Felmérések figyelmeztetik az utazásszervezőket a változó demográfiai helyzet megkövetelte új üzletkötési és termékkialakítási stratégiák kidolgozására. Európa elöregedésével emelkedik a szenior utazók száma, de jelentősen megnőtt a „szinglik”, az egyszemélyes háztartásban élők és utazók aránya is. Megváltozott a fogyasztói magatartás is: egyre később foglalnak az ügyfelek, belföldi utak esetében akár egy nappal indulás előtt. Az európaiak rövidebb utakra indulnak, de évente akár többször is. Ez változást igényelne a szolgáltatóktól és az utazásszervezőktől is. A szállodák a trenddel szembe menetelnek az egyágyas felárak megkövetelésével. Az új építésű szállodáknál a szobák kialakításnál több rugalmasságra, több egyágyassá vagy családivá alakítható szobára lenne szükség. Kevés szervező szolgálja ki igazán a szenior réteg igényeit (háztól házig történő fuvarozás, csoportos utak esetén orvosi felügyelet megszervezése, fontos gyógyszerek házipatikája a csoportkísérőnél, megfelelő programok, diétás menük biztosítása).
A dinamikus csomagolás
Az internet közvetlen összeköttetést teremt a fogyasztó és a szolgáltató között az utazási irodák kihagyásával. Az utazásszervezők válaszaként született meg az új módszer, a „dynamic packing”, a rugalmas, testre szabott, építőkövekből összeállított kínálat. Ezt is az internet térhódítása teszi lehetővé. E műfajban élen járnak az ún. virtuális utazási irodák. Az Expedia például a kívánt célterületen foglalható szállodákról részletes, képes információt ad, közvetlen foglalást biztosít a légitársaságnál, az autókölcsönzőnél is. Az elutazás és a tartózkodás időpontja szabadon választható. Egyre több hagyományos utazási iroda is rendelkezik egyedi utak összeállítására és foglalására alkalmas számítógépes programmal. Az interneten történő egyéni foglalások lehetséges ellenszerének tűnik ez a megoldás. A külföldre utazó turistáknak az utazási irodán keresztül történő foglalás ugyanis több biztonságot, kártérítési lehetőséget nyújt.
A Travel Weekly brit szaklap egy internetes oktatásra szakosodott céggel szövetkezve online szemináriumot indított előfizetőinek, így segítve az ügynökségeket, hogy elsajátítsák azokat a módszereket, amelyekkel munkájukban előnyükre hasznosíthatják a világháló szolgáltatásait. A Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) szintén e-learning tanfolyamokat szervez a pultos szakemberek számára. Az osztrák Kleinwalsertal Turisztikai Marketing szervezet a Raiffeisen Bank támogatásával 700 szálláshelyen tart e-marketing témában szaktanácsadást.
Utazási irodák szorítóban
Az utazási irodáknak európaszerte gondjaik vannak a partneri jutalékkal, illetve a nagy foglalási rendszerek által felszámított illetékekkel is. Az üzleti utazások szervezői kemény versenytársra leltek az internetes, online üzemmódban dolgozó cégekben, amelyek az üdülőturizmus után most az üzleti utazók meg/és elhódításán fáradoznak. Egy brit felmérés szerint a gazdaság 1015 különféle területe közül a hagyományos utazási irodai tevékenység a befektetések megtérülése terén a 644. helyen található.
Bár az egész térség a német kiutazó forgalom visszaesése miatt szenved, a német utazási irodákban a hangulat visszafogott, de nem negatív. A kiutazásban sem minden ország sorolható a vesztesek közé: 2004 nyarán a török Riviéra nagyobb érdeklődést keltett, mint az előző év azonos időszakában. Az USA-ba való beutazás drágább, kényelmetlenebb és időigényesebb lett az új biztonsági intézkedések hatására, az érdeklődés mégis nőtt. A nyári forgalomrobbanás elmaradása miatt csekélyke nyereséggel kell beérniük az utazási irodáknak. A Lufthansa 0%-os províziója súlyos hátrányt jelent az utazásközvetítőknek, de most a Deutsche Bahn is bejelentette, hogy 2005-től egy harmadával csökkentené az utazásszervezők jutalékát. A Német Utazási Irodák Szövetsége (DRV) szívós védelmi harcot folytat. A kiutazás helyett a belföldi, németországi utak aranykora köszöntött be.
Kiútkeresés
Az utazási irodáknak – a csökkenő jutalékok és forgalom mellett – költségcsökkentésre kell törekedniük. A Thomas Cook Konszern változatlan bérek mellett hosszabb munkaidőt kíván bevezetni, és a 13. havi munkabér kifizetését a vállalat eredményeihez kötné. Ugyanakkor a hagyományos irodák csak akkor tarthatják fenn magukat az éleződő versenyben, ha munkatársaik szakértelme és elkötelezettsége nő. Esélyük csak olyan ajánlatok összeállításával lehet, amelyeket az egyéni utasok egyedül nem, vagy csak nagyobb nehézségek árán szervezhetnek meg maguknak. Ezért a csapatépítés technikái és módszerei, a specializálódást segítő tanfolyamok és a rugalmas munkaidő bevezetése minden utazási vállalkozásnál előtérbe kerülnek a jövőben.