Az emirátusokbeli légitársaság keddtől naponta közlekedtet Budapest és Dubaj között egy Airbus A330-200-as gépet, amely 276 utast tud szállítani.
Thierry Antinori, az Emirates kereskedelmi vezérigazgató-helyettese a repülőtéren tartott sajtótájékoztatón azt hangsúlyozta, hogy a magyar piacon a leggyorsabb és a legkényelmesebb ajánlatot adják a kelet felé utazóknak, így a turizmus fellendítésében is szerepet kaphatnak. Kitért arra, hogy a budapesti járaton is lehetséges a kapacitások további bővítése, s nem aggódnak a foglalási adatok miatt. Jelezte, hogy a gépek 12 tonna áru szállítására is alkalmasak.
Elmondása szerint azért esett Budapestre a választásuk, mert például jobb ajánlatot tudnak adni, mint a versenytársak és ezekből következően rentábilis lehet az útvonal.
Balogh Csaba, a Külkereskedelmi és Külügyminisztérium helyettes államtitkára azt mondta, a dubaji légitársaság megjelenése része a keleti nyitás politikájának, és kiemelkedő jelentőségűnek nevezte, hogy az öböl-menti térség befektetői és turistái felfigyeltek a magyar piacra, ami a bizalom jele. Hozzátette: a légitársaság nem csak járatot, hanem szolgáltatási központot is nyit az országban, ezzel 300 új munkahelyet hoz létre. Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója elmondta, a repülőtérnek fontos, hogy a világ legjobb légitársaságai jelen legyenek Budapesten és az Emirates a légi ipar egyik meghatározó szereplője.
Fontosnak nevezte, hogy a repülőgépek légiáru-szállításra is alkalmasak, mivel ez is segít a Budapest Airportnak abban, hogy az áruforgalom is tovább növekedjen.
Az Emirates budapesti járatának megnyitása egybeesik a légitársaság új Ügyfélszolgálati Központjának holnapi megnyitójával, amely további 300 munkahelyet teremt a magyar fővárosban. Ez több millió dolláros, hosszú távú beruházást jelent a magyar gazdaságba, amely az új járatnak köszönhetően létrejövő új munkahelyeken felül további, jelentős gazdasági előnyökkel jár. A Dubaj és Budapest közötti prémium kategóriás repülőjárat az előrejelzések alapján évente mintegy 200.000 utast hozhat a Budapest Airport számára, és további 250 munkahelyet teremt a repülőtéren, illetve a magyar idegenforgalomban.
Az Emirates Dubajba közlekedő, Airbus A330-200 típusú repülőgépeinek fedélzetén az első osztályon (Business Class) 27, a turistaosztályon (Economy Class) pedig 251 ülés található. A téli menetrendi időszak során az EK 111 számú járat reggel 8:20-kor száll fel Dubajból, és délelőtt 11:35-kor érkezik meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre. Az EK 112 számú járat délután 3:05-kor indul Budapestről, és este 11:30-kor landol a Dubaji Nemzetközi Repülőtéren (az összes időpont helyi idő szerint van megadva). Az Airbus A330-200 rakterében 12 tonna légi áru szállítására is lehetőség van, az Emirates SkyCargo révén.
A Dubai – Budapest légi járat turisztikai jelentősége vitathatatlan, ezért már az első járattal hazánkba érkeznek a térség legjelentősebb médiumainak (televízió- és rádiócsatornák, valamint a legolvasottabb napilapok) újságírói az MT Zrt. szervezésében. A légi társasággal folytatott együttműködés keretében ezt még további öt tanulmányút követi ebben az évben, melyekre Ausztráliából, Indiából, Abu-Dzabiból, Szaúd-Arábiából és a csendes-óceáni térségből jönnek hazánkba újságírók és utazási szakemberek.
A társaság már négy éve dolgozik azon, hogy az olyan új, feltörekvő küldőpiacokon, mint az Arab-térség országai, Magyarország turisztikai kínálata is megjelenjen.
Az arab országokban első lépésként az érintett piac sajátosságait, gazdasági és turisztikai jellemzőit tárta fel az MT Zrt., majd 2011-ben megkezdődött a szakmai kapcsolatok építése. A térségen belül a következő országokra és a bennük rejlő turisztikai potenciál kiaknázására koncentrál a társaság: Szaúd-Arábia, Egyesült Arab Emírségek, Kuvait, Katar.
Magyarország 2011. óta minden évben megjelenik a térség legnagyobb utazási vásárán az Arabian Travel Market-en Dubaiban, ahol a Magyar Turizmus Zrt. szakemberei rendszeresen folytattak tárgyalásokat az Emirates járatfejlesztési vezetőivel. A megbeszélések központi témája a közvetlen légi járat indításának lehetősége és az ennek alátámasztására készítendő szakmai háttéranyagok biztosítása volt. Emellett több vásáron szerepel a nemzeti turisztikai marketingszervezet szolgáltatókkal közösen Abu Dhabiban és Rijádban.
A kiállítási megjelenések mellett fontos szerep jut a térségből érkező újságírók, illetve szakemberek számára szervezett tanulmányutaknak, továbbá a több országot érintő roadshow-knak, melyek célja Magyarország bemutatkozása a térségben. A magyar turisztikai kínálat piacra vitelét az MT Zrt. arab nyelvű honlapja és turisztikai kiadványa is segíti.
Mint ismeretes, az MT Zrt. B2B piacként kezeli az Arab-öböl térségét, vagyis olyan területként, ahonnan nézve Magyarország távoli, egzotikus úti cél, ezért a turisták kevesebben, és jellemzően szervezetten, azaz utazási irodákon keresztül érkeznek. Ezekben az országokban az MT Zrt. elsősorban az utazásszervezők megnyerésére helyezi a hangsúlyt. A Közel-Keleten kb. 6000 utazási irodát, illetve utazásszervezőt tartanak számon, amelyek kb. 60%-a három országban – Szaúd-Arábia, Egyesült Arab Emirátusok és Egyiptom – koncentrálódik, és többnyire kisebb helyi irodaként működik. Az Öböl-menti országok nagyobb utazási vállalatai főként üzleti csoportok utaztatásával foglalkoznak, szélesebb körű szolgáltatásokat is nyújtanak, és kifejezetten stabil pénzügyi háttérrel rendelkeznek.
A közel-keleti országok turizmusáról az Európai Turisztikai Bizottság (European Travel Commission, ETC) 2011-ben publikált utoljára tanulmányt. Ebből kiderül, hogy az Öböl-menti országok küldőpiaca a világ egyik legnagyobb növekedési ütemű piaca. Utazói számára Európa könnyen megközelíthető, nem túl drága, elsősorban nyári úti cél. A térségből érkező turisták rendkívül igényesek, személyre szabott szolgáltatásokat várnak és alaposan feltérképezik előzetesen az úti célt. Jellemzően sokat költenek, és gyakran visszatérnek a korábban felkeresett desztinációba, amennyiben annak szolgáltatásaival elégedettek voltak. Rendszerint családdal, vagy nagyobb baráti társasággal indulnak útnak, és hosszabb időt töltenek el egy-egy célterületen. Az európai országokat – az eltérő környezet és atmoszféra élvezete mellett – azért is kedvelik, mert a társadalmi státuszhoz egyre inkább hozzátartozik az európai utazás. A tanulmány szerint a világon több mint 36 millió nemzetközi turistaérkezést regisztráltak a közel-keleti országokból 2010-ben. Az utazások mintegy 25%-a irányul a saját régión kívülre és a régión kívüli utazások hozzávetőleg 45%-a, tehát több mint 4 millió utazás célja Európa.
A Turisztikai Világszervezet legfrissebb, 2014. augusztusi World Tourism Barometer kiadványa szerint az arab országok utazóinak turisztikai költése évről évre dinamikusan nő:
Az Egyesült Arab Emírségek jelenleg a 18. helyen szerepel a legtöbbet költő országok világranglistáján: 2000 és 2013 között az országból külföldre utazók közel meghatszorozták turisztikai kiadásaikat, 3 milliárd dollárról 17,7 milliárd dollárra növelve azt. Szaúd-Arábia utazóinak nemzetközi turisztikai költése 2013-ban szintén 17,7 milliárd dollár volt. Ugyanez az adat Kuvait esetében 10,4 milliárd, Katar esetében pedig 6,6 milliárd dollárt tett ki.
A mai napon elindított járat nem csak a közvetlenül érintett desztinációból hozza a vendégeket hazánkba: az Öböl menti országok mellett számos más közel-keleti, ázsiai, afrikai, és csendes-óceáni küldőpiac utazói is könnyebben elérhetik a magyar fővárost, a dubai átszállási lehetőségnek köszönhetően.
Forrás: MTI / Magyar Turizmus Zrt. / Budapest Airport