Néhány légitársaság nagyot nyer az orosz vízum-mizérián

Miközben Európa kormányai egyelőre vizsgálják, mit kezdjenek az orosz turistákra vonatkozó vízumkorlátozásos szankcióval, az ettől megrémült oroszok bármi áron útnak indulnak. 

Volodomir Zelenszkij ukrán elnök augusztus elején vetette föl egy amerikai lapnak adott interjúban, hogy újabb szankciós lehetőség lenne, ha az oroszok nem kaphatnának turistavízumot Európában. Eddig Finnország és Bulgária jelentette be, hogy felfüggeszti a turistavízumok kiadását az orosz állampolgároknak, igaz, utóbbi elsősorban a két ország közti kölcsönös diplomata-kiutasítások miatt. Szlovénia még vizsgálja a javaslatot, az uniós kormányfők pedig augusztus végén tárgyalnak erről. 

Ugyanakkor nem valószínű, hogy az erre vonatkozó uniós szavazáskor többséget kap a javaslat, jelenleg csak a balti államok, valamint Finnország, Lengyelország és Csehország támogatják - írta a Világgazdaság. A többség óvatos, egyelőre nem foglal állást. Németország, Franciaország és Olaszország nem látszik lelkesedni a tilalomért,  Magyarország csaknem biztosan elutasítja, és kevéssé valószínű, hogy a dél-eurevételópai országok többsége is támogatná, mivel jelentős bevételük van a turizmusból.

Az utazási korlátozásoktól tartó oroszok viszont lázas repülőjegy-vásárlásba kezdtek, amit az utazási irodák és a légitársaságok ki is használnak. Az Estravel észt utazási iroda szerint a repülőjegyárak az elmúlt időszakban a másfélszeresükre emelkedtek.

Az oroszországi nagyvárosokból különjáratok indultak Tallinnba és Helsinkibe, a Finnair és a Nordica (2015, az Estonian Air megszűnése óta az észt nemzeti légitársaság) komoly bevételtöbbletet szerzett az Oroszországból nyugatra tartó utasok számának megszaporodásával. A Nordica június közepén 50 százalékkal meg is emelte az árait. A Tallinn–Helsinki távolság (80 kilométer), a Tallinn–Riga távolság (280 kilométer) miatt az orosz turisták ezeket a vonalakat használják menekülő útvonalnak.

Ebből persze a nagyobb légitársaságok – például a Finnair, a Turkish Airlines vagy az SAS – is szépen profitálnak. A Finnair idei első féléves profitja 321,5 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbi szinthez képest.

A szállított utasszám ebben az időszakban több mint megötszöröződött, ezen belül az idei év második negyedében hétszer annyi utast szállítottak, mint 2021 hasonló periódusában.

A Turkish Airlines (a jövőben elnöki döntésre átnevezve Türk Hava Yollarira – THY) 2022 első felében 27 százalékkal növelte bevételeit, amelyek elérték a 7,6 milliárd dollárt. A Qatar Airways a 2021–2022-es pénzügyi évben 78 százalékkal, 14,4 milliárd dollárra növelte forgalmát. Még ennél is nagyobb, 100-250 százalékos árbevétel-növekedésről számolt be a Flydubai és az Emirates. Ebben fontos szerepet játszik, hogy az Oroszország és Nyugat-Európa közti utasforgalmat döntően Isztambul vagy Dubai érintésével bonyolítják le. nem véletlen, hogy a Wizz Air is bejelentette, hogy az ősztől Dubajból moszkvai járatokat indít. Szintén nagy nyertese a helyzetnek Szerbia, amely ugyancsak kiskaput kínál az uniós repülési korlátozások alól, tekintve, hogy az ide érkező oroszok - megfelelő vízum birtokában - utána már korlátozás nélkül utazhatnak Európában. Horvátországban például arról cikkeztek a lapok, hogy jelenleg több orosz turista van az országban, mint ukrán menekült. 

Forrás: Világgazdaság


airBaltic: gyorsjelentés és egy új partnerség

airBaltic: gyorsjelentés és egy új partnerség 

A lett nemzeti légitársaság előzetes adatokat tett közzé a 2025 első féléves időszaki eredményeiről.
Ománi fapados járat úti céljai között szerepel Budapest

Ománi fapados járat úti céljai között szerepel Budapest 

A diszkont légitársaság vezére ezt a minap jelentette be.
Egyszerűbb a 14 év alatti gyermekek utaztatása

Egyszerűbb a 14 év alatti gyermekek utaztatása 

Mostantól elegendő a gyermek diákigazolványának másolatát bemutatni – akár nyomtatott, akár digitális formában – a díjmentes jegyváltáshoz és az életkor igazolásához.
Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét

Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét 

A péntek hajnali járat kényszerleszállást hajtott végre Varsóban.
Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket

Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket 

A magyar fiatalok nemcsak álmodoznak, hanem tudatosan készülnek arra is, ha valami nem a tervek szerint alakul.
Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól

Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól 

A NAV felhívja a figyelmet a készpénzre is.
Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein

Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein  

Még vizsgálják a katasztrófa okait.
Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek

Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek  

Tizenegy balatoni állomáson a peronokat szektorokra osztják az utasok segítése érdekében.
Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak

Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak 

A Wizz Air ismét elnyerte a World Finance Sustainability Awards 2025-ös „Legfenntarthatóbb diszkont légitársaság” címét.
A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról

A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról 

A légitársasággal szemben azt követően indítottak vizsgálatot, hogy a hétfői Dubaj-Budapest járat törlése miatt több tucat magyar utas maradt ellátás nélkül a Közel-Keleten.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.