A tavalyi, kedvezőtlen makrogazdasági premisszák mellett (növekvő üzemanyagárak, infláció, árfolyamhatás és kamat) mellett az üzemi tevékenység 2011. évi eredménye a tervezetthez képest várhatóan 12,5 milliárd forinttal jobb: -39,9 milliárd forint helyett -27,4 milliárd forint. A 2011 végi részleges adósságkonszolidáció nyomán a MÁV Zrt. 2011. évi várható mérleg szerinti eredménye 13,96 milliárd forint.
2011-ben a vasúttársaság saját tőkéje közel 11 milliárd forinttal emelkedett.
A részleges adósságkonszolidáció révén a Kormány csökkentette adósságállományát, elsősorban a működési célú hitelek kiváltásával, amelynek nyomán növekedett a beruházási hitelek aránya. Mindez azt is eredményezte, hogy az állami kezességvállalású hitelek aránya jelentősen csökkent: a lehívott hitelállományból 2010-ben 63,8% volt állami kezességvállalás mellett felvett hitelek aránya, míg 2011-ben ez az összes hitel kevesebb mint fele, 48,4%.
A vállalatcsoport munkavállalói létszáma folyamatosan csökken: a 2010. évi 37 220 fős munkavállalói létszám 2011-re 36 745-re csökkent, miközben e létszámmal korábban külső vállalkozók által végzett feladatokat is házon belül lát el a cégcsoport. A házon belüli értéklánc megvalósításának egyik legfontosabb példája a visszaszervezett felsővezeték-karbantartás, amely 2012-től évi 2 milliárd forint megtakarítását teszi lehetővé. Továbbá, 2011-ben a MÁV pályakarbantartó és -javító leányvállalatai egyre fokozottabb mértékben a saját munkaerőt részesítették előnyben, mindez pedig jelentős mértékben járult hozzá az eredményszámokhoz.
Személyszállítás: több fizető utas és jobb ülőhely-kihasználtság
A vasúti személyszállítási teljesítmények tíz éves csökkenő tendenciája 2011-ben megfordult; az utasszám 2011-ben 3 %-al 137 millióról 142 millióra nőtt.
A személyszállítási leányvállalat teljesítményeit tekintve mindez azt jelenti, hogy míg a 2010. évi bázishoz képest 3,7%-al nőtt a vonatok száma, a fizető utasok 5,8%-al, az ülőhely-kihasználtság pedig 3,9%-al nőtt.
A MÁV-START Zrt. gazdálkodása 2011-ben kiegyensúlyozott képet mutat 2011-ben mintegy 4 milliárd forinttal növelte árbevételét (68 milliárdról 72,2 milliárd forintra), amelyben vezető szerepet játszott a fokozott jegyellenőrzés, a nemzetközi jegyáremelés és az életkorhoz kötött üzletpolitikai kedvezmény megszüntetése.
A három, a társaság által nem befolyásolható, eredményt csökkentő egyedi tétel (Budapest-bérlet kompenzációja, korábbi évek elmaradt költségtérítésének kezelése, és a csak részben megvalósult hitelkonszolidáció) hatását nem tekintve kedvezőbb a személyszállító vállalat eredménye a tervhez képest. A vállalat vezetése bízik abban, hogy ezen tételek idén megtérítésre kerülhetnek, és így tovább javulhat a MÁV-START eredménye.
Költséghatékonyabb vontatás és gépészeti szolgáltatások
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. a gazdasági válság hatására csökkenő áruszállítási vontatási igények mellett is megőrizte pozícióit azáltal, hogy a munkaerő-hatékonyság javítása, a vezénylés és a fordulótervezés központosításával a vontatási feladatokat a korábbinál kevesebb mozdonnyal oldotta meg. A költséghatékonysági intézkedéseknek köszönhetően a MÁV-TRAKCIÓ vontatási szolgáltatásait 2 milliárd forinttal olcsóbban nyújtotta legnagyobb partnere, a MÁV-START Zrt. részére, miközben adózás előtti eredménye nem csökkent.
2011 végétől a Rail Cargo Hungáriával megkötött hosszú távú vontatási együttműködés a korábbi éveknél kiszámíthatóbb gazdálkodást és kapacitástervezést tesz lehetővé.
A MÁV-GÉPÉSZET Zrt. gazdálkodása 2011-ben kiegyensúlyozott képet mutatott, a tervhez képest nagyobb, 52 millió forintos várható eredmény mellett. A MÁV-GÉPÉSZET bevételi szerkezete tavaly részben átstruktúrálódott: a jármű felújítási munkák egy része 2012-re ütemeződött át, míg ennek pénzügyi hatását ellensúlyozta a járműkarbantartásból származó bevételek növekedése.
Terven felüli eredmények a kisebb leányvállalatoknál is
Az előzetes eredmények szerint a pályakarbantartást, pályaépítést végző MÁVGÉP Kft. és MÁV FKG Kft. jelentősen növelte bevételét 2011-ben. A MÁV FKG nettó értékesítési bevétele a 2010. évi 8,1 milliárdról 13,8 milliárd forintra nőtt. A mintegy 700 főt foglalkoztató vállalkozás egy főre jutó nettó termelési értéke mintegy 44%-kal nőtt. A MÁVGÉP Kft. ugyancsak jelentősen, 9,4 milliárdról 13 milliárd forintra növelte nettó értékesítési árbevételét, míg az egy főre jutó nettó termelési érték 23%-al emelkedett.
A két vállalat a MÁV Zrt. vezetésének korábbi döntésének megfelelően 2012. február 29-én összeolvadt.
A MÁV Informatika Zrt. költségei felülvizsgálatát követően újraszervezte a folyamatait, amelynek nyomán alvállalkozói megbízásait jelentős mértékben csökkentette, így az ebből eredő megtakarítást érvényesítette a MÁV Csoport tagvállalatainak nyújtott szolgáltatások díjaiban is.
A mintegy 400 főt foglalkoztató Záhony-Port Zrt. 2011-ben 430 millió forinttal növelte árbevételét a 2010. évihez képest. Magyarország keleti tranzit kapuját kiszolgáló vállalat várható adózás előtti eredménye 176 millió forint, szemben a 2010. évi 39 millió forintos veszteséggel, köszönhetően annak, hogy Záhony-Port naturális teljesítményei a rakodás, logisztika és gépészeti szegmensekben egyaránt jelentősen meghaladták a terveket.