MSZÉSZ: friss júniusi trendriport

A nyár első hónapjában a hazai és nemzetközi korlátozások a magyarországi szálláshelyek bel- és külföldi keresletét még erősen csökkentették.

2021 júniusában a koronavírus járvány terjedésének megakadályozására tett hazai intézkedések és a nemzetközi utazási korlátozások rendkívüli mértékben csökkentették a hazai szállodák iránti bel- és külföldi keresletet.

A külföldiek száma még nagyon alacsony

Az év hatodik hónapjában a vendégéjszakák száma országos szinten 75%-kal, Budapesten 327,3%-kal, a Balatoni régióban 44,4%-kal, a fővároson kívüli szállodákban 55,8%-kal meghaladta a válság kitörése által már sújtott 2020 júniusiakat. Ugyanakkor a 2021 júniusában országos szinten regisztrált 911 ezer vendégéjszaka 57,2%-kal, a budapesti hotelekben regisztrált 157 ezer vendégéjszaka 80,8%-kal kevesebb volt a 2019 június végéig elértnél.

Az idei első félévben a külföldi vendégéjszakák száma országos szinten 75,5%-kal, Budapesten 81,3%-kal kisebb volt a bázisnál. Itt is meg kell jegyezni, hogy az idén június végéig országos szinten regisztrált 490 ezer külföldi vendégéjszaka 91,5%-kal, a Budapesten regisztrált 242 ezer külföldi vendégéjszaka 93,6%-kal volt kevesebb a 2019 június végéig elértnél.

A 2019-es adatok még távol vannak

2021 júniusában a hazai szállodák teljes bruttó forgalma 20.645 millió Ft, ami 105%-kal nagyobb a tavalyinál. Mint az adatok elemzése alapján írják, ez 55,7%-kal kevesebb a 2019 júniusi bevételnél. Az első félévben országos szinten szállodáink bruttó összes forgalma 43.705 millió Ft volt, ami 79,7%-kal kisebb a 2019 első félévében elért 214.952 millió Ft-nál.

A KSH adatai szerint júniusban a szállodák szobafoglaltsága országos szinten 37,6%, Budapesten 28%, a Balatoni régióban 43,7% volt. 2019 júniusában ugyanez országos szinten 65,6%, Budapesten 82,9%, a Balatoni régióban 57,7% volt, azaz az idei hatodik havi szobafoglaltság országos szinten 28% ponttal, a budapesti 54,9% ponttal, a balatoni 14% ponttal alacsonyabb volt a 2019 júniusinál.

Alacsonyabb szobaárak a 2019-es bázisévhez képest

Júniusban a szállodák bruttó átlag szobaára országos szinten 22.371 Ft, bruttó REVPAR mutatója 8.402 Ft, Budapesten 33.004 Ft, illetve 9.233 Ft, a Balatoni régióban 19.637 Ft, illetve 8.577 Ft volt. Ezekkel kapcsolatban megjegyezzük, hogy a 2021 júniusi bruttó átlag szobaár 2019-hez képest országos szinten 6%-kal, Budapesten 1,9%-kal alacsonyabb, a Balatoni régióban 16,7%-kal magasabb volt. A 2021 júniusi REVPAR mutató pedig országos szinten 46,2%-kal, Budapesten 66,7%-kal, a Balatoni régióban 11,7%-kal maradt el a 2019 júniusában elértnél.

A KSH nem tett közzé adatokat a 2020. évi, illetve a 2021. évi szállodai göngyölített mutatószámokról, illetve a budapesti és az egyes idegenforgalmi régiók szállodáinak 2021. évi bevételi adatairól sem.

Korántsem volt annyi ház nyitva, mint egy normál évben

Meg kell jegyezni azt is, közlik ezzel kapcsolatban közleményükben, hogy júniusban a hazai szállodákból csupán 756 üzemelt a 2019 júniusi 1043-mal szemben. Ezek szerint 287 szálloda a visszaeső kereslet, vagy egyéb okok miatt üzemszünetet tart, vagy bezárásra került.

Júniusban a belföldi vendégéjszakák száma országos szinten 64,6%-kal, Budapesten 179%-kal, a Balatoni régióban 48%-kal, a fővároson kívüli szállodákban 59,3%-kal, meghaladta a 2020 júniusit. Ugyanakkor az idei júniusi belföldi vendégéjszakák száma országos szinten 23,9%-kal, Budapesten 37,1%-kal, a Balatoni régióban 17%-kal kevesebb volt a 2019 júniusinál.

Jó SZÉP-kártya mutatók, visszaesés a beutazások terén

Az első félévben a hazai szállodákban összesen 5.676 millió Ft (b.index: 72,8%), idén júniusban 3.459 millió Ft (b.index: 154,8%) volumenű SZÉP kártyát váltottak be a vendégek.

A múlt évhez képest június végéig a 10 legnagyobb beutazó piacunk mindegyikéről csökkent a szállodai vendégéjszakák száma. A visszaesés Németországból -64,2%, Romániából -62,7%, Ausztriából -79,7%, Franciaországból -65,2%, Olaszországból -78,9%, Csehországból -80,2%, Szlovákiából -70,4%, USA-ból -70,7%, Lengyelországból -49,5%, az Egyesült Királyságból -90,3% volt.

A magyarországi szállodákban az első félévben regisztrált külföldi vendégéjszakák 83,3%-a Európából, 10,6%-a Ázsiából, 5,1%-a Amerikából, 1%-a Ausztrália és Óceániából és Afrikából érkezett.

Június végéig az európai országokból 75,3%-kal, az Európai Unióból 70,8%-kal, Amerikából 70,7%-kal, Ázsiából 78,4%-kal csökkent a szállodai vendégéjszakák száma 2020-hoz képest. A visszaesés Kínából 83,2%, a Koreai Köztársaságból 71,3%, Japánból 43,1%, Izraelből 88,7% volt a múlt évihez képest.

REVPAR adatok

Az STR adatai szerint idén júniusban a Közép-kelet-európai régióban vizsgált 5 ország között a magyarországi szállodák nettó REVPAR mutatója volt a 2. legmagasabb, 26,9€ (b.index: 356,2%). Magyarországot megelőzte Ausztria 31€ (b.index: 188,2%), ezt követte Lengyelország 23,7€ (.b.index: 214,2%), Szlovákia 17,9€ (b.index:135,6%), Csehország 13,2€ (187%).

Ugyancsak az STR adatai szerint a vizsgált 5 Közép-kelet-európai ország fővárosai között a budapesti hotelek június havi nettó REVPAR mutatója volt a legmagasabb, 27,6€ (b.index: 463,8%). Ugyanez Bécsben 25,3€ (b.index: 189,7%), Varsóban 19,5€ (b.index: 248,2%), Pozsonyban 14,8% (b.index:151,1%), Prágában 11,2€ (b.index: 202,9%) volt.

A szállodanyitási kedv azonban nem csökkent

Idén június végéig Magyarországon 3 új szálloda nyílt meg: IntercityHotel Budapest, 312 szobával, Matild Palace, a Luxury Collection Hotel, Budapest, 130 szobával és a D50 Kulturális Központ és Hotel, Budapest, 36 szobával.

Forrás: MSZÉSZ / Turizmus Online


Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?