Folytatódik: Zsidai versus Hamvas

"A Dining Guide-on megjelent, a vendéglátás globális és helyi kihívásaival, és az előttünk álló bizonytalan hónapokkal kapcsolatos szakmai véleményemhez kapcsolódóan Hamvas Zoltán barátom és kollégám jelentetett meg magánvéleményt, melyből úgy tűnhet, mintha valami konfliktus lenne a háttérben, pedig valójában két különböző dologról beszéltünk" - áll Zsidai Roy közleményében.

 "Az interjúban az éttermek életében zajló globális folyamatokról írtam és nem konkrét magyar éttermekről.

- Nekünk is van házhozszállítást kiegészítésként végző éttermünk (pl. Jamie Oliver’sPizzeria, és hamarosan indul a Jamie Oliver’s Italian is) és mi is előkészítettük azt a „dining-kit” jellegű félkész étel házhozszállítást, mely esetében pár perc konyhai munkával magas minőségű ételt lehet otthon az asztalra varázsolni. Mi ezt a karantén alatt nem indítottuk el, mertcsak egy résigényt elégít ki a klasszikus meleg étel házhoz szállításhoz képest, mely a házhozszállítás piac 99%-a, és nem láttuk biztosítottnak ennek alapvető piaci feltételét: a kellő keresletet.

- A házhozszállítás egy klasszikus étteremnek csak kiegészítő szolgáltatása lehet, önmagában azt nem tartja el, valódi éttermi vendéglátás nélkül nem fenntartható, és hosszú távon kannibalizálja az éttermi piac egyes szegmenseit, melynek sok kollégánk eshet áldozatául az évek során. Étteremtulajdonosként, gasztronómiai szakmai szervezeti vezetőként aggódom, hogy valódi éttermek és szakemberek áldozatul ne essenek a házhozszállításnak, a házhozszállító cégeknek és hosszú távon a robotok által gyártott ételeknek.

- Örülök, hogy Zoltán és pár más kollégánk sikeres házhozszállítást folytat a karantén alatt, de ez rendszer szinten nem tartja el az étterempiacot.

- A házhozszállítás világszerte valódi igényt elégít ki, de globálisan messze vagyunk attól, hogy ennek a hosszú távon fenntartható modelljét megtalálja a szakma. A házhozszállítás valódi nyertesei a karantén alatt Budapesten a McDonald’s és a KFC voltak. Az éttermekért és a gasztronómiáért rajongóként ennek a trendnek nem tudok örülni, az ilyen gyorséttermekben előállított ételeket várhatóan 5-10 éven belül gépek fogják gyártani és nem emberek. A jótékonykodás cégünk és családunk életének része közel 4 évtizede, folyamatosan jótékonykodunk, számos, főleg gyermekeket támogató szervezettel dolgozunk együtt, például az UNICEF-fel, az Autistic Arttal, a Bátor Táborral és legintenzívebben a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálattal, melynek keretein belül négy hátrányos helyzetű kisgyermek oktatását támogatjuk egyetemi diplomájuk megszerzéséig – ez egy minimum 10 éves vállalás, válságtól függetlenül. Jelenleg is havi fix összeggel segítjük ezeket a családokat, hogy gyermekeik azonos eséllyel induljanak és magasabb szintű oktatásban részesülhessenek a segítségünk által.

- A márciusi járványügyi lezáráskor is jótékonykodtunk, ahogy számos étterem is árukészletét eljuttatta például idős otthonokba, gyermekotthonokba, mi is így tettünk.

-A Bocuse D’Or Akadémia –Metro –Dining Guide jótékonysági akciója volt a számomra ismert legjobb és minta értékű akció, ahol akadémiánk séfjei a munkájukkal, a Metro pedig a helyszínnel és alapanyagokkal támogatta a jótékonysági főzést. Amikor pl. a DHL, az Amazon, vagy a Netflix kétszámjegyű növekedést ér el a karantén miatt, akkor nem gondolom, hogy az árbevételük 99-100%-t elvesztő éttermeknek kellene az utolsó tartalékaikat feléljék. Annak ellenére, hogy van, aki ezt megteheti, talán nem szabadna, hogy ez legyen az elvárás.

- Ilyen példátlanul válságos helyzetben az éttermek úgy tehetik a legtöbbet munkahelyeik közép-hosszú távú megtartása érdekében, ha életben maradnak és képesek a most következő hosszú veszteséges hónapokat finanszírozni. Állításom az éttermekért való aggódásból fakad. Nem tartom szerencsésnek, ha pont a legérzékenyebb, legjobb éttermeknek fogynak el a tartalékaik idő előtt és tűnnek el a piacról. Most összefogásra és kölcsönös támogatásra van szükségünk –részemről próbálom a makrogazdasági, pénzügyi, stratégiai tanácsadói tudásomat megosztani étteremtulajdonos kollégáimmal, hogy ezzel segítsem minél többünk túlélését.

Remélem, hogy a következő hónapokban intenzív szakmai műhelymunka és viták során sikerül számos kulcskérdést megoldanunk az éttermek túlélése és hosszú távú virágzása érdekében - olvasható Zsiday Roy nyilatkozatában.

 

 

Forrás: Turizmus Online


Séfváltás a Lidl Konyha élén

Séfváltás a Lidl Konyha élén 

Nem akárki érkezik a cégcsoport konyhájára: egy Michelin-díjat kapó ifjú séf váltja a korábbi, Michelin-csillagos konyhát irányító séfet.
Ehető erdő, fenntarthatóság és gasztronómia

Ehető erdő, fenntarthatóság és gasztronómia 

A Visegrádi Alap támogatásával létrejött nemzetközi eszmecserére öt országból érkeztek előadók és résztvevők.  
Kő-Papír-Olló magyar bajnokság is lesz a Kincsem Parkban

Kő-Papír-Olló magyar bajnokság is lesz a Kincsem Parkban 

Újabb büfékocsik, bővülő ételkínálat, nemzetközi ízek várják a látogatókat.. és persze pizza és hamburger minden mennyiségben.
Javában tart Magyarország exkluzív boreseménye

Javában tart Magyarország exkluzív boreseménye 

Reflektorfényben a magyar borok.
Megvan, ki kapja idén a Boros László-díjat

Megvan, ki kapja idén a Boros László-díjat 

Az MNGSZ 2023-ban alapította a Debrecen és Magyarország ikonikus séfjéről elnevezett Boros László-díjat., amelyet április 30-án adnak át az idei kitüntetettnek.
Érkezik a legnyáriasabb tavaszi borfesztivál

Érkezik a legnyáriasabb tavaszi borfesztivál 

Immár hatodik alkalommal kerül megrendezésre a már-már hagyománnyá avanzsált sétáló kóstoló. 
Mi lesz a borvidékekkel?

Mi lesz a borvidékekkel? 

Az éghajlatváltozás a világ borvidékeinek hetven százalékát alkalmatlanná teheti szőlőtermesztésre.
Vanília égbolt

Vanília égbolt 

Vanília minden mennyiségben - izgalmas más fűszerek, sosem gondolt párosítások kíséretében.
Csak most került az italpiacra - már nyert is egy rangos nemzetközi versenyen

Csak most került az italpiacra - már nyert is egy rangos nemzetközi versenyen 

Merész döntés volt a versenyre nevezni egy piacra került új termékkel - de bejött.
Ezt a várost is meghódította a gyorsétteremlánc

Ezt a várost is meghódította a gyorsétteremlánc  

Második éttermét nyitja a BURGER KING Zalában.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?