Továbbra is kérdőjeles a nemzeti szállodai védjegy kérdése

Új elnököt választott őszi ülésén a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ). A tagság a 2012-2014-es időszakra Kopócsy Andreát bízta meg az elnöki teendők ellátásával.

A közgyűlés számos aktuális témát is megvitatott. Kopócsy Andrea a Hotelstars Union szállodaminősítési rendszer állásáról adott tájékoztatást.

Beszámolóját rögtön azzal kezdte, hogy továbbra is kérdéses, hogy nemzeti védjegy lehet-e a Hotelstars Union-minősítésből. Kopócsy emlékeztetett arra, hogy egy 2009-es rendelet 2011-es határidővel akarta bevezetni az új szállodai osztályba sorolási rendszert, majd tavaly – miután látszott, hogy a határidő nem teljesíthető – kiterjesztették a moratóriumot 2012. július elsejéig.

Mindennek eredménye pedig „teljes káosz” – fogalmazott Kopócsy. Van olyan szálloda, amely a 2008-ig érvényes önbesorolás alapján csillagozza továbbra is magát, akad, aki saját magát minősíti, és mindenféle ellenőrzés nélkül sorolja be magát valamelyik kategóriába, aztán akadnak szép számmal olyan hotelek is, amelyek egyáltalán nem használnak csillagos minősítést, és végül vannak a Hotelstars minősítését használó szállodák.

Kopócsy felhívta a figyelmet arra is, hogy több olyan szálloda is használja a „superior” elnevezést, amely nem vesz részt a Hotelstars Union besorolási rendszerében, márpedig ennek a névnek a használatára csak azok jogosultak. Ennél extrémebb esetek is előfordulnak, például amikor kiadó lakásokat kínálnak „szállodaként”.

Látható tehát, hogy mielőbb szükség lenne a nemzeti védjegyrendszer bevezetésére a szállodák körében is. Kopócsy emlékeztetett arra, hogy fél évvel ezelőtt megkezdték a tárgyalásokat az illetékes Nemzetgazdasági Minisztériummal arról, hogy ismerjék el nemzeti védjegynek a Hotelstars Union minősítési rendszerét. A tárgyalások most is folynak a védjegytulajdon átruházásáról.

Az MSZÉSZ elképzelése szerint a tulajdont átruháznák az államra, a rendszer működtetését azonban a szövetség végezné. Azt is kérték, hogy a már megszerzett minősítések maradjanak érvényesek 4 évig.

Egyébként jelenleg 11 országban 18 ezer hotel rendelkezik Hotelstars Union minősítéssel. Mindenhol önkéntes a rendszer, kivéve Litvániát, ahol nemzeti minősítésnek fogadták el – gyakorlatilag ezt szeretné elérni nálunk az MSZÉSZ is.

A részvétel a rendszerben számos előnnyel kecsegtet – mondta Kopócsy -, létrejött egy közös nemzetközi online adatbázis, amelynek adatai – sárga-kék csillagozás formájában – megjelennek az Expedia, a Tripadvisor és a Venere listázásaiban.

Idehaza újdonság, hogy új díjkategóriát határoztak meg a 11-50 szobás házaknak, és kidolgozták a wellness szállodák kritériumait. Tervezik közös hazai online foglalási rendszer kialakítását. Idehaza eddig egyébként 323 szálloda regisztrált, főleg 3-4 csillagosok, és 190 hotel kapott már minősítést közülük. 77 szálloda lett jogosult a superior minősítés használatára.

A legtöbb szálloda a budapesti régióból csatlakozott a rendszerhez, az ország többi részén közel egyforma a hotelek érdeklődése. A jövő azonban több mind kérdéses - remélhetőleg a turizmus törvény tisztázni fogja a nemzeti szállodai védjegy kérdését is. Kopócsy Andrea szerint 3-400 szálloda fogja minősíttetni magát, ha nem lesz kötelező a rendszer, míg a kötelező nemzeti minősítés esetén mind a 800 hazai szállodát érintene a döntés. 


A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be

A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be 

A TripAdvisor idei győztesei közt ott találjuk a Lánchíd budai-hídfőjénél, a Vár tövében található hotelt.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?