Ryanair-Wizz Air: nemtelen küzdelem

Az utóbbi két hétben egymás kezébe adja a kilincset a budapesti Intercontinental szállodában a Malév „hagyatékáért” küzdő két fapados, a Ryanair és a Wizz Air, hogy aktuális terveiről beszámoljon. Ezúttal a Ryanairen volt a sor, egy nappal azt követően, hogy a Wizz Air bejelentette Debrecen-London Luton járatának júniusi megnyitását.

Kedden - immár negyedik alkalommal - az ír úr vagy helyettese, Michael Cawley ismét különgépen látogatott el hazánkba. A Boeing 737-800-as fél tizenkettőkor ért földet a Ferihegyen. Bizonyára a légitársaság 80, a téli időszakban épp pihenő gépéből akad egy-egy amelyiken az alkalmanként legfeljebb 10 fő idejön egy budapesti kora délutánra. (Létszám egy repülőtéri forrásunktól).

Óvónéni!

Ezúttal azért reptették ide magukat pár tonna kerozint elpöffentve a Ryanair vezetői, hogy elmondják: kedden hivatalosan is panaszt emeltek az EU-nál a Wizz Air ellen annak tulajdonosi szerkezete miatt. Mint Cawley elmondta: az uniós légitársaságok tulajdonosi szerkezetében többségében kell lennie az uniós polgároknak. Legfeljebb 49%-a tartozhat unión kívüli érdekeltségekhez.

Ez szerinte nem így van a Wizz Air esetében. Erre újabb bizonyítékokat is talált az ír „versenytárs”. Melyek, hogy a Wizz Air-t birtokló máltai trösztök élén álló, bizonyos Stuart Blackburn képviseli a nem európai tulajdonosokat. Arra vonatkozóan, hogy mire alapozzák feltevésüket, Michael Cawley nem kívánt érdemben válaszolni, csupán annyit közölt: Stuart Balckburn van a fa tetején, ezért okuk van feltételezni, hogy unión kívüli tulajdonosokat képvisel. Mint elmondta: információik megbízhatóak.

Te, hűtlen!

„Tulajdonosi szerkezete miatt a Wizz Air nem hű Magyarországhoz” - jelentette ki Cawley. „A múlt heti sajtótájékoztató alkalmával O'Leary által feltárt pénzügyi helyzete miatt sem” - tette hozzá. Szerinte a Budapest Airport-nak nem szabad egy ilyen „hűtlen és nem fenntartható” légitársaságra alapozni a fejlődését. Arra az újságírói kérdésre vonatkozóan, mely szerint hű lesz-e a 75%-os kihasználtságnál már járatot megszűntető Ryanair, Cawley úgy válaszolt, ha megy az üzlet, igen. Derűlátón megemlítette eddigi 45 ezer budapesti foglalásukat. A „fenomenális” foglalások alapján Michael Cawley esküdött: meglesz az ígért 2,4 millió utas idén.

De drágák!

A bizonyítékok felsorolását követően elmondta: a Ryanair a legjobb, legpontosabb, legolcsóbb. Olcsóságában nem csupán a Wizz Air-rel vetette össze a cég árait, hanem a több hub-bal rendelkező, full-service, Star Alliance-tag Lufthansa-val is, mely szerinte 4-5-ször magasabb árakat kínál, de a Wizznél is 45%-kal alacsonyabb.

Megtömjük a sajtó zsebét, fruttit szórunk a népnek

A hazai médiától meleget, de rengeteg hideget is kapó Ryanair képviseletében Cawley bejelentette: „Rendkívül jól jár velünk a sajtó.” Kijelentését a reklámköltés tervezett mértékére alapozza. Mint tájékoztatott: 250 ezer eurót költenek a nyomtatott sajtóban, 200 ezer eurót rádióban és tévében, további 50 ezer eurót online médiában hirdetésre.

A különgépes különítmény budapesti tartózkodása idején Cawley elmondása szerint 1000 ingyen jegyet osztott ki a légitársaság a West End bevásárlóközpontban a démosz kék ruhát viselő tagjainak. Az ingyen jegyben nincs benne a poggyász és helybíztosítás ára.

Kiderült: bár a Wizz Air debreceni bejelentése után vagyunk egy nappal, a Ryanair nem tervez konkrétan semmi hasonlót. Cawley azonban elmondta: „Örömmel repülünk bármely repülőtérre, feltételezve, hogy műszakilag megfelelnek.” És legyenek jó olcsók - tette hozzá. Nem magyar légitársaságként ugyanakkor a Ryanair nem tud rárepülni a Malév unión kívüli, kétoldalú egyezmények által szabályozott járataira, mivel arra a két ország csak saját országában bejegyzett légitársaságot jelölhet ki.

Kedvezménnyel kedveskedik?

Újságírói kérdésre reagálva, hogy kaptak-e jelentős kedvezményt Cawley elmondta, hogy a Budapest Airport által nyútjható, új járat indításáért járó, csúcsidőn kívül repülő kedvezményeket megkapták. Illetve említette az állítólag a kiesett Malév járatok helyén indítandó járatok után járó kedvezményt is. (Ez - tudtuk meg Hardy Mihálytól - nem konkrétan a Malévra vonatkozik, hanem olyan járatok nyitására, melyeket bármely más légitársaság megszüntetett.) Tehát, már nem volt szó a rejtélyes és nagy mértékű, külön kedvezményekről.

„Nem szeretnénk, ha a Budapest Airport megkülönböztetten bánna egy légitársasággal” - mondta. Visszavonultabban fogalmazott a vezérigazgató helyettese az állami támogatásról is. Elmondása szerint csak a már korábban is bejelentett 5 járatra kaptak marketingtámogatást a Magyar Turizmus Zrt-től. De továbbra is tárgyalásban vannak az illetékes minisztériumokkal, hogy a tevezett 32 járat hasonló támogatásban részesüljön. Ezekre Cawley bevallása szerint megvan a leszálláshoz szükséges résidő (slot) és a kettes terminálról üzemelnek majd. Ha 32 járatról összeségében ezeket bizonyosan nem is tudunk, annyit nem megerősített forrásból megtudtunk, hogy a pénteken már érkező, első Ryanair járatok a kettesre közlekednek.

„I gotta go” - Mennem kell - mondta Cawley egyik utolsó válasza tolmácsolása közepén, és kisvártatva távozott - mint mondta - tárgyalni a kormány és az MT Zrt. képviselőivel.

A Wizz Air magyar voltát korábban firtatta a török légügyi hatóság is, mely  2010 decemberében - értesüléseink szerint - figyelmeztette a fapados isztambuli jegyei árusításának felfüggesztésére, mivel a két ország közötti légügyi egyezmény miatt menetrendszerinti járatot nem üzemeltethetett volna Budapest és Isztambul között. Így lett a járat először az ellentmondásos állandó charter, majd felfüggesztették. Mivel a járat charterként üzemelt, arra jegyet a légitársaság nem értékesíthetett volna közvetlenül csak egy charter-gazda utazásszervező révén. A Wizz Air tulajdonosi szerkezete azért került ekkor elő, mert a két ország között hatályban lévő, kétoldalú légügyi egyezmény nem zárja ki egyik részről sem újabb légitáraságok bevonását, amennyiben azok a szerződő fél, vagy állampolgárainak tulajdonát képezik.


Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom

Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom 

Rekord utasforgalom várható az idei nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amelyre a Budapest Airport már tavaly ősszel megkezdte a felkészülést.
Új VIP terminál a máltai repülőtéren

Új VIP terminál a máltai repülőtéren 

4,5 millió eurós beruházással újult meg a máltai repülőtér VIP vendégterminálja.
Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá

Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá 

A felek egy gördülékeny foglalási rendszer kialakításán dolgoznak együtt.
Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága

Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága 

A francia légitársaság egymást követő ötödik évben lett a legjobb nyugat-európai légitársaság az utasok visszajelzése alapján készülő listán.
Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira

Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira 

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary élesen bírálta a Boeing gyártási gyakorlatát, miután lezuhant az Air India Dreamliner repülőgépe.
A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait

A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait 

A légitársaság a kialakult helyzet miatt július 3-tól szeptember 15-ig felfüggeszti ezeket a járatpárokat.
Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is

Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is 

MOL Limo: a hosszútávú belföldi bérlések legnépszerűbb célpontja a magyarok körében a Balaton.
Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján

Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján 

Immár tizedik alkalommal nyerték el az „Európa legjobb légitársasága” címet.
Emirates: új játékok, jobb repülési élmény

Emirates: új játékok, jobb repülési élmény 

A légitársaság a nyári iskolai szünetre időzítve új fedélzeti játék- és táskakollekciót vezet be a gyerekek számára minden járatán.
Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat

Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat 

A turistákat egyik görög szigetről a másikra szállító hidroplánokról van szó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.