Konszern változatlan bérek mellett hosszabb munkaidőt kíván bevezetni, és a 13. havi munkabér kifizetését a vállalat eredményeihez kötné. Ugyanakkor a hagyományos irodák csak akkor tarthatják fenn magukat az éleződő versenyben, ha munkatársaik szakértelme és elkötelezettsége nő. Esélyük csak olyan ajánlatok összeállításával lehet, amelyeket az egyéni utasok egyedül nem, vagy csak nagyobb nehézségek árán szervezhetnek meg maguknak. Ezért a csapatépítés technikái és módszerei, a specializálódást segítő tanfolyamok és a rugalmas munkaidő bevezetése minden utazási vállalkozásnál előtérbe kerülnek a jövőben.


Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről

Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről 

Az Emirates és a flydubai szolgáltatásai iránti erőteljes kereslet 36 százalékos utasszám-növekedést eredményezett egy év alatt.
Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában

Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában 

Megdöbbentő adatokat közölt az osztrák Wiener Zeitung friss beszámolója.
Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét

Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét 

A fejlesztéssel a cég az első olyan léginavigációs szolgáltató a világon, amely helyhez kötöttség nélkül tudja irányítani egy-egy repülőtér terminálforgalmát.
Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren

Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren 

A KLM a környezeti hatások csökkentése érdekében új módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során.
Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói

Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói 

Újra megjelennek Magyarországon a Google járgányai.
A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain

A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain 

A Lufthansa gazdasági okokból leállítja a fedélzeti értékesítést hosszú távú járatain.
Emirates és Visit Hungary megállapodás

Emirates és Visit Hungary megállapodás 

Az Emirates légitársaság együttműködési megállapodást írt alá a Visit Hungaryvel a Magyarországra irányuló beutazó turizmus fellendítése érdekében.
A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát

A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát 

A légitársaság már közvetlenül tájékoztatta azon érintett utasait, akik a weboldalon, illetve applikáción keresztül intézték foglalásukat.
Járattörlések a belgiumi repülőtéren

Járattörlések a belgiumi repülőtéren 

A közlekedési vállalatok szakszervezeteinek sztrájkja miatt közlekedési fennakadások és járattörlések várhatók április 29-én.
Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen

Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen 

A Ryanair már januárban azt javasolta, hogy az EU vezessen be alkoholkorlátozást a repülőtereken – közölte a CNN.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.