Turizmusonline.hu felmérés: Hogy látják a helyzetet a munkaadók?

Megkérdeztük a hazai turisztikai, vendéglátós szektor területén működő hazai cégek munkaadóit, munkavállalóit, hogyan látják jelenlegi helyzetüket, ez évi kilátásaikat.

Felmérésünk ugyan nem reprezentatív jelleggel készült, azonban örömmel tapasztaltuk, milyen sokan küldték vissza az anonimitást biztosító kérdőíveket, amelyeket a turizmusonline.hu oldalunkon osztottunk meg: a munkadók közül 258-an, a munkavállalók köréből pedig  526-an töltötték ki, így jelentős mintavétel alapján dolgozhattunk, és ez alapján adhatjuk közre az eredményeket.

Az adatok kiértékelésével, és mostantól folyamatos közlésével az a célunk, hogy mind a szakma képviselőit, mind a szektor döntéshozóit és érdekképviseleti szerveit segítsük abban, amint lecseng a harmadik hullám, a legjobb, leghatásosabb módon történhessen minden területen az újranyitás. A munkaadói és munkavállalói oldal pedig ismerje meg jobban egymás igényeit, elvárásait annak érdekében, hogy sikeres legyen köztük az együttműködés.

Most első körben a munkaadóktól érkezett válaszok alapján mutatjuk meg a kiértékelt adatokból nyert főbb információkat.

Kik töltötték ki a kérdőívet?

A munkaadók köréből a legtöbb válaszadónk szállásadó volt, őket követik az utazásközvetítők és sok rendezvényszervező is visszaküldte a kitöltött kérdőívet. (1. chart)

A válaszadó munkaadók közül legtöbben, 52,3%-uk vidéken, kisvárosban működtetik vállalkozásukat, a fővárosban 30,2 %-uk, egyéb nagyvárosban 17,4 %. (2. chart)

 

Melyek a legfőbb jellemzők az első és második hullám idején?

A válaszokat visszaküldök közül a legtöbb vállalkozás némi változásokkal ugyan, de ma is működésképes. Sajnos, a létszámleépítés is jellemző sok esetben, pedig próbálták a munkaadók menteni dolgozóikat, hiszen sokan bértámogatást is igényeltek, amelyek sokszor több hónapnyi késéssel érkeznek. A távmunka - mind a vendéglátás, mind a szállodaipar, mind a rendezvenyszervezés, valamint utaztatás területén  - sajnos nem jellemző, hiszen sok esetben kivitelezhetetlen, ezért a legtöbb helyen nem is alkalmazzák. Hitelmoratóriumot a legtöbben nem kértek - így nem is kaptak, és ami biztató a jövőre nézve: csődvédelmet is csak kevesen igényeltek, így talán még menthetők a hazai Horeca-szektorban és utaztatási szektorban jelen lévő vállalkozások. (3. chart)  

 

 

Mi a helyzet újraindításkor?

Szerencsére a válaszadó munkaadók jelentős többsége (94,2%) azt válaszolta, hogy igen, amint lehetséges, újraindítja a vállalkozását. (4. chart)  

 

Az is biztató, hogy sok munkavállaló szeretné visszavenni korábbi alkalmazottait (67,1 %), azonban 35,3 százalékuk bizonytalan abban, hogy a régi alkalmazottak vajon visszatérnek-e hozzájuk, 5 %-nak viszont mindegy, hogy régi vagy új alkalmazott érkezik - csak jöjjön, amikor már majd lehet. (5. chart)

A válaszadók legmagasabb számban (33,3 %) abban is bizonytalanok, hogy találnak-e az adott feladatra megfelelően képzett munkavállalót. (6. chart)

 

Azonban az súlyos, figyelmeztető jel, hogy az ágazat munkaadói közül a többség (40,7%) kevesebb, mint két hónapnyi tartalékkal rendelkezik, vagyis ha addig nem történik pozitív változás újraindulás terén, akkor nincs tovább, sokan végleg le kell húzzák a rolót, kikerülhet a tábla: „Zárva”. (7.) 

 

Végül pedig az is kiderült kérdőívünk összegzése alapján, hogy a munkaadók többsége (37,2 %) azzal is tisztában van, ha meg tudja őrizni vállalkozását, és nyithat a korlátozások feloldása után, egész másképp felépített, más módon működő vállalkozást tud majd vezetni, mert a régi, bevált üzemeltetési mód már nem alkalmazható. (8. chart)

 

És akkor jöhet a bónusz?

Most pedig mind a kérdőívet beküldők, mind az értékelést végigolvasók körének felajánljuk, hogy a korábban meghirdetett két nyereményt kisorsoljuk azok körében, aki a következő LINKRE kattintva kitölti nevét, e-mail címét.

Egy-egy Karrier coaching csomagot sorsolunk ki: a munkaadók és a munkavállaók köréből, amelyet a Business Drive Hungary Kft. ajánlott fel.

Vezetői coaching: A coaching folyamat során igyekszünk feltárni a vezető látható és rejtett erőforrásait, felhasználva személyes fejlődésük, magabiztosságuk és teljesítményük növelésére. Személyre szabottan nyújt segítséget.

Karrier coaching: Sok mindennek kell a tudatában lennünk ahhoz, hogy rátaláljunk a nekünk való munkára és el is nyerjük azt. Ebben fognak segíteni.

Visszaküldési határidő: 2021. március 26.

A két nyertest emailben értesítjük, és a turizmusonline.hu oldalon is közzétesszük. 

Ezúton is köszönjük a közreműködésüket és a felajánlást!

 

 

Forrás: Turizmus Online


Gyógyvizek birodalma – Hogyan újulhat meg a magyar termálturizmus?

Gyógyvizek birodalma – Hogyan újulhat meg a magyar termálturizmus? 

A gyógy- és termálturizmus egyre fontosabb szerepet tölt be, ugyanakkor számos kihívással is szembesül, mint a fenntarthatóság, a piaci elvárások, az orvosi validáció, a vendégigények és a nemzetközi versenyhelyzet.
Jön a VéNégy Fesztivál

Jön a VéNégy Fesztivál 

Július első napjaiban, Nagymarosnál.
Javult a természetes fürdővizeink minősége

Javult a természetes fürdővizeink minősége 

A 2024-ben 288 természetes fürdővizet tartottak nyilván Magyarországon. Ezek közül 193 kiváló, 58 jó és 4 tűrhető minősítést kapott.
Itt a friss TKI index

Itt a friss TKI index 

2025. májusban a turisztikai cégek 70 százalék szolgáltatási árainak növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan az előző év azonos időszakához mérten.
Határon átívelő turisztikai egyesület született

Határon átívelő turisztikai egyesület született 

Megalakult a Fernenet – új határon átnyúló turisztikai egyesület a Fertő-tó térségében.
Életműkiállítás a belvárosi galériában

Életműkiállítás a belvárosi galériában 

Grandiózus életműkiállítással indítja útjára a nyarat a Virág Judit Galéria.
Megújult a legendás gemenci kőkereszt

Megújult a legendás gemenci kőkereszt 

A település központi részén, az árvízvédelmi töltés mellett, az egykori keselyűsi csárda előtt álló emlékművet bárki megcsodálhatja.
Indul a Muslinca Bringakör

Indul a Muslinca Bringakör 

A Muslinca Bringakör egy ingyenes, játékos, felfedező jellegű kerékpáros kihívás.
 Érdekes belföldi úti célok a hosszú hétvégén

Érdekes belföldi úti célok a hosszú hétvégén 

Siófok a legnépszerűbb pünkösdi úti cél belföldön az egyik szállásfoglaló portál friss foglalási adatai szerint a közelgő hosszú hétvégén.
Közel félezer pályázat az idei Virágos Magyarország versenyen

Közel félezer pályázat az idei Virágos Magyarország versenyen 

Az országos környezetszépítő verseny legnépszerűbb kategóriái 2025-ben az Év főtere és az Év fasora.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.