Komoly szabályváltozások várhatók a légiközlekedésben

A HungaroControl légiforgalmi főosztályvezetője szerint bármi is történt a Malaysia Airlines Boeing 777-esével, komoly szabályváltozásokra kell majd számítani a légiközlekedésben. Az üggyel kapcsolatban az Aviation Week is azt írta, hogy szakértők a repülőgépek pontosabb nyomon követését sürgetik.

A szaklap cikkében kiemeli, két jeladó rendszer is van a repülőgépek fedélzetén, az egyik egy válasz-jeladó berendezés, a transzponder, amely a légiforgalmi irányítóknak sugároz jelet, amelyek egyebek mellett a gép helyzetét, repülési magasságát, a repülés irányát és sebességét jelentik. Emellett a gépen működik egy részben a karbantartáshoz használatos adatokat továbbító ACARS rendszer is. A Malaysia Airlines repülőgépének eltűnése azonban rámutatott, hogy ezek a rendszerek nem elég pontosak vagy megbízhatóak, ezért továbbfejlesztésük szükséges.

Mi lehet a megoldás?

Bakos József, a HungaroControl légiforgalmi főosztályvezetője az MTI-nek pénteken azt mondta: a légiforgalmi irányítást segítő mostani válaszadó rendszerek jól működnek, viszont kikapcsolhatóak, szemben az ACARS rendszerrel, ám ez a jel nem tartalmaz GPS-koordinátákat. A földrajzi pozíció hozzáadása az ACARS üzenethez azonban megoldás lehet.

További fejlesztési lehetőség a felderítési (radar) lefedettség javításában van, most ugyanis az óceánok felett nem minden ponton látszanak a gépek. A radarfedésből történő kilépést követően a pilóták az óceán feletti bizonyos pontokon áthaladva jelentéseket adnak az irányítóknak, amiből nyomon követhető a repülőgépek mozgása.

Tovább megy a találgatás    

A jelenlegi polgári felderítő rendszerek megfelelőek, ha a pilóták ki is kapcsolják a transzpondert, az elsődleges, katonai radaroknak látnia kell a repülőgépet. A polgári irányítás által használt radarok képét rögzítik, a katonait azonban nem minden esetben, így előfordulhat, a katonai szolgálatok nem követték megfelelő módon a gép utolsó pozícióját.

Ezzel kapcsolatban Bakos József elmondta: több olyan esemény is bekövetkezhet a fedélzeten, amely a jeladó berendezés kikapcsolásával jár, ez megszokott dolog, az eljárás része, viszont valamilyen jelnek mutatnia kellene arra, hogy tényleg baleset történt. Ha a gépet elrabolták, akkor viszont az a kérdés merül fel, hogy az eltérítők miért nem jelentkeztek.

Európában nem fordulhatna elő ilyesmi

Elmondása szerint Európában a hasonló esetek előfordulása szinte elképzelhetetlen, hiszen a polgári gépek mozgását mindenhol radarok segítségével követik a légiforgalmi irányítók, és ha a személyzet esetleg mégis megpróbálna "láthatatlanná válni", a nemzeti, illetve a NATO légvédelmi rendszerei biztosan észlelnék az elsődleges radarjeleket, ezért egy nagy utasszállító gép nagyon nehezen tűnhetne csak úgy el.

A főosztályvezető elmondta, hogy a HungaroControl által használt MATIAS légiforgalmi irányító rendszer például abban az esetben, ha egy irányítás alatt lévő repülőgép radarjele eltűnik a monitorról, az irányító előtt azonnal felugrik egy figyelmezető jelzés, amelyben az elveszett radarjel földrajzi koordinátái és az eltűnt repülőgép járatszáma jelenik meg. Ezen információk alapján a légiforgalmi irányítás azonnal megkezdheti a repülőgép felkutatásában közreműködő szervezetek riasztását.

Bakos József álláspontja szerint bármi is történt, a légiközlekedés egyes szabályait, eljárásait nagy mértékben meg fogják változtatni, amint kiderülnek a részletek. "Szeptember 11-e előtt senki sem gondolta volna, hogy egy gépet fegyverként lehet használni" - mondta.

Forrás: MTI


Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.