Március 8-án kora reggel a Malaysia Airlines Boeing 777-200-as típusú, MH370 járatszámú gépe Kuala Lumpurból Pekingbe tartott, amikor a légitársaság közleménye szerint 2 órával a felszállás után megszűnt a légi irányítók összeköttetése a repülőgéppel. A gép ekkor már Vietnám légterében, Tho Chu szigetéhez közel volt, de sem a vietnámi, sem a kínai légi irányítással nem vette fel a kapcsolatot. A fedélzeten 239 ember utazott, ebből 12 a személyzet részét képezte. A Boeingen a legtöbb utas – 154 – kínai, magyar állampolgár nem volt a gépen. A Malaysia Airlines weboldalán közzétette az utaslistát.
Feltételezések szerint a gép a tengerbe csapódhatott, azonban cikkünk írásakor a repülőt még nem találták meg, és egyértelműen a Boeingről származó roncsdaraboknak sem lelték nyomát - emiatt sokan arra következtetnek, hogy a gép felrobbanhatott a levegőben. A keresés során a tenger felszínén olajfoltokat találtak, illetve egy, a vízen lebegő tárgyra is bukkantak, ami akár az eltűnt gép ajtaja is lehet, ám egyelőre semmit nem erősítettek meg. Frissítés: időközben kiderült, hogy az olajfoltok egy hajóból származnak, és a fotón látható tárgy sem az MH370-es járat ajtaja.
Korszerűek a Boeing 777-esek
Repülési szakértők a gép technikai adottságainak ismeretében egyelőre nem találnak elfogadható magyarázatot arra, hogy miként "veszhetett el" nyomtalanul a Boeing 777-es.
A Malaysia Airlines órákkal a repülő eltűnését követően tartott sajtótájékoztatót, ahol közölték, hogy a gép – ami ekkor 11,5 kilométer magasságban repült – a malajziai Kota Bharu városától 220 kilométerre tűnt el a radarképernyőkről. A CNN beszámolója szerint ekkor nem voltak szélsőséges időjárási viszonyok a térségben.
A kínai külügyminiszter-helyettes, Hszia Hang-seng találkozott Malajzia ideiglenes ügyvivőjével és Vietnám nagykövetével, és a hozzátartozók időben történő tájékoztatását kérte, valamint támogatásukat a mentéshez.
Pham Hien, a vietnámi kutatóközpont vezetője elmondta, hogy nincs olyan berendezésük, amellyel meg tudnák határozni a repülőgép által esetlegesen leadott jel forrásának hollétét, ezzel cáfolta azt a korábbi hírt, hogy ilyen jelet észleltek volna.
A repülőt vezető kapitányt, az 53 éves Zaharie Ahmad Shah-t rendkívül tapasztalt pilótának tartják, aki 1981 óta áll a Malaysia Airlines szolgálatában, és több mint 18 ezer órát repült eddig. Ráadásul ezek a típusú Boeingek biztonságosak és korszerűek, amelyet kimondottan jól ismernek a malajziai pilóták.
Forrás: MTI
Forrás: hirado.hu
Forrás: Turizmus Online