Húszéves a Csalagút

Két évtizeddel ezelőtt avatta fel II. Erzsébet angol királynő és Francois Mitterand francia elnök az Angliát Franciaországgal összekötő vasúti alagútrendszert. A Csalagútnak becézett építmény 18 év alatt termelte ki a beruházási költségeket, az utóbbi két év során már nyereséget hozott.

Az 50 kilométer hosszú Eurotunnel három alagútból áll, melyből kettőben a személy- és áruszállító vonatok közlekednek, az utóbbiak csak az éjszakai órákban, a harmadikat a karbantartók használják. A 775 méter hosszú vonatokat a legerősebb mozdonyok vontatják.

Az alagút kiépítésének ötlete első ízben 1802-ben merült fel, de a technikai nehézségeket annakidején nem sikerült megoldani, ezért abbahagyták a fúrásokat. A jelenlegi munkákat 9,4 milliárd dolláros költséggel tervezték, de a tényleges kiadások végül közel másfélszer ennyibe kerültek.

Az alagutakat az angol és a francia oldalról is fúrták egy időben és a mérnöki munka precizitását jelzi, hogy csupán néhány milliméter eltéréssel pontosan találkoztak. A munkákban a magyar Klados Gusztáv is részt vett, mint az egyik főépítésvezető.

A három alagútban 11 hatalmas méretű fúrópajzs dolgozott, ebből kettőt betemettek, mert kihozataluk többe került volna, mint az értékük.

A kiadások 18 év alatt megtérültek és az utóbbi két évben már nyereséges lett az üzemeltetés.

A forgalom megindulás után mindenki azt hitte, hogy a La Manche-csatornán közlekedő komp- és hajóstársaságok tönkre fognak menni, mert mindenki az alagút 37 perces vonatát veszi igénybe a hajók 80 perce ellenében. Ez nem következett be.

Az alagútban egyetlen komolyabb baleset történt: 2008-ban keletkezett tűz egy kigyulladt teherautó miatt, ennek következményeit néhány hét alatt tudták eltüntetni, emberéletben nem esett kár.

Az elmúlt 20 évben több mint 200 millió különböző nemzetiségű utast és több ezer tonna árut, elsősorban expressz küldeményeket szállítottak a Csalagúton. Érdekesség, hogy az utasok 85%-a angol volt, és csak 6%-uk francia.


airBaltic: gyorsjelentés és egy új partnerség

airBaltic: gyorsjelentés és egy új partnerség 

A lett nemzeti légitársaság előzetes adatokat tett közzé a 2025 első féléves időszaki eredményeiről.
Ománi fapados járat úti céljai között szerepel Budapest

Ománi fapados járat úti céljai között szerepel Budapest 

A diszkont légitársaság vezére ezt a minap jelentette be.
Egyszerűbb a 14 év alatti gyermekek utaztatása

Egyszerűbb a 14 év alatti gyermekek utaztatása 

Mostantól elegendő a gyermek diákigazolványának másolatát bemutatni – akár nyomtatott, akár digitális formában – a díjmentes jegyváltáshoz és az életkor igazolásához.
Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét

Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét 

A péntek hajnali járat kényszerleszállást hajtott végre Varsóban.
Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket

Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket 

A magyar fiatalok nemcsak álmodoznak, hanem tudatosan készülnek arra is, ha valami nem a tervek szerint alakul.
Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól

Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól 

A NAV felhívja a figyelmet a készpénzre is.
Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein

Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein  

Még vizsgálják a katasztrófa okait.
Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek

Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek  

Tizenegy balatoni állomáson a peronokat szektorokra osztják az utasok segítése érdekében.
Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak

Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak 

A Wizz Air ismét elnyerte a World Finance Sustainability Awards 2025-ös „Legfenntarthatóbb diszkont légitársaság” címét.
A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról

A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról 

A légitársasággal szemben azt követően indítottak vizsgálatot, hogy a hétfői Dubaj-Budapest járat törlése miatt több tucat magyar utas maradt ellátás nélkül a Közel-Keleten.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.