hirdetés

Különös dolgoknak lehetünk tanúi most a kínai szállodákban

A hotelek foglaltsága sok helyütt egyszámjegyűre csökkent, sok szállodát bezártak, ahol még maradt némi forgalom, ott emeletek lezárásával és a személyzet egy részének szabadságolásával csökkentik a költségeket. A Marriott kínai szállodáiban viszont az elmúlt egy hétben 15-ről 20 százalékra nőtt a foglaltság, írja a portfolio.hu hírportálon a KPMG szakértője.

hirdetés

A világ szintű leállás a turizmus területén okozta károk messze meghaladják a World Trade Center támadás utáni, vagy a Lehman csőd utáni szintet, sőt Arne Sorenson, a Marriott vezérigazgatója szerint a kettő együtt sem okozott olyan kárt a szektornak, mint a koronavírus két hónap alatt. A szállodák foglaltsága több mint 90 százalékot esett az előző év ugyanezen időszakához képest, írja a portfolio.hu hírportál.

Az STR március 16. és 23. közötti adatai szerint Csehországban 96, Olaszországban 96, Görögországban 94, Ausztriában 93, Lengyelországban 91, Romániában 91, Izraelben 91, Bulgáriában 91 Magyarországon 90, Szerbiában pedig 90 százalékkal csökkent a foglaltság.

Helyzet az ötcsillagos láncoknál

A világszerte 7300 szállodát és benne 560 ezer szobát üzemeltető Marriott 75 százalékos forgalom visszaesésről számolt be, és a vezérigazgató szerint több olyan hoteljük is lesz, amit nem tudnak újra megnyitni akkor sem, ha véget ér a válság. A lánc az Egyesült Államokban több tízezer backoffice dolgozót küldött 60-90 napos szabadságra.

Hasonló intézkedéseket vezetett be az InterContinental Hotel Group, amely 5900 szállodájában 900 ezer szobát üzemeltet. Az IHG Revpar mutatója márciusban több, mint 60 százalékot csökkent, a járvány által kiemelten érintett területeken ennél is nagyobb lehet a visszaesés. Hasonló intézkedéseket hozott a Hyatt is, amely világszerte 875 szállodát és közel 200 ezer szállodai szobát üzemeltet.

Általános megoldássá vált, hogy a láncok lecsökkentik, vagy átmeneti időre akár le is nullázzák a felsővezetők fizetését, és az így megtakarított összeget a dolgozókat megsegítő alapba utalják, vagy ebből tartják fenn az alkalmazottak egészségbiztosításait. Ez mindhárom fent említett cégnél megtörtént.

Munkaerőhelyzet

Ami a munkaerő csökkentést illeti, a legtöbb lánc a munkaidő csökkentésével, vagy a részmunkaidős foglalkoztatással próbálkozik, de ez általában gondosan a saját alkalmazottakról szól, a híradásokban kevés szó esik, hogy mi történik a kölcsönzött munkaerővel.

A részmunkaidő mellett a nagy láncok komoly energiákat fektetnek a megmaradó dolgozók képzésébe. Magas foglaltság mellett a képzések általában munkaszervezési gondokkal járnak, ez most természetesen nem áll fenn. Más kérdés, hogy a láncok – egyfajta belső javadalmazásként – a különböző tréningeket általában utazásokkal kötik egybe, most ilyesmiről nyilván szó sem lehet, tehát ezek a képzések a szokásosnál némiképp fapadosabb keretek között zajlanak.

Hirdetések

Minden lánc minimálisra csökkentette a média és a hirdetési aktivitását. Az Egyesült Államokban március első 3 hetében 13,6 millió dollár értékben hirdettek a szállodák, ez az utolsó héten már csak 1,9 millió volt, és könnyen lehet, hogy ha a korábban megkötött szerződések ezt engedték volna, ennyit sem hirdetett volna a szektor.

Foglaltság

Általános szabályként elmondható, hogy a vendégek gyorsan reagálnak a rossz hírekre, azonban tény, hogy gyorsan is felejtenek. A turizmussal partner iparágak, így mindenekelőtt a nemzetközi repülés is képes gyorsan kiheverni egy-egy sokkot, ahogyan az történt a 9/11 után is.

Kínában a helyzet változóban van

A Marriott-lánc kínai szállodáiban a foglalás egy hét alatt 15-ről 20 százalékra emelkedett, míg az IHG 178 kínai szállodájából a hétvégén már csak 60 volt zárva, az újranyitottakban pedig, kis mértékben ugyan, de folyamatosan emelkedik a forgalom.

Március közepétől az ország legnépszerűbb turisztikai attrakciói is újra látogathatók, igaz a napi látogatószám még korlátozott. Kínában a szállodák 87 százaléka már kinyitott, és a foglaltsági szintek lassú ütemben ugyan, de növekedésnek indultak (25% körüli), hasonló tapasztalható Szingapúrban és Dél-Koreában is, azonban tény, szinte kizárólag a belföldi turizmus indult meg ezekben az országokban

(forrás: portfolio.hu / KPMG)
hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Az új szabályokat figyelembe véve változnak-e Önöknél az árak?

Kiadónk társoldalai