Komoly szabályváltozások várhatók a légiközlekedésben

A HungaroControl légiforgalmi főosztályvezetője szerint bármi is történt a Malaysia Airlines Boeing 777-esével, komoly szabályváltozásokra kell majd számítani a légiközlekedésben. Az üggyel kapcsolatban az Aviation Week is azt írta, hogy szakértők a repülőgépek pontosabb nyomon követését sürgetik.

A szaklap cikkében kiemeli, két jeladó rendszer is van a repülőgépek fedélzetén, az egyik egy válasz-jeladó berendezés, a transzponder, amely a légiforgalmi irányítóknak sugároz jelet, amelyek egyebek mellett a gép helyzetét, repülési magasságát, a repülés irányát és sebességét jelentik. Emellett a gépen működik egy részben a karbantartáshoz használatos adatokat továbbító ACARS rendszer is. A Malaysia Airlines repülőgépének eltűnése azonban rámutatott, hogy ezek a rendszerek nem elég pontosak vagy megbízhatóak, ezért továbbfejlesztésük szükséges.

Mi lehet a megoldás?

Bakos József, a HungaroControl légiforgalmi főosztályvezetője az MTI-nek pénteken azt mondta: a légiforgalmi irányítást segítő mostani válaszadó rendszerek jól működnek, viszont kikapcsolhatóak, szemben az ACARS rendszerrel, ám ez a jel nem tartalmaz GPS-koordinátákat. A földrajzi pozíció hozzáadása az ACARS üzenethez azonban megoldás lehet.

További fejlesztési lehetőség a felderítési (radar) lefedettség javításában van, most ugyanis az óceánok felett nem minden ponton látszanak a gépek. A radarfedésből történő kilépést követően a pilóták az óceán feletti bizonyos pontokon áthaladva jelentéseket adnak az irányítóknak, amiből nyomon követhető a repülőgépek mozgása.

Tovább megy a találgatás    

A jelenlegi polgári felderítő rendszerek megfelelőek, ha a pilóták ki is kapcsolják a transzpondert, az elsődleges, katonai radaroknak látnia kell a repülőgépet. A polgári irányítás által használt radarok képét rögzítik, a katonait azonban nem minden esetben, így előfordulhat, a katonai szolgálatok nem követték megfelelő módon a gép utolsó pozícióját.

Ezzel kapcsolatban Bakos József elmondta: több olyan esemény is bekövetkezhet a fedélzeten, amely a jeladó berendezés kikapcsolásával jár, ez megszokott dolog, az eljárás része, viszont valamilyen jelnek mutatnia kellene arra, hogy tényleg baleset történt. Ha a gépet elrabolták, akkor viszont az a kérdés merül fel, hogy az eltérítők miért nem jelentkeztek.

Európában nem fordulhatna elő ilyesmi

Elmondása szerint Európában a hasonló esetek előfordulása szinte elképzelhetetlen, hiszen a polgári gépek mozgását mindenhol radarok segítségével követik a légiforgalmi irányítók, és ha a személyzet esetleg mégis megpróbálna "láthatatlanná válni", a nemzeti, illetve a NATO légvédelmi rendszerei biztosan észlelnék az elsődleges radarjeleket, ezért egy nagy utasszállító gép nagyon nehezen tűnhetne csak úgy el.

A főosztályvezető elmondta, hogy a HungaroControl által használt MATIAS légiforgalmi irányító rendszer például abban az esetben, ha egy irányítás alatt lévő repülőgép radarjele eltűnik a monitorról, az irányító előtt azonnal felugrik egy figyelmezető jelzés, amelyben az elveszett radarjel földrajzi koordinátái és az eltűnt repülőgép járatszáma jelenik meg. Ezen információk alapján a légiforgalmi irányítás azonnal megkezdheti a repülőgép felkutatásában közreműködő szervezetek riasztását.

Bakos József álláspontja szerint bármi is történt, a légiközlekedés egyes szabályait, eljárásait nagy mértékben meg fogják változtatni, amint kiderülnek a részletek. "Szeptember 11-e előtt senki sem gondolta volna, hogy egy gépet fegyverként lehet használni" - mondta.

Forrás: MTI


Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését

Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését 

A budapesti repülőtér a világ repülőterei között is egyedülálló ezen a téren.
Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál

Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál 

Delegáció miatt ideiglenes korlátozások és lezárások.
Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.