Közösségi kihívások

A „hagyományos” légitársaságok az emelkedő üzemanyagárak és az olcsó versenytársak szorításában csökkentik az utazási irodák jutalékát. Az internet, a virtuális utazási irodák térnyerése, az új értékesítési csatornák, a direkt-mail módszerek egyre jobban megnehezítik az utazásszervezők és a hagyományos elosztórendszerként működő utazási irodák dolgát egész Európában.

Felmérések figyelmeztetik az utazásszervezőket a változó demográfiai helyzet megkövetelte új üzletkötési és termékkialakítási stratégiák kidolgozására. Európa elöregedésével emelkedik a szenior utazók száma, de jelentősen megnőtt a „szinglik”, az egyszemélyes háztartásban élők és utazók aránya is. Megváltozott a fogyasztói magatartás is: egyre később foglalnak az ügyfelek, belföldi utak esetében akár egy nappal indulás előtt. Az európaiak rövidebb utakra indulnak, de évente akár többször is. Ez változást igényelne a szolgáltatóktól és az utazásszervezőktől is. A szállodák a trenddel szembe menetelnek az egyágyas felárak megkövetelésével. Az új építésű szállodáknál a szobák kialakításnál több rugalmasságra, több egyágyassá vagy családivá alakítható szobára lenne szükség. Kevés szervező szolgálja ki igazán a szenior réteg igényeit (háztól házig történő fuvarozás, csoportos utak esetén orvosi felügyelet megszervezése, fontos gyógyszerek házipatikája a csoportkísérőnél, megfelelő programok, diétás menük biztosítása).

A dinamikus csomagolás

Az internet közvetlen összeköttetést teremt a fogyasztó és a szolgáltató között az utazási irodák kihagyásával. Az utazásszervezők válaszaként született meg az új módszer, a „dynamic packing”, a rugalmas, testre szabott, építőkövekből összeállított kínálat. Ezt is az internet térhódítása teszi lehetővé. E műfajban élen járnak az ún. virtuális utazási irodák. Az Expedia például a kívánt célterületen foglalható szállodákról részletes, képes információt ad, közvetlen foglalást biztosít a légitársaságnál, az autókölcsönzőnél is. Az elutazás és a tartózkodás időpontja szabadon választható. Egyre több hagyományos utazási iroda is rendelkezik egyedi utak összeállítására és foglalására alkalmas számítógépes programmal. Az interneten történő egyéni foglalások lehetséges ellenszerének tűnik ez a megoldás. A külföldre utazó turistáknak az utazási irodán keresztül történő foglalás ugyanis több biztonságot, kártérítési lehetőséget nyújt.

A Travel Weekly brit szaklap egy internetes oktatásra szakosodott céggel szövetkezve online szemináriumot indított előfizetőinek, így segítve az ügynökségeket, hogy elsajátítsák azokat a módszereket, amelyekkel munkájukban előnyükre hasznosíthatják a világháló szolgáltatásait. A Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) szintén e-learning tanfolyamokat szervez a pultos szakemberek számára. Az osztrák Kleinwalsertal Turisztikai Marketing szervezet a Raiffeisen Bank támogatásával 700 szálláshelyen tart e-marketing témában szaktanácsadást.

Utazási irodák szorítóban

Az utazási irodáknak európaszerte gondjaik vannak a partneri jutalékkal, illetve a nagy foglalási rendszerek által felszámított illetékekkel is. Az üzleti utazások szervezői kemény versenytársra leltek az internetes, online üzemmódban dolgozó cégekben, amelyek az üdülőturizmus után most az üzleti utazók meg/és elhódításán fáradoznak. Egy brit felmérés szerint a gazdaság 1015 különféle területe közül a hagyományos utazási irodai tevékenység a befektetések megtérülése terén a 644. helyen található.

Bár az egész térség a német kiutazó forgalom visszaesése miatt szenved, a német utazási irodákban a hangulat visszafogott, de nem negatív. A kiutazásban sem minden ország sorolható a vesztesek közé: 2004 nyarán a török Riviéra nagyobb érdeklődést keltett, mint az előző év azonos időszakában. Az USA-ba való beutazás drágább, kényelmetlenebb és időigényesebb lett az új biztonsági intézkedések hatására, az érdeklődés mégis nőtt. A nyári forgalomrobbanás elmaradása miatt csekélyke nyereséggel kell beérniük az utazási irodáknak. A Lufthansa 0%-os províziója súlyos hátrányt jelent az utazásközvetítőknek, de most a Deutsche Bahn is bejelentette, hogy 2005-től egy harmadával csökkentené az utazásszervezők jutalékát. A Német Utazási Irodák Szövetsége (DRV) szívós védelmi harcot folytat. A kiutazás helyett a belföldi, németországi utak aranykora köszöntött be.

Kiútkeresés

Az utazási irodáknak – a csökkenő jutalékok és forgalom mellett – költségcsökkentésre kell törekedniük. A Thomas Cook Konszern változatlan bérek mellett hosszabb munkaidőt kíván bevezetni, és a 13. havi munkabér kifizetését a vállalat eredményeihez kötné. Ugyanakkor a hagyományos irodák csak akkor tarthatják fenn magukat az éleződő versenyben, ha munkatársaik szakértelme és elkötelezettsége nő. Esélyük csak olyan ajánlatok összeállításával lehet, amelyeket az egyéni utasok egyedül nem, vagy csak nagyobb nehézségek árán szervezhetnek meg maguknak. Ezért a csapatépítés technikái és módszerei, a specializálódást segítő tanfolyamok és a rugalmas munkaidő bevezetése minden utazási vállalkozásnál előtérbe kerülnek a jövőben.


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.