Mit kerüljünk el most, amit a 2008-as válságban nem sikerült?

Horeca Meetup rendezvényünkön dr. Szalók Csilla, a BGE intézetvezető főiskolai tanára is értékes előadást tartott. 

Hangsúlyozta, hogy nem fél attól, hogy minden így marad, hiszen csak az egyetemükön 5-6 ezer hallgató van, akik alig várják, hogy kedvezőek legyenek a feltételek és utazhassanak. Ugyanakkor a szakember szerint a válságban arra is van mód, hogy szembenézzünk a turizmus legnagyobb problémáival, kérdéseivel és a jelenlegi óriási kontraszt erre módot is ad: míg 2019-ben a nemzetközi turizmus rekordévet zárt és világszerte komoly mozgatórugója volt a gazdaságnak, most alig keletkeznek a nemzetközi utazásokból bevételek.

Elsöpörte a válság a legnagyobb problémát

„A 2019-es sikerek után is tovább terveztünk növekedni és az év elején a tavalyinál is jobb évet jósoltak világszerte mindenütt a turizmusnak, miközben nem vettük komolyan azokat a tényeket, hogy a 10 legnépszerűbb úti cél a világszerte érkezők 40 százalékát fogadja és a bevételek 50 százaléka ezen a top 10 helyen képződik, ami igazán nem mondható fenntarthatónak. Furcsa érzés válsághelyzetben az overtourism-ről beszélni, de mikor, ha nem most kell újratervezni a jövőt” – hangsúlyozta a szakember és az Élő bolygó- jelentésre is felhívta a figyelmet, amely környezetkárosításunk mértékéről nyújt hiteles képet.

Szalók Csilla szerint mindenképpen érdemes górcső alá vennünk a 2008-as válság tanulságait és azokat ügyesen kamatoztatni a jelenlegi krízis idején. "Akkor azok a cégek maradtak életben, amelyek terveztek, és több alternatívájuk volt. Most ez fokozottan érvényes, a koronavírus-járványban még gyorsabb döntések, még több alternatíva szükséges és minden helyzetre készülni kell. 2008-ban már világosan kiderült, hogy amit nem szabad tenni, az a beruházások és fejlesztések leállítása. Ezt mára megtanulta a szakma, sokan ideálisnak látják a holtidőt a fejlesztésre".

Küldeni vagy nem küldeni?

A munkerő-kezelésről Szalók Csilla elmondta, hogy míg a multinacionális vállalatoknál markánsan érzékelhető volt egy közös gyakorlat, hogy a vírus beütésére azonnali létszámleépítéssel reagáltak, addig a kelet-európai országok vállalkozásaiban erős a törekvés, hogy akár erőn felül is megtartsák a munkaerőt. Ennek veszélye lehet azonban, hogy mire már úgy látják, végképp elkerülhetetlenek az elbocsátások, addigra kritikusan sok veszteséget halmoznak fel. Egy másik taktika az lehet, hogy gyorsan reagálva a krízisra azonnal elküldeni munkaerőt, a kulcspozícióban lévőket azonban megtartani.

A BGE tanára szerint az üzleti környezet változásaira nem figyeltünk eléggé 2008-ban, ebből mára feltehetően tanultunk. Rámutatott, hogy az utazásszervezésnek jelenleg még annyi esélye sincs érvényesülni mint a többi turisztikai területnek és azon belül is az üzleti turizmus, ami nagyon megérzi a járvány hatásait. Azt is hangsúlyozta hogy a turisztikai piac 99 százaléka kis- és középvállalkozásokból áll, ezért a kkv-kat sorsukra hagyni a szakember szerint óriási hiba. Nyugaton ennek a támogatása indult meg a leghamarabb szektorsemlegesen, annál is inkább mert ezek a vállalkozások a leginkább alkalmasak a fenntarthatósági célok megvalósítására.

 

Az áremelés nem járható út

Szalók Csilla rendkívül üdvösnek tartja, hogy a meghatározó 5 szakmai érdekképviseleti szervezet egyesítette lobbierejét az ágazat érdekében és közösen folytat párbeszédet a döntéshozókkal. Az augusztus 31-ig igénybe vehető kurzarbeit hátulütője szerinte az volt a turisztikai vállalkozások számára, hogy bármilyen nagy bajban voltak, nem tudták leépíteni a munkaerőt, a járulékkedvezménnyel pedig csak az tudott élni, aki egyébként is meg tudta fizetni a munkaerőt. A rendezvényszakma számára a reprezentációs adó módosítását tekintené számottevő segítségnek, és  úgy véli, a digitális rendezvények elterjedése is egy rugalmas válasz lehet a válságra.

Szerinte a vidéki vendéglátás van a legszerencsésebb helyzetben az alágazatok közül, és jelenleg 68 százalékos kapacitással működik. A gasztronómia számára ezzel együtt hasznos lenne egy zöld közbeszerzés, amire eddig nem nagyon volt mód, pedig a fenntarthatóság fontos cél a szakma számára. Szalók Csilla szerint a szálláshelyek számára az áremelés jelenleg nem sikerrel alkalmazható stratégia, mert nincs keresletélénkítő hatása, és a szakember szerint akár nagyon alacsony foglaltság esetén is jobb választás lehet a nyitvatartás mint a bezárás, mert minden bevétel javítja a cash flowt.

A szakember bizakodóan zárta prezentációját és elmondta, biztos benne, hogy visszaáll a turizmus a korábbi szintre, kérdés, hogy mikor. Úgy véli, addig is folyamatosan monitoringolni kell a piacot, hogy ki lesz majd a vendégkörünk.

Forrás: Turizmus Online


Körkép Budapest gyógyfürdőiről – ez várható 2025-ben

Körkép Budapest gyógyfürdőiről – ez várható 2025-ben 

Tény, hogy egyik legfontosabb turisztikai vonzerőnk, a fővárosi történelmi fürdőinek egy része felújításra szorul.
Kakasozás és pittyezés: majális a Skanzenben

Kakasozás és pittyezés: majális a Skanzenben 

Májust gyakran nevezik zöld hónapnak, hiszen a természet, a fák és virágok újjászületésének ideje.
A gyönyörködtetés művészete – kiállítás Budapesten

A gyönyörködtetés művészete – kiállítás Budapesten 

Három nő, három művészeti ág, egy közös nyelv: megnyílt a PRIMAVERA kiállítás a FISE Galériában.
Idén is Háromváros Kerékpáros Fesztivál

Idén is Háromváros Kerékpáros Fesztivál 

Június 7-én és 8-án rendezik meg negyedik alkalommal Békéscsabán, Békésen és Gyulán a Háromváros Kerékpáros Fesztivált .
Programhegyek az Európa-napon

Programhegyek az Európa-napon 

Izgalmas programokkal és hasznos információkkal várják a szervezők az érdeklődőket az Európa-napon és az immár hagyományos EU-s futáson.
Kék Zóna Noszvajon

Kék Zóna Noszvajon  

Különleges eseménynek adott otthont a Nomád Hotel & Glamping.
Flash Award: lezárult a jelentkezés, már bírálják a pályázatokat

Flash Award: lezárult a jelentkezés, már bírálják a pályázatokat 

Hatvanhárom pályázat érkezett a MaReSz idei versenyére.
Első önálló koncertjét adja Budapesten a skót sztárzenekar

Első önálló koncertjét adja Budapesten a skót sztárzenekar 

Június 11-én először lép fel önálló koncerttel Magyarországon a Biffy Clyro.
Miért olyan hatékony az ablakra ragasztható fólia?

Miért olyan hatékony az ablakra ragasztható fólia?  

Egy hétvégi séta vagy reggeli kocogás során, ahogy a városban haladunk, láthatjuk, hogy rengeteg bolt kirakatán található fólia vagy valamilyen matrica. Ezek többféle célt szolgálhatnak, amelyek közül az első a figyelemfelkeltés. Ez egy jól bevált offline marketingeszköz, amit érdemes minden vállalkozásnak használnia.
Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány

Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány 

A Győr-Moson-Sopron vármegyei Rábapordányban is találtak ragadós száj- és körömfájásban fertőzött szarvasmarhát.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.