A naponta repkedő Starbucks-vezér csak egy a sok közül, akit nem érdekel a környezettudatosság

Nem fog a kávéóriás központjába, Seattle-be költözni az új vezérigazgató, Brian Niccol, hanem a heti öt napból minimum három alkalommal, magánrepülőgéppel érkezik majd kaliforniai otthonából munkahelyére, amit a cég fizet – ez is szerepel a szerződésében. De nem ő az egyetlen vezérigazgató, aki többezer kilométert ingázik otthona és munkahelye között, adta hírül az Index, amerikai forrásokra hivatkozva.

Azért is érdekes ez a megoldás, hiszen éppen ennek a kávésmultinak a csökkenő bevételei miatt mondott le nemrég a Starbucks vezetője, Laxman Narashiman, akinek helyét Brian Niccol, a Chipotle nevű mexikói ételt áruló gyorsétteremlánc vezetője vette át.

Brian Niccol, a Starbucks új vezérigazgatója
Brian Niccol, a Starbucks új vezérigazgatója
Fotó: YouTube

Mi fizetjük meg az árát

Arról nem beszélve, hogy a magángép használatának költségét valószínűleg beépítik a kávé és más termékek árába is – ahogy az több közösségi kommentben olvasható volt – azaz mi, „globális” fogyasztók álljuk a cégvezető nem egy szokványos utazási szokását.

Kávé-fronton már csak azért is figyelemre méltó ez a topmenedzsernek szóló különleges szolgáltatás, mert már hosszú évek óta környezetvédő valamint a fenntarthatóságban elöljáró cégekként hirdetik magukat. A műanyag elfelejtése, a papírpohár használata ennek csak kis szegmensét teszi ki. Közben fennen hirdetik - és most nemcsak a Starbucksról van szó – hogy a kávébabot emberséges körülmények között termesztik Afrikában, amint ez ma már a jobb specialty kávézóktól elvárható. Ez ugyanis része a modern, haladó gondolkodásnak, akárcsak a fenntarthatóság.

Repoharak, környezettudatos megoldások a kávézókban világszerte - csak éppen, ami mögötte van, az szennyezi a környezetet / Forrás: Depositphotos
Repoharak, környezettudatos megoldások a kávézókban világszerte - csak éppen, ami mögötte van, az szennyezi a környezetet / Forrás: Depositphotos

Sztárok, politikusok státusszimbóluma

Önmagában a magángép, akárhányszor veszik igénybe, megosztó. Annom 34 éve, amikor a Micsoda nő! című örökzöld filmet forgatták, a főszereplő milliomos – akit Richard Gere alakított – Vivianne kiasszonyt, azaz Julia Roberts-et magángéppel repítette a San Francisco-i operába. Csakhogy akkor még fel sem merült mindennek a környezetszennyező vonzata.

Köztudott, hogy a világmárkák milliárdos tulajdonosai és igazgatói gyakran használnak magángépeket, és a jövőben is fognak. Ugyanez vonatkozik a politikusokra is – akiknek költségeit sokszor a választók, az adófizetők állják. A magángép felsőbb körökben egyfajta státusszimbólum, a felső elit egyfajta megszokott utazási eszköze.

Környezetvédelem - magángéppel

A nagy környezetvédő hírében álló Leonardo DiCaprio szinte mindig magángéppel repül, mert már olyan népszerű és annyira fél az emberektől, hogy még napszemüvegben, szakállasan, baseball sapkában sem szeretne felszállni első osztályra, inkább mindig a tömegeket elkerülő megoldást választja. Az amerikai sztárok esetében szinte természetes manapság, hogy nem menetrendszerinti járattal utaznak, ez alól szinte egyedül Keanu Reeves a kivétel. Kylie Jenner, a világ talán leggazdagabb 30 év alatti hölgye saját magángépével repítette tavaly egy budapesti focimeccsre nagy szerelmét, a hollywoodi szívtipró Timothée Chalamet-t.

És az a sokak számára izgalmas hír is bejárta nemrégiben a világot, hogy a mai idők legnagyobb énekes sztárja, Taylor Swift világ körüli koncertjének tokiói helyszínéről vajon odaér-e szerelme és párja, Travis Kelce mindent eldöntő meccsére, az NFL-döntőjére Los Angeles-be? (Mindenki megnyugtatására: odaért, és szupersztár játékos szerelmével együtt ünnepelhette a Kansas City Chiefs győzelmét)

A párizsi olimpia idején pedig annyi magángép cikázott a francia légtérben, hogy külön reptérre terelték azokat, hiszen milliárdosok és világsztárok özöne gyűlt össze e nagy eseményre. Bár az olimpia szervezői fennen hirdették, hogy papírból csináltatták az ágyakat és spóroltak a légkondicionáláson is, sőt, a svédasztalos menü is állítólag a fenntarthatóság jegyében lett elkészítve, a légtér tudatos használata és a fenntartható utazás módja nem szerepelt a párizsi olimpia szervezőinek „étlapján”.

Forrás: Depositphotos
Forrás: Depositphotos

Topmenedzserek sem maradnak le a sztárok mögött légszennyezés terén

Visszatérve a Starbucks-hoz, a menedzsment nemcsak azt engedte meg, hogy Niccol 1600 kilométerre lakjon új munkahelyétől, és a magánrepülőgépet gyakran használhassa, hanem, ha a munkaidő után nem tud majd hazamenni, akkor a Seattle-ben való tartózkodását természetesen nagyvonalúan megtéríti a kávéóriás. A CNBS arra is felhívta a figyelmet, hogy Niccol szerződése növeli a szakadékot a magas rangú vezetők és az átlagos alkalmazott közötti jövedelmeket illetően.

A szóban forgó sztármenedzserhez hasonlóan, egyre több az úgynevezett szuperingázó vezérigazgató az üzleti világban, aki szinte a világ bármely pontjáról dolgozhat, - csak épp az irodába dollárezrekért szállítják - miközben a legtöbb helyen az alkalmazottaktól elvárják, hogy legalább heti három napot bent legyenek – hangsúlyozza a közlemény.

A terjedő magángéphasználat, ettől függetlenül, megállíthatatlannak tűnik. A milliárdosok száma nem csökken, ugyanakkor a légiközlekedésben gyökeres változások tapasztalhatók: míg az ötvenes-hatvanas években szinte kiváltság volt repülni, és még a turistaosztályon is olyan ellátást kaptak az utasok, mint ma a luxus gépek első osztályán, addig mostanra a repülés tömegközlekedési ágazattá vált, különösen a fapadosok betörése óta. Mindez független attól, ki hogyan vélekedik a környezetszennyezés veszélyeiről, a repülőgépgyártóknak és a légiközlekedési piac szereplőinek a forgalom növelése a közös érdekük.

 


Ünnepel a máltai turisztikai ágazat

Ünnepel a máltai turisztikai ágazat  

Különleges program keretében emlékeztek meg a Máltai Turisztikai Hivatal negyedévszázados fennállásáról.
Most ne szálljon vonatra Ausztria felé!

Most ne szálljon vonatra Ausztria felé! 

Ausztria-szerte heves esőzésekre és viharokra kell számítani, figyelmeztet közösségi oldalán az osztrák vasúti társaság, a ÖBB.
Újra a helyén a háromezer éves kancsó, amelyet egy óvodás összetört

Újra a helyén a háromezer éves kancsó, amelyet egy óvodás összetört 

Restaurálták és visszahelyezték eredeti helyére a haifai Hecht Múzeumba azt a több ezer éves korsót, amit augusztus végén véletlenül darabokra tört egy kisgyerek.
Két város, amely közül az egyik régi, a másik új kedvelt úti cél

Két város, amely közül az egyik régi, a másik új kedvelt úti cél 

Több ezerre tehető azon magyarok száma, akik az iskolakezdés helyett inkább repülőre szálltak és nyaralni mentek.
Szüreti élmények Bozcaadában

Szüreti élmények Bozcaadában 

Bozcaada, az Égei-tenger egyik legkedveltebb szigete, amely érintetlen strandjaival, egyedülálló életstílusával és ínycsiklandó gasztronómiájával varázsolja el a látogatókat, egyben Törökország fantasztikus bortúráinak is egyik ékköve.
Bezárja magyarországi képviseletét a DZT

Bezárja magyarországi képviseletét a DZT 

Ahol azonban bezárul egy ajtó, ott rögtön kinyílik egy másik - ami ez esetben is igaz.
Beszakadt a drezdai híd

Beszakadt a drezdai híd 

Öszeomlott Drezdában a Karola híd egy része, személyi sérülés nem történt.
Jövő tavasztól változások a Nagy-Britanniába utazók számára

Jövő tavasztól változások a Nagy-Britanniába utazók számára 

A tíz fontba kerülő engedély két évig vagy a kérelmező útlevelének lejártáig érvényes.
Horvátország továbbra is első számú úti cél

Horvátország továbbra is első számú úti cél 

Úgy tűnik, Horvátország verhetetlen a magyarok körében, közben az is kiderült, egyre több magyar nyaraló ül repülőre.
Minőségi szolgáltatásokra  szívesen költenek a magyarok

Minőségi szolgáltatásokra szívesen költenek a magyarok 

Tovább erősödött a már 2023-ban is érezhető trend: magasabb kategóriás szálláshelyek, 4-5 csillagos hotelek, ellátásban az all inclusive, de legalább a félpanzió az, amit legtöbben keresnek.

Interjú

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.
Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén

Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén 

A Klasszis TopDesign 2024 verseny egyik zsűritagja, Ariana Grüll a tavalyi versennyel kapcsolatos tapasztalatairól mesélt, és arról, hogy mit vár az idei pályaművektől.