Rövid idejű űrutazások jönnek

Az orosz űrkutatási hivatal visszaállítaná a rövid idejű, tíznapos űrutazásokat, de azt is tervezi, hogy 9 hónapra megnöveli a Nemzetközi Űrállomás legénységeinek tartózkodását.

Alekszej Krasznov, az ember vezette űrrepülőprogramok vezetője arról beszélt, hogy a Nemzetközi Űrállomást (ISS) célzó rövid "látogatások" 2017-nél, vagy 2018-nál nem korábban várhatók, amikor ismét repülni fognak az amerikai űrhajók. A rövid időtartamú repüléseket korábban a Mir orosz űrállomásra utazáskor és az ISS építése idején bonyolították. A Roszkoszmosz vezető munkatársa ezt azzal indokolta, hogy igény van az úgynevezett célzott űrutazásokra, amikor egy-egy szakember, tudós azzal a céllal indulna az űrállomásra, hogy 10 nap, vagy egy hónap alatt megvalósítsa programját és az eredményekkel visszatérjen a Földre.

Ebben az esetben a Roszkozmosz azon partnerei előtt nyílna sokkal nagyobb lehetőség, akik a hosszú távú, általában hat hónapos űrrepülés miatt nem tudnak a Nemzetközi Űrállomáson dolgozni. Ezzel egyidejűleg a meglévő tartalékokat még jobb kihasználása érdekében arra is gondoltak, hogy meghosszabbítják az "orbitális kiküldetések" időtartamát. Alekszej Krasznov elmondta, hogy a készülő új orosz űrhajó, a Szojuz-TMA-MS tovább tartózkodhat az űrben, mint a mostani Szojuz-TMA-M típus.

Azt is közölte, hogy évente így nem 4, hanem 3 hosszú távú repülést valósítanának meg és lehetőség nyílna a rövid idejű repülések végrehajtására is. – Azokkal az űrhajókkal, amelyek kollégáinknál megjelennek – mondta az orosz űrkutatási szakember. Az új Szojuz űrhajó felbocsátását 2015-re tervezik a Roszkozmosznál. A jelenlegi módosított változatánál a napelemek energiaátadását növelik, megváltoztatják a dokkoló-, és irányítómotorokat. Ennek köszönhetően az űrállomás megközelítését és a dokkolást akkor is végre lehet majd hajtani, ha az egyik motor felmondja a szolgálatot és az űrhajó akkor is le tud majd szállni, ha a motorok nem működnének. A Szojuz-TMA-MS-en új kommunikációs és iránymérőket helyeznek el, valamint új parancsnoki rádióvonalat, amely a műholdas rendszerek továbbította adatokat használja fel. A legnagyobb változás azonban a Szojuz irányító-és navigációs rendszerét érinti.

Az amerikai Lockheed Martin az Orion nevű ember vezette új űrhajó kifejlesztésén dolgozik. A NASA elképzelése szerint ez az űreszköz a távoli űrutazásokat szolgálná, például a Mars holdjaira indulnának az űrhajósok rajta, de szükség esetén a Nemzetközi Űrállomásra is eljuttatnák vele az asztronautákat. Ez utóbbi feladatot ugyanakkor inkább az üzleti alapon létrehozandó amerikai űrhajók hajtanák végre. Mások mellett az Sierra Nevada nevű cég 2016-ra meg akarja építeni a Dream Chaser (Álmot kergető) nevű hétszemélyes űrhajóját. A Boeing cég is dolgozik partnereivel a CST-100-as elnevezésű űrhajón.

Forrás: GyártásTrend


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.