„200 fő vitatkozik azon, mennyi hely van még a Dunán”

És egyáltalán van-e még hely? - toldotta meg címbeli a felkonferálást Sztojanovits Kristóf, a Mahart PassNave marketing igazgatója a konferencia sajtóktájékoztatóján. Hellyel vélhetően nem állhatnak rosszul a szállodahajózásból élő Duna menti országok, mivel a tájékoztatón felszólalók mindegyike a fejlődés további lehetőségeiről beszélt.

Természetesen a fejlődésnek is vannak korlátai, de a Gerhard Skoff, a Danube Tourist Consulting vezetője, a konferencia ötletgazdája által idézett folyami hajós utakban rejlő 15%-os növekedés még bizonyára tartható. Elmondása szerint tavaly világszerte mintegy 1 millióan vettek részt folyami hajós úton, 33%-át a Duna vitte el, abszolút piacvezetőként a Rajna, a Nílus és a többi folyam előtt. Skoff úgy véli: a Duna Közép-Európa legfontosabb turisztikai desztinációja. „Átszálló pont” - mondta Thomas Bogler, az IG River Cruises (Viking) elnöke utalva Budapest turnusváltásokban betöltött megkerülhetetlen szerepére. A Rajnán illetve a Dunán 290 hajót üzemeltető Viking River Cruises évi 10%-os növekedést könyvelhet 290-300 napos szezonnal. Gerhard Skoff azonban úgy látja, hogy a marketingből sosem elég, az utazásszervezők és hajós társaságok mellett a Duna menti országoknak nagyobb mértékben kellene hozzájárulni a hajós turizmus hosszú távú fejlődéséhez.

Az állam azért vásárolt be a Mahartban, mert felismerte a dunai személy- és árufuvarozásban rejlő lehetőségeket derült ki Dr. Boros Anita, a NFM vagyonpolitikáért felelős államtitkár feladatait is ellátó vagyongazdálkodásért felelős helyettes államtitkárának megnyitó beszédéből. A vízi közlekedés részben kiválthatja a közútit is - tette hozzá és kimondta azt, amit számos civil szervezet sürget egy ideje, illetve amiről a BKK is szól a budapesti Duna partok sorsát tárgyaló tanulmányában, hogy a rakpartokat hozzáférhetővé kell tenni a - egyebek mellett - a hajókhoz való eljutás érdekében. „A turizmus szakma legígéretesebb szegmense” - mondta Dr. Ruszinkó Ádám, az NGM turizmusért felelős helyettes államtitkára. Hozzátette: dolgozni kell azon, hogy a jellemzően magas költésű vendégek mind több időt töltsenek a parton. Ruszinkó szorgalmazta, hogy az utak mind nagyobb hányada folytatódjon az Alsó-Duna irányába, illetve bekapcsolódjanak Magyarország vidéki helyszínei is.

Dr. Faragó Péter, a Magyar Turizmus Zrt. (MT. Zrt.) vezérigazgatója szerint Budapest vonzerejének köszönhető, a vendégek növekvő létszáma. A 2014-es mintegy 400 ezer szállodahajós vendég száma emelkedőben - tudtuk meg a vezérigazgatótól. Faragó azonban további fejlődési lehetőséget lát az elő- és utótúrákban, melyeken sokan még mindig nem vesznek részt, a fővárosi vendégéjszaka szám nagy bánatára. A lehetőség adott; a vezérigazgató egy, az Edutus Főiskola, a Viking River Cruises és az MT Zrt. által készítette felmérés szerint a megkérdezett utasok 80%-a gondolja, hogy Budapest megkerülhetetlen helyszíne a dunai hajós utaknak.

Gerhard Skoff záró szavaiban sürgette a politikai döntéshozást, hogy tegyenek meg mindent a problémamentes dunai utazásért. „Az alacsony vízállás, a bősi vízi erőmű áteresztő képessége, egységes vízum és engedélykiadás a hajózó személyzet részére, azonos hajóvezetői engedély bevezetése a Fekete-tengerig” - sorolt fel Thomas Bogler néhányat a megoldandó kihívások közül.


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?