Nehéz most betörni a légi piacra - állítja a Wizz Air

A Wizz Airhez az elmúlt hetekben számos megkeresés érkezett, hogy kommentálja a magyar polgári légiközlekedést érintő híreket, közölte a Turizmus Online-nal a társaság.

A légitársaság általában nem foglal állást a versenytársakkal kapcsolatban, most azonban megosztották szakembereik véleményét a témában. A Wizz Air szerint sem a Sólyomról, sem a Hungarian World Airwaysről, sem más jövőbeni kezdeményezésről nem érdemes beszélni mindaddig, amíg valamelyikből tényleg légitársaság nem lesz. Sokkal inkább azokat a jelenségeket érdemes megvitatni, amelyek a jelenlegi kezdeményezések kapcsán kerültek napirendre.

Az induláshoz több tőke kell ma, mint néhány éve

Az újonnan induló légitársaságok túlnyomó többsége vagy soha nem száll fel vagy néhány éven belül csődbe megy. A csőd akkor éri el ezeket a vállalkozásokat, amikor nem tudják fizetni a számlákat és valamelyik a létfontosságú szolgáltatást biztosító partnerek közül úgy dönt, meghúzza a ravaszt.

A Wizz Airnek több tíz millió eurónyi tőkére illetve tőke jellegű finanszírozási formára volt szüksége ahhoz, hogy pénzügyileg kézben tartsa a kezdeti időszakot, mindezt akkor, amikor az európai gazdaság szárnyalt és feleannyiba sem került az olaj, mint ma. A jelenlegi gazdasági stagnálás, a magas olajárak és a légitársaságok közti sokkal erősebb verseny miatt a szükséges tőke még magasabb, mint néhány éve volt.

Akik nem rendelkeznek megfelelő tőkebefektetéssel, azoknak nincs reális esélyük bekerülni azon kevesek közé, akik nem mennek csődbe néhány éven belül. Az elmúlt években számos alultőkésített légitársaság ment csődbe. Minden ilyen esemény jelentős számú utasra van negatív hatással és bizonyosan aláássa a légiközlekedési piac iránti fogyasztói bizalmat, ezáltal gátolja az adott ország légiközlekedésének fejlődését és negatívan hat annak reputációjára is.

Gyengíti a versenyképességet az elavult flotta 

Egy elavult flotta kérdéseket vet fel a működési biztonság és a hatékonyság kapcsán. A pénzügyi források hiánya abban is megnyilvánulhat, hogy egy légitársaság elavult repülőgépek beszerzésére kényszerül. Egy 20-30 éves repülőgép fenntartási költsége sokkal magasabb, mint az olyan új repülőgépeké, mint amilyenek a Wizz Air jelenleg 3,8 éves átlagéletkorú Airbus A320-as flottáját is alkotják. A magas fenntartási költségek tovább gyengítik a versenyképességet.

Egy szék üzemeltetési költsége is magasabb, mint az új repülőgépek esetében, mivel az elavult technológia miatt az üzemanyag-fogyasztás is magasabb, ráadásul a régi gépeken kevesebb szék van a két osztályra bontott ülőhely elhelyezésnek köszönhetően. A régi gépek hajtóműve nagyobb zaj- és légszennyezést okoz, mint a nemrég kifejlesztett hajtóművek, amelyeket azzal a céllal terveztek, hogy kevesebb üzemanyagot fogyasszanak és kevesebb zajt bocsássanak ki. A magyar polgári légiközlekedésnek semmiképpen sem lehet érdeke, hogy az öreg és nem hatékony repülők üzemeltetéséről legyen ismert.

Változóban a hagyományos modell

Számos hagyományos légitársaság felismerte, hogy változtatniuk kell az üzleti modelljükön ahhoz, hogy megőrizzék versenyképességüket. Az Air France és a KLM nemrég vezette be a poggyászdíjat és tette fizetőssé az étkezést, ez utóbbit a lengyel LOT szintén bevezeti, míg a Lufthansa európai járatait átadta diszkont leányvállalatának, a Germanwingsnek. A nemzeti légitársaságok ezekkel a bátortalan lépésekkel próbálnak alkalmazkodni a megváltozott üzleti környezethez. A magasabb költségszintjük, amit részben az öregedő flottájuk tart magasan, nem eredményez alacsony viteldíjakat.

3 havi működéshez elegendő fedezet kell

A légiközlekedési hatóság jogi kötelezettsége ellenőrizni, hogy egy új légitársaság rendelkezik-e a működéshez szükséges műszaki és pénzügyi háttérrel. Pontosan a fent leírt kockázatok elkerülése vagy csökkentése végett a légitársaságokat felügyelő hatóság felelőssége megvizsgálni a légitársaság pénzügyi hátterét is. Az érvényben lévő szabályozás értelmében egy induló légitársaságnak három havi költség készpénzes fedezetével kell rendelkeznie. Ennek az előírásnak a célja, hogy védje az utasok érdekeit. Egy légitársaság váratlan bukását a felügyeleti hatóság által tanúsított kellő körültekintés akadályozza meg.

A fentiekkel kapcsolatban a Sólyom Airwayst is megkérdeztük, jelenleg reakciójukra várunk. 


A Wizz Air járatait is érinti a francia légiforgalmi irányítók sztrájkja

A Wizz Air járatait is érinti a francia légiforgalmi irányítók sztrájkja 

A munkabeszüntetés jelentős torlódást idézett elő az európai légtérben, ami késésekhez és járattörlésekhez vezetett.
E-bike beszerzési program turisztikai vállalkozások számára

E-bike beszerzési program turisztikai vállalkozások számára 

Turisztikai tevékenységet végző szervezetek és vállalkozások most akár 4,5 millió forint támogatást is kaphatnak elektromos rásegítésű kerékpárok beszerzésére.
Condor: járatindítás Frankfurt és Budapest között

Condor: járatindítás Frankfurt és Budapest között 

Az új járat része a légitársaság bővülő európai hálózatának, amely a német turisták körében népszerű városi desztinációkat célozza meg.
Bilbao, Wroclaw, Gdansk és Vilnius – egyvalami közös bennük

Bilbao, Wroclaw, Gdansk és Vilnius – egyvalami közös bennük 

Mind a négy izgalmas város már elérhető az ultrafapados légitársaság közvetlen járataival Budapestről.
Száz mozdonnyal erősít a MÁV

Száz mozdonnyal erősít a MÁV  

Ebből harminc már megérkezett.
Külföldre indul? Ne megszokásból vezessen!

Külföldre indul? Ne megszokásból vezessen! 

Tudnivalók, ha autóval indul útnak, és szeretné elkerülni a kellemetlen meglepetéseket.
Sűrítik a reptéri buszjáratokat a nyári csúcsidőszakban

Sűrítik a reptéri buszjáratokat a nyári csúcsidőszakban 

Sűrűbben járnak a repülőtéri BKK-járatok júliusban és augusztusban.
Emirates: nyári-téli újdonságok

Emirates: nyári-téli újdonságok 

A légitársaság újabb útvonalakon vezeti be a Prémium Turistaosztályt, és tovább bővíti menetrendjét a téli időszakra.
airBaltic: gyorsjelentés és egy új partnerség

airBaltic: gyorsjelentés és egy új partnerség 

A lett nemzeti légitársaság előzetes adatokat tett közzé a 2025 első féléves időszaki eredményeiről.
Ománi fapados járat úti céljai között szerepel Budapest

Ománi fapados járat úti céljai között szerepel Budapest 

A diszkont légitársaság vezére ezt a minap jelentette be.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.