Malév: repülünk, továbbra is repülünk

De hogy mi lesz a neve, ki fektet bele, nem tudni. Semmi sem dőlt el. Mindesetre Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke szerint az átemeneti időszakot maguk mögött hagyva felépülhet egy új nemzeti légitársaság.

Meglehetős érdeklődés mellett, a kamerák kereszttüzében vázolták a bizonytalan helyzetű Malév jövőjét kedden, a Malév központjában. „Hungaroringes koromban találkoztam hasonló sajtóérdeklődéssel” - mondta el Berényi János hozzátéve: „A Malév felér egy Forma 1-el”. Utalva ezzel a cég jó hírnevére, de elismerve, a Malévnak is voltak hibái. Biztató kereskedelmi eredmények ellenére azonban semmi sem biztos, derült ki. Mint elhangzott: 2012 október 1-ig bő 750 ezer jegyzett foglalása van a légitársaságnak, javultak a bevételi és kihasználtsági mutatók.

A nehéz sorsú Malév

körül hétfőn forrt fel a talaj, amikor is az azt megelőzően stratégiailag kiemelt fontosságú vállalattá nyilvánított cég a hatályos csődvédelmi törvény értelmében csődvédelmet kapott, hitelezői nem indíthatnak ellene csődeljárást. Berényi szerint ez az eshetőség nem áll fenn, mivel a cég 60 milliárdos adósságát képes kezelni. (Emellett még ott van a Malév mintegy 100 milliárdnyi visszafizetendő állami támogatása.) „Tartozunk, de mindenki hisz bennünk" - biztatott Berényi János hozzátéve, hogy „dübörög a szekér”. Szerinte a jelenlegi üzleti modellel lehet a vállalatot jól működtetni; a Malév eredményeit Európa szerte elismerik. Mindezekre lehet építeni - véli Berényi.

Lehet építeni

azt az új nemzeti légitársaságot, mellyel kapcsolatban nem derült ki, hogy azt Malévnek hívják majd vagy másnak. Ahogy az sem volt világos, hogy csődbeviszik-e a vállalatot vagy sem. Mindenesetre kiderült: a kormány elkötelezett a nemzeti légitársaság mellett, annak fenntartásában, illetve hogy a csődvédelmi eljárás alatt is járnak a gépek. De, hogy meddig, arra Berényi János is bizonytalan választ adott. Az uniós döntés miatt állami támogatást többé nem kapó Malév pénze akár napokon belül elfogyhat, ha partnerei elkezdik előre elkérni az illetékeket, üzemanyagdíjakat. Utóbbiról ugyanakkor egy légitársasági forrásunk azt állítja, ez már gyakorlat több helyen, nem egy reptérre jelentős készpénzzel érkeznek a pilóták. Megerősítette ezt egy repülőtéri forrásunk is annyival pontosítva, hogy nem készpénzzel, hanem átutalással egyenlítik ki például a ferihegyi cehheket. Mindenestre a fenti helyzet miatt bármi megtörténhet és akkor a gépek, melyek további bérletéről a kedden hallottak értelmében sikerült a lízingcég ILFC-vel megállapodni Amszterdamban, akár a földön várhatják meg az újjászervezést, mit az a Boeing 767-es, amely évek óta a ferihegyi beton állandó „dísze”.

Arra a kérdésre, ha elfogy a pénz,

mi lesz, nem kaptunk egyértelmű választ a légitársaság működését illetően. Csupán az utasok nyugodhatnak meg, akik az IATA, biztosítók vagy utazási irodák révén mindenképp befizetett pénzükhöz jutnak. Azonban arra vonatkozóan, ha mégis megvalósul a legrosszab forgatókönyv, azaz már semmilyen külső segítségre támaszkodni nem tudó Malév képtelen fizetni, honnan lesz pénz megtudtuk: ha a Maléven múlik lesz, ezen dolgozik a vezetés. Kiderült: péntekig kell elkészíteni a cég likviditását megoldó tervet. A kormány továbbra is tárgyal a cég sorsáról, a sajtótájékoztatón megjelent vezetés tudósításunk idején is várja a tulajdonosi döntést.

Új lehetőség

A csődvédelmet Berényi egyfajta új lehetőségként éli meg, mely által „megnyílt a kapu egy eredményes újjászervezés előtt. Ha sikerül újjászervezni a céget, az a befektetők számára is vonzóbbá teheti, bár Berényi János nem zárta ki, hogy valaki akár az adósságával együtt megvegye a céget. „Kacsaként ugrott a vízbe” - mondta Berényi arra a pénteken napvilágot látott hírre, mely szerint a fapados spanyol Vueling veheti meg a céget. Ugyanakkor nem tartja kizártnak, hogy a korábban már kérőként megjelent Hainan visszatérjen tárgyalni. „De már ezzel is túl sokat mondtam” - tett hozzá, kiemelve, hogy ezen tárgyalásokról a tulajdonos állam jogosult nyilatkozni.

A Malév új üzleti modelljét

méltatta Hardy Mihály is, aki elmondta: a cég már letudta tartozásának egy jó részét, és további két év alatt szerinte a jelenlegi működés mellett a hátralévő elmaradásait is rendezni tudná. Ha Malév bedőlne, nem tudna senki egyből a helyére ugrani és átvenni például azt a 23 - zömében balkáni - járatot, mely a Malév közel 1,5 milliós ferihegyi átszálló forgalmának jelentős részét adja. Ez a légitársaság 3,2 milliós forgalmának majd fele, óriási kiesés lenne a Budapest Airportnak,. A válság miatti karcsúsítások miatt még a nagyok, mint a Lufthansa sem lennének képesek szabad kapacitásokat ide áthelyezni. A Turizmus Online úgy értesült, hogy a Wizz Air is legfeljebb egy gépet tudna áthelyezni a budapesti bázisra.


Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.
Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől 

Olyan lépést tett a Volánbusz, mintha náluk senkit nem érdekelné, hogy a főszezon közeledtével tömegközlekedési eszközzel is el lehessen érni hazánk nyári legfőbb turisztikai célpontját a főváros felől.
Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?