Malév: repülünk, továbbra is repülünk

De hogy mi lesz a neve, ki fektet bele, nem tudni. Semmi sem dőlt el. Mindesetre Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke szerint az átemeneti időszakot maguk mögött hagyva felépülhet egy új nemzeti légitársaság.

Meglehetős érdeklődés mellett, a kamerák kereszttüzében vázolták a bizonytalan helyzetű Malév jövőjét kedden, a Malév központjában. „Hungaroringes koromban találkoztam hasonló sajtóérdeklődéssel” - mondta el Berényi János hozzátéve: „A Malév felér egy Forma 1-el”. Utalva ezzel a cég jó hírnevére, de elismerve, a Malévnak is voltak hibái. Biztató kereskedelmi eredmények ellenére azonban semmi sem biztos, derült ki. Mint elhangzott: 2012 október 1-ig bő 750 ezer jegyzett foglalása van a légitársaságnak, javultak a bevételi és kihasználtsági mutatók.

A nehéz sorsú Malév

körül hétfőn forrt fel a talaj, amikor is az azt megelőzően stratégiailag kiemelt fontosságú vállalattá nyilvánított cég a hatályos csődvédelmi törvény értelmében csődvédelmet kapott, hitelezői nem indíthatnak ellene csődeljárást. Berényi szerint ez az eshetőség nem áll fenn, mivel a cég 60 milliárdos adósságát képes kezelni. (Emellett még ott van a Malév mintegy 100 milliárdnyi visszafizetendő állami támogatása.) „Tartozunk, de mindenki hisz bennünk" - biztatott Berényi János hozzátéve, hogy „dübörög a szekér”. Szerinte a jelenlegi üzleti modellel lehet a vállalatot jól működtetni; a Malév eredményeit Európa szerte elismerik. Mindezekre lehet építeni - véli Berényi.

Lehet építeni

azt az új nemzeti légitársaságot, mellyel kapcsolatban nem derült ki, hogy azt Malévnek hívják majd vagy másnak. Ahogy az sem volt világos, hogy csődbeviszik-e a vállalatot vagy sem. Mindenesetre kiderült: a kormány elkötelezett a nemzeti légitársaság mellett, annak fenntartásában, illetve hogy a csődvédelmi eljárás alatt is járnak a gépek. De, hogy meddig, arra Berényi János is bizonytalan választ adott. Az uniós döntés miatt állami támogatást többé nem kapó Malév pénze akár napokon belül elfogyhat, ha partnerei elkezdik előre elkérni az illetékeket, üzemanyagdíjakat. Utóbbiról ugyanakkor egy légitársasági forrásunk azt állítja, ez már gyakorlat több helyen, nem egy reptérre jelentős készpénzzel érkeznek a pilóták. Megerősítette ezt egy repülőtéri forrásunk is annyival pontosítva, hogy nem készpénzzel, hanem átutalással egyenlítik ki például a ferihegyi cehheket. Mindenestre a fenti helyzet miatt bármi megtörténhet és akkor a gépek, melyek további bérletéről a kedden hallottak értelmében sikerült a lízingcég ILFC-vel megállapodni Amszterdamban, akár a földön várhatják meg az újjászervezést, mit az a Boeing 767-es, amely évek óta a ferihegyi beton állandó „dísze”.

Arra a kérdésre, ha elfogy a pénz,

mi lesz, nem kaptunk egyértelmű választ a légitársaság működését illetően. Csupán az utasok nyugodhatnak meg, akik az IATA, biztosítók vagy utazási irodák révén mindenképp befizetett pénzükhöz jutnak. Azonban arra vonatkozóan, ha mégis megvalósul a legrosszab forgatókönyv, azaz már semmilyen külső segítségre támaszkodni nem tudó Malév képtelen fizetni, honnan lesz pénz megtudtuk: ha a Maléven múlik lesz, ezen dolgozik a vezetés. Kiderült: péntekig kell elkészíteni a cég likviditását megoldó tervet. A kormány továbbra is tárgyal a cég sorsáról, a sajtótájékoztatón megjelent vezetés tudósításunk idején is várja a tulajdonosi döntést.

Új lehetőség

A csődvédelmet Berényi egyfajta új lehetőségként éli meg, mely által „megnyílt a kapu egy eredményes újjászervezés előtt. Ha sikerül újjászervezni a céget, az a befektetők számára is vonzóbbá teheti, bár Berényi János nem zárta ki, hogy valaki akár az adósságával együtt megvegye a céget. „Kacsaként ugrott a vízbe” - mondta Berényi arra a pénteken napvilágot látott hírre, mely szerint a fapados spanyol Vueling veheti meg a céget. Ugyanakkor nem tartja kizártnak, hogy a korábban már kérőként megjelent Hainan visszatérjen tárgyalni. „De már ezzel is túl sokat mondtam” - tett hozzá, kiemelve, hogy ezen tárgyalásokról a tulajdonos állam jogosult nyilatkozni.

A Malév új üzleti modelljét

méltatta Hardy Mihály is, aki elmondta: a cég már letudta tartozásának egy jó részét, és további két év alatt szerinte a jelenlegi működés mellett a hátralévő elmaradásait is rendezni tudná. Ha Malév bedőlne, nem tudna senki egyből a helyére ugrani és átvenni például azt a 23 - zömében balkáni - járatot, mely a Malév közel 1,5 milliós ferihegyi átszálló forgalmának jelentős részét adja. Ez a légitársaság 3,2 milliós forgalmának majd fele, óriási kiesés lenne a Budapest Airportnak,. A válság miatti karcsúsítások miatt még a nagyok, mint a Lufthansa sem lennének képesek szabad kapacitásokat ide áthelyezni. A Turizmus Online úgy értesült, hogy a Wizz Air is legfeljebb egy gépet tudna áthelyezni a budapesti bázisra.


Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.