Ryanair-Wizz Air: nemtelen küzdelem

Az utóbbi két hétben egymás kezébe adja a kilincset a budapesti Intercontinental szállodában a Malév „hagyatékáért” küzdő két fapados, a Ryanair és a Wizz Air, hogy aktuális terveiről beszámoljon. Ezúttal a Ryanairen volt a sor, egy nappal azt követően, hogy a Wizz Air bejelentette Debrecen-London Luton járatának júniusi megnyitását.

Kedden - immár negyedik alkalommal - az ír úr vagy helyettese, Michael Cawley ismét különgépen látogatott el hazánkba. A Boeing 737-800-as fél tizenkettőkor ért földet a Ferihegyen. Bizonyára a légitársaság 80, a téli időszakban épp pihenő gépéből akad egy-egy amelyiken az alkalmanként legfeljebb 10 fő idejön egy budapesti kora délutánra. (Létszám egy repülőtéri forrásunktól).

Óvónéni!

Ezúttal azért reptették ide magukat pár tonna kerozint elpöffentve a Ryanair vezetői, hogy elmondják: kedden hivatalosan is panaszt emeltek az EU-nál a Wizz Air ellen annak tulajdonosi szerkezete miatt. Mint Cawley elmondta: az uniós légitársaságok tulajdonosi szerkezetében többségében kell lennie az uniós polgároknak. Legfeljebb 49%-a tartozhat unión kívüli érdekeltségekhez.

Ez szerinte nem így van a Wizz Air esetében. Erre újabb bizonyítékokat is talált az ír „versenytárs”. Melyek, hogy a Wizz Air-t birtokló máltai trösztök élén álló, bizonyos Stuart Blackburn képviseli a nem európai tulajdonosokat. Arra vonatkozóan, hogy mire alapozzák feltevésüket, Michael Cawley nem kívánt érdemben válaszolni, csupán annyit közölt: Stuart Balckburn van a fa tetején, ezért okuk van feltételezni, hogy unión kívüli tulajdonosokat képvisel. Mint elmondta: információik megbízhatóak.

Te, hűtlen!

„Tulajdonosi szerkezete miatt a Wizz Air nem hű Magyarországhoz” - jelentette ki Cawley. „A múlt heti sajtótájékoztató alkalmával O'Leary által feltárt pénzügyi helyzete miatt sem” - tette hozzá. Szerinte a Budapest Airport-nak nem szabad egy ilyen „hűtlen és nem fenntartható” légitársaságra alapozni a fejlődését. Arra az újságírói kérdésre vonatkozóan, mely szerint hű lesz-e a 75%-os kihasználtságnál már járatot megszűntető Ryanair, Cawley úgy válaszolt, ha megy az üzlet, igen. Derűlátón megemlítette eddigi 45 ezer budapesti foglalásukat. A „fenomenális” foglalások alapján Michael Cawley esküdött: meglesz az ígért 2,4 millió utas idén.

De drágák!

A bizonyítékok felsorolását követően elmondta: a Ryanair a legjobb, legpontosabb, legolcsóbb. Olcsóságában nem csupán a Wizz Air-rel vetette össze a cég árait, hanem a több hub-bal rendelkező, full-service, Star Alliance-tag Lufthansa-val is, mely szerinte 4-5-ször magasabb árakat kínál, de a Wizznél is 45%-kal alacsonyabb.

Megtömjük a sajtó zsebét, fruttit szórunk a népnek

A hazai médiától meleget, de rengeteg hideget is kapó Ryanair képviseletében Cawley bejelentette: „Rendkívül jól jár velünk a sajtó.” Kijelentését a reklámköltés tervezett mértékére alapozza. Mint tájékoztatott: 250 ezer eurót költenek a nyomtatott sajtóban, 200 ezer eurót rádióban és tévében, további 50 ezer eurót online médiában hirdetésre.

A különgépes különítmény budapesti tartózkodása idején Cawley elmondása szerint 1000 ingyen jegyet osztott ki a légitársaság a West End bevásárlóközpontban a démosz kék ruhát viselő tagjainak. Az ingyen jegyben nincs benne a poggyász és helybíztosítás ára.

Kiderült: bár a Wizz Air debreceni bejelentése után vagyunk egy nappal, a Ryanair nem tervez konkrétan semmi hasonlót. Cawley azonban elmondta: „Örömmel repülünk bármely repülőtérre, feltételezve, hogy műszakilag megfelelnek.” És legyenek jó olcsók - tette hozzá. Nem magyar légitársaságként ugyanakkor a Ryanair nem tud rárepülni a Malév unión kívüli, kétoldalú egyezmények által szabályozott járataira, mivel arra a két ország csak saját országában bejegyzett légitársaságot jelölhet ki.

Kedvezménnyel kedveskedik?

Újságírói kérdésre reagálva, hogy kaptak-e jelentős kedvezményt Cawley elmondta, hogy a Budapest Airport által nyútjható, új járat indításáért járó, csúcsidőn kívül repülő kedvezményeket megkapták. Illetve említette az állítólag a kiesett Malév járatok helyén indítandó járatok után járó kedvezményt is. (Ez - tudtuk meg Hardy Mihálytól - nem konkrétan a Malévra vonatkozik, hanem olyan járatok nyitására, melyeket bármely más légitársaság megszüntetett.) Tehát, már nem volt szó a rejtélyes és nagy mértékű, külön kedvezményekről.

„Nem szeretnénk, ha a Budapest Airport megkülönböztetten bánna egy légitársasággal” - mondta. Visszavonultabban fogalmazott a vezérigazgató helyettese az állami támogatásról is. Elmondása szerint csak a már korábban is bejelentett 5 járatra kaptak marketingtámogatást a Magyar Turizmus Zrt-től. De továbbra is tárgyalásban vannak az illetékes minisztériumokkal, hogy a tevezett 32 járat hasonló támogatásban részesüljön. Ezekre Cawley bevallása szerint megvan a leszálláshoz szükséges résidő (slot) és a kettes terminálról üzemelnek majd. Ha 32 járatról összeségében ezeket bizonyosan nem is tudunk, annyit nem megerősített forrásból megtudtunk, hogy a pénteken már érkező, első Ryanair járatok a kettesre közlekednek.

„I gotta go” - Mennem kell - mondta Cawley egyik utolsó válasza tolmácsolása közepén, és kisvártatva távozott - mint mondta - tárgyalni a kormány és az MT Zrt. képviselőivel.

A Wizz Air magyar voltát korábban firtatta a török légügyi hatóság is, mely  2010 decemberében - értesüléseink szerint - figyelmeztette a fapados isztambuli jegyei árusításának felfüggesztésére, mivel a két ország közötti légügyi egyezmény miatt menetrendszerinti járatot nem üzemeltethetett volna Budapest és Isztambul között. Így lett a járat először az ellentmondásos állandó charter, majd felfüggesztették. Mivel a járat charterként üzemelt, arra jegyet a légitársaság nem értékesíthetett volna közvetlenül csak egy charter-gazda utazásszervező révén. A Wizz Air tulajdonosi szerkezete azért került ekkor elő, mert a két ország között hatályban lévő, kétoldalú légügyi egyezmény nem zárja ki egyik részről sem újabb légitáraságok bevonását, amennyiben azok a szerződő fél, vagy állampolgárainak tulajdonát képezik.


Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.