A kínai származású amerikai Ieoh Ming Pei által tervezett üvegpiramist 25 évvel ezelőtti felavatásakor halottasháznak csúfolták, mára azonban Párizs egyik jelképévé vált, sokan csak emiatt a látványosság miatt látogatnak el a Louvre-ba. Építésekor a múzeumnak évi 3 millió látogatója volt, a piramist maximum 4,5 millió látogató fogadására tervezték, az elmúlt két évben a látogatottság viszont meghaladta a 9 milliót, azaz megtriplázódott az elmúlt 25 évben - hangsúlyozta Jean-Luc Martinez, a Louvre igazgatója párizsi sajtótájékoztatóján.
A nem tervezett siker miatt a piramis előtti téren a nap minden időszakában kígyózó sor áll, hétvégén általában négy órát kell várni a bejutásra, a földalatti csarnok pedig leginkább egy pályaudvarra emlékeztetett: hatalmas a zaj, nincs elég mosdó, ruhatár, csomagmegőrző, a látogatók a tömegben csak nehezen tudnak eligazodni a kiállítótermek felé.
Az igazgató örömét fejezte ki amiatt, hogy a Louvre-nak ekkorára nőtt a látogatottsága. "A közönségnek köszönhetően bármilyen kiállítást megengedhetünk magunknak, szabad kezünk van, és megvannak az anyagi eszközeink is hozzá" - hangsúlyozta Martinez. Példaként említette, hogy a jegybevétel 20 százalékát új műtárgyak beszerzésére fordítják.
Elmondta, hogy az elmúlt 25 évben teljesen megváltozott a látogatók összetétele, s emiatt is szükséges a tájékozódást az épületen belül egyszerűbbé tenni. A közönség 75 százaléka külföldi: a franciák után a legnagyobb számban az amerikaiak (14 százalék) érkeznek, az olaszok (5 százalék), a németek, a britek és a brazilok (4,2 százalék) előtt. A látogatók 60-70 százaléka először és a legtöbb esetben utoljára jár a Louvre-ban, a látogatók többsége családosan érkezik, az átlagéletkoruk pedig 37 év.
"Általában nem ez a képünk a múzeumról. A Louvre-ba nem a hagyományos közönség jár. Közben pedig a klasszikus műkedvelő látogatókat is ki kell szolgálni. Vagyis teljesen megváltozott mindaz, amit a látogatóknak nyújtanunk kell" - hívta fel a figyelmet Martinez.
Forrás: MTI