Közösségi kihívások

A „hagyományos” légitársaságok az emelkedő üzemanyagárak és az olcsó versenytársak szorításában csökkentik az utazási irodák jutalékát. Az internet, a virtuális utazási irodák térnyerése, az új értékesítési csatornák, a direkt-mail módszerek egyre jobban megnehezítik az utazásszervezők és a hagyományos elosztórendszerként működő utazási irodák dolgát egész Európában.

Felmérések figyelmeztetik az utazásszervezőket a változó demográfiai helyzet megkövetelte új üzletkötési és termékkialakítási stratégiák kidolgozására. Európa elöregedésével emelkedik a szenior utazók száma, de jelentősen megnőtt a „szinglik”, az egyszemélyes háztartásban élők és utazók aránya is. Megváltozott a fogyasztói magatartás is: egyre később foglalnak az ügyfelek, belföldi utak esetében akár egy nappal indulás előtt. Az európaiak rövidebb utakra indulnak, de évente akár többször is. Ez változást igényelne a szolgáltatóktól és az utazásszervezőktől is. A szállodák a trenddel szembe menetelnek az egyágyas felárak megkövetelésével. Az új építésű szállodáknál a szobák kialakításnál több rugalmasságra, több egyágyassá vagy családivá alakítható szobára lenne szükség. Kevés szervező szolgálja ki igazán a szenior réteg igényeit (háztól házig történő fuvarozás, csoportos utak esetén orvosi felügyelet megszervezése, fontos gyógyszerek házipatikája a csoportkísérőnél, megfelelő programok, diétás menük biztosítása).

A dinamikus csomagolás

Az internet közvetlen összeköttetést teremt a fogyasztó és a szolgáltató között az utazási irodák kihagyásával. Az utazásszervezők válaszaként született meg az új módszer, a „dynamic packing”, a rugalmas, testre szabott, építőkövekből összeállított kínálat. Ezt is az internet térhódítása teszi lehetővé. E műfajban élen járnak az ún. virtuális utazási irodák. Az Expedia például a kívánt célterületen foglalható szállodákról részletes, képes információt ad, közvetlen foglalást biztosít a légitársaságnál, az autókölcsönzőnél is. Az elutazás és a tartózkodás időpontja szabadon választható. Egyre több hagyományos utazási iroda is rendelkezik egyedi utak összeállítására és foglalására alkalmas számítógépes programmal. Az interneten történő egyéni foglalások lehetséges ellenszerének tűnik ez a megoldás. A külföldre utazó turistáknak az utazási irodán keresztül történő foglalás ugyanis több biztonságot, kártérítési lehetőséget nyújt.

A Travel Weekly brit szaklap egy internetes oktatásra szakosodott céggel szövetkezve online szemináriumot indított előfizetőinek, így segítve az ügynökségeket, hogy elsajátítsák azokat a módszereket, amelyekkel munkájukban előnyükre hasznosíthatják a világháló szolgáltatásait. A Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) szintén e-learning tanfolyamokat szervez a pultos szakemberek számára. Az osztrák Kleinwalsertal Turisztikai Marketing szervezet a Raiffeisen Bank támogatásával 700 szálláshelyen tart e-marketing témában szaktanácsadást.

Utazási irodák szorítóban

Az utazási irodáknak európaszerte gondjaik vannak a partneri jutalékkal, illetve a nagy foglalási rendszerek által felszámított illetékekkel is. Az üzleti utazások szervezői kemény versenytársra leltek az internetes, online üzemmódban dolgozó cégekben, amelyek az üdülőturizmus után most az üzleti utazók meg/és elhódításán fáradoznak. Egy brit felmérés szerint a gazdaság 1015 különféle területe közül a hagyományos utazási irodai tevékenység a befektetések megtérülése terén a 644. helyen található.

Bár az egész térség a német kiutazó forgalom visszaesése miatt szenved, a német utazási irodákban a hangulat visszafogott, de nem negatív. A kiutazásban sem minden ország sorolható a vesztesek közé: 2004 nyarán a török Riviéra nagyobb érdeklődést keltett, mint az előző év azonos időszakában. Az USA-ba való beutazás drágább, kényelmetlenebb és időigényesebb lett az új biztonsági intézkedések hatására, az érdeklődés mégis nőtt. A nyári forgalomrobbanás elmaradása miatt csekélyke nyereséggel kell beérniük az utazási irodáknak. A Lufthansa 0%-os províziója súlyos hátrányt jelent az utazásközvetítőknek, de most a Deutsche Bahn is bejelentette, hogy 2005-től egy harmadával csökkentené az utazásszervezők jutalékát. A Német Utazási Irodák Szövetsége (DRV) szívós védelmi harcot folytat. A kiutazás helyett a belföldi, németországi utak aranykora köszöntött be.

Kiútkeresés

Az utazási irodáknak – a csökkenő jutalékok és forgalom mellett – költségcsökkentésre kell törekedniük. A Thomas Cook Konszern változatlan bérek mellett hosszabb munkaidőt kíván bevezetni, és a 13. havi munkabér kifizetését a vállalat eredményeihez kötné. Ugyanakkor a hagyományos irodák csak akkor tarthatják fenn magukat az éleződő versenyben, ha munkatársaik szakértelme és elkötelezettsége nő. Esélyük csak olyan ajánlatok összeállításával lehet, amelyeket az egyéni utasok egyedül nem, vagy csak nagyobb nehézségek árán szervezhetnek meg maguknak. Ezért a csapatépítés technikái és módszerei, a specializálódást segítő tanfolyamok és a rugalmas munkaidő bevezetése minden utazási vállalkozásnál előtérbe kerülnek a jövőben.


Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését

Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését 

A budapesti repülőtér a világ repülőterei között is egyedülálló ezen a téren.
Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál

Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál 

Delegáció miatt ideiglenes korlátozások és lezárások.
Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.